וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרט חדש על התעללות מינית בילדים בכנסייה הקתולית מסעיר את פולין

ניסן צור, פולין

18.5.2020 / 9:41

בזמן שהמדינה נערכת לציון יום הולדת המאה של האפיפיור יוחנן פאולוס השני, שנחשב לגיבור לאומי, הסרט "מחבואים" מטיל צל כבד על האירועים. הסרט מתארים שני אחים כיצד כומר, שעד היום נמצא בתפקידו, התעלל בהם בעת שהיו ילדים - ושתקו מחשש שאביהם יאבד את עבודתו

דרשה של האפיפיור יוחנן פאולוס השני בוותיקן, 26 בדצמבר 2004. AP
גיבור לאומי בפולין. האפיפיור יוחנן פאולוס, 2004/AP

בפולין מציינים היום (שני) מאה שנים להולדתו של האפיפיור המנוח יוחנן פאולוס השני, הנחשב לגיבור לאומי ולאחד האנשים הנערצים בהיסטוריה של המדינה הקתולית. ואולם, סרט תיעודי שפורסם ביום שבת וחושף שוב מקרי התעללות מינית קשים בכנסייה הקתולית בפולין מעורר סערה עצומה במדינה ומעמיד בצל את הטקסים המתוכננים לזכרו.

הסרט "מחבואים" של האחים תומאש ומארק סקיילסקי מביא את סיפורם האמיתי של האחים ברתלומיי ויאקוב פנקוביאק מהעיר פלשב שבצפון-מערב פולין. הם הוטרדו מינית בילדותם על ידי הכומר ארקדיוש היידש ששירת בכנסייה הסמוכה לביתם. אחרי שנים ארוכות שבהן הדחיקו את ההתעללות הקשה שעברו בידיו, פנו האחים אל צמד הבמאים התיעודיים במטרה להתעמת עם הכומר שהתעלל בהם מינית בילדותם וממשיך לשרת עד היום בתפקידו בכנסייה הקתולית.

זהו סרטם השני של האחים שמביא עדויות אמיתיות על תופעת ההטרדות המיניות בכנסייה הקתולית בפולין. גם סרטם הקודם, "אל תספר לאף אחד", שזכה ל-24 מיליון צפיות, הביא עדויות מצמררות מצד אנשים שהוטרדו מינית על ידי כמרים כשהיו ילדים, והסכימו לספר על כך מול המצלמה. הסרט עורר סערה עצומה ואף גרר הפגנות רבות בפולין נגד הכנסייה הקתולית, אך גם איומים על חייהם של שני הבמאים.

הסרט החדש אמור היה לעלות בבתי הקולנוע כבר לפני כמה שבועות, אולם בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה החליטו האחים סקיילסקי להעלות אותו ביום שבת באתר יוטיוב. בתוך 24 שעות בלבד זכה הסרט ל-2.5 מיליון צפיות וגרר עשרות אלפי תגובות. רבים מהצופים הפנו האשמות קשות כלפי ראשי הכנסייה הקתולית והוותיקן על ניסיונם להסתיר מקרי התעללות מינית רבים בילדים.

"זה התחיל במייל שכתב לי ברתלומיי, אחד האחים שנוצלו מינית על ידי הכומר היידש בביתם", סיפר תומאש סקיילסקי לרשת הטלוויזיה הפולנית TVN24. "הסיפור היה יוצא דופן, ולכן לא רציתי לשלב אותו בסרט הקודם. אחרי שהסרט 'אל תספר לאף אחד' יצא לאקרנים, גם האח השני, יאקוב, שסירב תחילה לדבר על ההתעללות שעבר, החליט לשתף פעולה ולספר לנו על מה שעבר. מאוחר יותר שכנענו עוד קורבנות של הכומר היידש לספר לנו כיצד הוא ניצל אותם מינית. אנו יודעים שהיו לו לפחות תריסר קורבנות".

העדויות שמביאים שני האחים בסרט התיעודי מזעזעות במיוחד. אביהם של יאקוב וברתלומיי ניגן באורגן בכנסייה, והכומר ניצל את חברותו הטובה עם האב על מנת להישאר עם שני הילדים לבד בביתם, וניצל אותם מינית בצורה קשה.

"היה להם אח נוסף, שהיה חולה ולאחר מכן מת. המשפחה נזקקה לכסף לטיפולים עבורו, ולכן יאקוב חשש כי אם יספר למישהו על ההתעללות המינית שעבר, אביו יאבד את מקום עבודתו ולא יהיה כסף לטפל באחיו", סיפר סקיילסקי, שהעביר כמה פעמים ביקורת חריפה על הסתרת מקרי הפדופיליה בכנסייה הקתולית.

עוד בוואלה!

אוסטרליה: בכיר לשעבר בוותיקן זוכה מעבירות מין בילדים ושוחרר מהכלא

לכתבה המלאה

הפצצה הבאה

באחד הרגעים הדרמטיים ביותר בסרט נראה אחד האחים פונה בתוך הכנסייה אל הכומר היידש, ומנסה להזכיר לו את זהותו. היידש, מצדו, טוען כי איננו זוכר את הילד אותו ניצל לכאורה מינית.

בעקבות הסרט והסערה שהוא מעורר כעת בפולין, קרא הארכיבישוף הפולני ווייצ'ך פולק לראשי הוותיקן "לפתוח בהליכי חקירה במקרים המדוברים". בריאיון לסוכנות הידיעות הקתולית KAI הוסיף הארכיבישוף הפולני כי הסרט "מוכיח כי תקני ההגנה על ילדים ומתבגרים בכנסייה לא כובדו".

שני הסרטים האחרונים של האחים סקיילסקי היו ככל הנראה רק הקדימון לפצצה האמיתי שהם מתכוונים להטיל בקרוב.

"אני מתכוון לפרסם סרט תיעודי שלישי על תפקידו של האפיפיור יוחנן פאולוס השני בהעלמת פשעים שבוצעו על ידי כמרים", סיפר סקיילסקי.

יוחנן פאולוס השני היה האפיפיור בין 1978 ל-2005. הוא נחשב לאיש הנערץ ביותר בהיסטוריה של המדינה הקתולית, וראשי הממשל הנוכחי בוורשה נחשבים כמקורבים במיוחד לראשי הכנסייה, ולכן סרט כזה עלול להפוך את האחים הבמאים ל"אויבי האומה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully