וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרה נוספת של ההסכם: איראן החלה לייצר אורניום מתכתי

13.1.2021 / 23:56

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית טוענת שהשגת החומר, שיכול לשמש לפיתוח של נשק גרעיני, מהווה הפרת הסכם הגרעין. בחודשים האחרונים האיצה איראן את ההפרות של העסקה. חלק מצעדים אלו התעצמו בעקבות חיסול פחריזאדה בנובמבר

בווידאו: משמרות המהפכה חשפו בסיס טילים תת קרקעי חדש באיראן/מתוך טוויטר

איראן החלה לפתח דלק המבוסס על אורניום מתכתי, חומר שיכול לשמש לפיתוח של נשק גרעיני - כך הודיעה היום (רביעי) הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם. מדובר בהפרה נוספת של הסכם הגרעין עם שש המעצמות, כשהאיראנים לוחצים על ביטול הסנקציות האמריקניות.

בחודשים האחרונים, האיצה איראן את ההפרות של העסקה, כשחלק מהצעדים שביצעה נדרשו בחוק שהתקבל בתגובה להריגתו של מדען הגרעין הבכיר ביותר שלה, מוחסן פחריזאדה בחודש נובמבר, שייחסה טהראן לישראל. עם זאת, מדובר בחלק מתהליך שמבצעת טהראן משנת 2019, של ביצוע הפרות להסכם, בתגובה לנסיגתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מההסכם ולהטלת הסנקציות מחדש.

המהלכים מפעילים לחץ על נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן, שנכנס לתפקידו בשבוע הבא והתחייב להחזיר את ארצות הברית לעסקה אם איראן תחזור לציית לכללי ההסכם. איראן רוצה שוושינגטון תסיר את הסנקציות תחילה.

מתקן להעשרת אורניום בפורד, איראן 6 בנובמבר 2019. סוכנות הגרעין של איראן, אתר רשמי
מתקן איראני להעשרת אורניום בפורדו/אתר רשמי, סוכנות הגרעין של איראן

יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי הודיע היום למדינות החברות בסוכנות על ההתפתחויות האחרונות בנוגע לתכניות האיראניות לייצור אורניום מתכתי, כחלק מהמטרה המוצהרת שלה לתכנן סוג דלק משופר עבור כור המחקר שלה בטהראן. הסוכנות מפרסמת דיווחים עבור המדינות החברות, כשאיראן מבצעת הפרה חדשה של עסקת הגרעין, אם כי היא מסרבת לקרוא להן הפרות, ומשאירה את הקביעה הזו לצדדים.

העסקה מטילה איסור של 15 שנה על איראן לייצר או להשיג אורניום מתכתי, חומר רגיש שניתן להשתמש בו בליבה של פצצה גרעינית. בדוח החסוי של סבא"א למדינות החברות, שהושג על ידי רויטרס, צוין כי איראן הצביעה כי היא מתכננת לייצר מתכת מאורניום טבעי, ואז לייצר מתכת אורניום המועשרת עד 20% בדלק לכור המחקר בטהרן. לפי העסקה, הדבר יכול לקרות רק בקבוצות קטנות ובהתייעצות עם הצדדים לעסקה לאחר עשר שנים.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בביקור במתקן הגרעיני התת-קרקעי פורדו – קום, אוקטובר 2014. סוכנות הידיעות איסנא, אתר רשמי
שר החוץ של איראן בביקור במתקן הגרעיני התת-קרקעי בפורדו/אתר רשמי, סוכנות הידיעות איסנא

איראן מתכננת גם להעשיר אורניום ליותר מ-20%, רמה שאליה הגיעה לאחרונה לפני עסקת 2015, באתר התת-קרקעי בפורדו. היא החלה את התהליך מחדש בשבוע שעבר. עד כה, הגיעו האיראנים ל-4.5%, מעל מגבלת 3.67% שהוטלה בעסקה, אך עדיין רמה נמוכה מ-90%, הדרושים עבור נשק גרעיני.

סוכנויות הביון האמריקניות מאמינות כי לאיראן הייתה תכנית סודית ומתואמת להשגת נשק גרעיני, שהפסיקה בשנת 2003. איראן מכחישה כי אי-פעם ניסתה להשיג נשק גרעיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully