וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיתוחים הטכנולוגיים ושינוי התדמית: מג"ב תחת פיקודו של יעקב שבתאי

15.1.2021 / 19:20

מ"מ המפכ"ל פיקד על החיל בשנים בהן עמדו לוחמיו בחזית טרור הסכינים, ובין הישגיו ניתן למנות את הזינוק בביקוש לשירות במג"ב. לצד החידושים הטכנולוגיים הוא ייזכר כמי שהקים את היחידה הטקטית בחיל ודגל בשילוב נשים

בווידאו: מ"מ המפכ"ל והשר לביטחון פנים מסיירים בכבישים בסגר/צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

ממלא מקום המפכ"ל קובי שבתאי מסכם עם כניסתו לתפקיד החדש חמש שנים כמפקד משמר הגבול, חיל המהווה רבע מסדר הכוחות של המשטרה ברחבי הארץ. שבתאי פיקד על מג"ב בשנים לא פשוטות, בהן עמדו לוחמיו בחזית טרור הסכינים בירושלים.

הימ"מ של משמר הגבול זכתה באחרונה בצל"ש מפכ"ל יחידתי, על פעילותה ללוחמה בטרור בשנתיים האחרונות, בהן סיכלה פיגועים רבים. בשנים בהן פיקד על מג"ב, חולל שבתאי כמה רפורמות משמעותיות וקצר הישגים, שסללו את דרכו ללשכת המפכ"ל.

בין הישגיו של המפכ"ל הנכנס במג"ב ניתן למנות את הזינוק בביקוש לשירות בחיל. לפני כניסתו לפיקוד מג"ב, התחרו על כל מקום פנוי בחיל כחמישה מועמדים. לאורך הקדנציה של שבתאי זינק מספרם ל-16 מועמדים על כל מקום פנוי.

ניצב שבתאי הבין שתדמית הארגון לא פחות חשובה ממהלכים מבצעיים. הוא מינה את רפ"ק ברוך הוניג - קצין ללא ניסיון דוברותי - לתפקיד דובר מג"ב ודוברו האישי. השניים הובילו מהפכה תדמיתית במג"ב, שסבל עד אז מדימוי אלים של חיל שאליו מגיעות שכבות חלשות. הוניג הפך לכוכב עולה בדוברות המשטרה ולקצין מוערך.

מפקד מג"ב קובי שבתאי. דוברות המשטרה, אתר רשמי
החיך הפך למבוקש. קובי שבתאי/אתר רשמי, דוברות המשטרה

פקודיו של ניצב שבתאי מספרים שהפך את מג"ב למעצמה טכנולוגית. בתקופתו הוכנסו שורת פיתוחים לשימוש בחיל, בהם רחפנים ייחודים בעלי יכולות צילום, הטלת גז מדמיע בהפגנות, כריזה ואף ירי, וכן רחפן מיוחד במינו שנמצא בשימוש הימ"מ ויכול ליצור מודלים של מבנים דרך צילום מבחוץ - פרי פיתוח של שבתאי, בשיתוף מחלקת הפיתוח במשטרה.

פיתוחים נוספים שקידם הם טרקטורון שיורה גז מדמיע, מגן הצוואר הד"ס (הדיפת סכין) - על שמה של הדס מלכא שנפלה בפיגוע בשער שכם מדקירה בצוואר. רכב הפושט שמשמש לניוד לוחמים, ועוד מגוון אמצעים שהפכו לחלק בלתי נפרד מהלחימה בטרור ובפשיעה של לוחמי מג"ב.

ניצב שבתאי עמד גם בראש הפיתוח הייחודי של מערכת "להב אור", שיירטה בלונים באמצעות לייזר בגבול רצועת עזה. המערכת, שפותחה לראשונה בעולם, מהווה עד היום פתרון יעיל ליירוט בלוני נפץ ותבערה. הפיתוח נעשה בשיתוף מחלקת פיתוח האמצעים של המשטרה, יחד עם חברת "אופטידפנס".

הלוויתה של הדס מלכא לוחמת מג"ב שנהרגה בפיגוע בשער שכם. דוברות המשטרה, אתר רשמי
"נפילתה חיזקה אצלו את הצורך באימון המדמה מציאות". ניצב שבתאי בהלוויתה של הדס מלכא/אתר רשמי, דוברות המשטרה

שבתאי חיזק את יכולות הלוחמה בטרור של מג"ב, מתוך הבנה של המציאות החדשה עימה מתמודד החיל. פקוד אחד שלו סיפר כי "נפילתה של הדס מלכא בשער שכם רק חיזקה אצלו את הצורך באימון המדמה מציאות באופן המדויק ביותר". רבים לא האמינו, וחלק מחבריו לסגל הפיקוד המשטרתי אף זלזלו ברעיונותיו, אך ניצב שבתאי לא ויתר והקים - יחד עם המפכ"ל הקודם רוני אלשיך - מתחם אימונים ראשון מסוגו בעולם בבסיס האימונים של מג"ב במכמש. במקום הוקמו מודלים מדויקים של שער שכם, העיר העתיקה בירושלים, הקסבה בשכם ומתחם שרונה בתל אביב.

לפני כהונתו בראשות החיל, מג"ב היה חלשה באופן יחסי בתחום החקירות והמודיעין. בשביל לשפר את המצב, מינה שבתאי מפקדים שהתמחו בחקירות במשטרה הכחולה ליחידות הימ"ר החקלאיות במג"ב, והקים את "מרכז הבינה" - מערך מודיעין וחקירות בראשות ניצב משנה, שאיגד בתוכו את כל היכולות הטכנולוגיות הכי מתקדמות במשטרה.

כבר בשנה השנייה לפועלה, זכתה היחידה להצטיינות בתחום מבין כל יחידות החקירות והמודיעין במשטרה. כמו כן, הפשיעה החקלאית - שעל הטיפול בה אמון מג"ב - ירדה למספרים הנמוכים ביותר מאז החלה המדידה, לפני יותר מעשור. רק בשנת 2019 נרשמה הכמות הנמוכה ביותר של אירועי פשיעה חקלאית בעשור האחרון - ירידה של 19% בהיקף אירועי הפשיעה החקלאית לעומת 2018.

קובי שבתאי עם ברוך הוניג דובר מג"ב. דוברות מג"ב, אתר רשמי
תדמית לצד מהלכים מבצעיים. שבתאי עם דובר מג"ב ברוך הוניג/אתר רשמי, דוברות מג"ב

בשנת 2019 נפתחו רק 701 תיקים בגין פשיעה חקלאית אל מול 865 בשנה שלפני כן. לפני כעשור, בשנת 2009, נפתחו 1,681 תיקים בגין פשיעה חקלאית, ובעשור האחרון קיימת מגמת ירידה מצטברת של 58% במספר התיקים שנפתחו.

שבתאי גם שינה את אופן ביצוע התחקירים המבצעיים בחיל. הוא הקים לשם כך מערך אנימטורים שהפכו כל תחקיר לסרטון אנימציה. הרעיון התגבש לאחר נפילתן של הדר כהן והדס מלכא, וחוסר היכולת להעביר ללוחמים את הלקחים באופן מעניין, פשוט ומדויק. התחקירים הפכו לסרטים, שהפכו לבסיס לכל שיעור והדרכה.

בנובמבר 2020, חשף העיתונאי חיים ריבלין בתכנית "המקור" בערוץ 13, מעשי אלימות קשים שביצעו מספר לוחמי מג"ב פלסטינים. בתחקיר הוצג תיעוד של חמישה שוטרי מג"ב המואשמים כי הכו ושדדו פלסטינים שניסו להיכנס לישראל בחיפוש אחר עבודה. בניגוד לרוח הטיוח בחלק ממערכות אכיפת החוק, שבתאי לקח אחריות על האירוע, הורה על עצירת כל הפעילות בחיל והורה למפקדיו להציג בפני כלל הלוחמים את התחקיר ששודר, על מנת ללמוד ולהפיק לקחים. "התרחשות אירועים אלו מחייבת אותנו, המפקדים, לעצור ולערוך בדק בית", כתב שבתאי למפקדים.

דגל בשילוב נשים במג"ב, כולל ביחידות המיוחדות

בשנתו השנייה בתפקיד הקים שבתאי את החטיבה הטקטית - חטיבה ארצית לוחמת, שמאגדת במשטרה מגוון רחב של יכולות: אופנועים, בילוש, טכנולוגיה, כלבנים, ויכולות מסווגות. החטיבה נועדה לתת מענה לחדירת מחבלים מרצועת עזה ולמאבק בפשיעה חמורה בחברה הערבית. החטיבה אף מסייעת למחוזות השונים במשטרה הכחולה בטיפול בתופעות פשיעה חמורות בתחומי אמל"ח, סמים, ירי, הפרות סדר חריגות, איסוף מודיעין שדה בשטח, מעצר חשודים ועוד.

ניצב שבתאי הוא אב לשלוש בנות, ומתחילת תפקידו כמפקד מג"ב עודד שילוב נשים בכל היחידות והתחומים תוך אפשרויות קידום רבות בחיל. עם כניסתו של ניצב שבתאי לתפקיד בשנת 2016, הנשים היוו כ-20% מהכוח הלוחם וכיום מג"ב מונה כ-35% נשים, מה שנחשב להישג לנוכח הוויכוח שעדיין קיים בצבא על האפשרויות לשילוב נשים בתפקידי לחימה.

מפקד החיל היוצא דגל בשילוב נשים בכל היחידות במג"ב, לרבות ביחידות המיוחדות. בנוסף לכך, לאחר שנים רבות בהן לא הייתה מפקדת פלוגה במג"ב, בתקופתו של שבתאי מונתה אישה לעמוד בראש פלוגה.

לוחמות מג"ב, העיר העתיקה ירושלים, 18 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
לוחמות מג”ב בעיר העתיקה בירושלים/נועם מושקוביץ

שבתאי התגייס לצה"ל ב-1982 והיה חלק מגדוד 202 של חטיבת הצנחנים, ובהמשך שירותו פיקד על מחלקה ופלוגה בצנחנים. ב-1991 התגייס לימ"מ של משמר הגבול והיה ממקימי יחידת המסתערבים ברצועת עזה ופיקד עליה.

ב-1995 נקלע לעימותים קשים עם פלסטינים במחסום ארז ופיקד על כוח שניסה לחלץ אזרח שנקלע להמון זועם. שבתאי נורה בכתפו, אך המשיך לפקד על הכוח עד לחילוץ. לאחר שפונה לבית החולים שמע כי המהומות במקום התחדשו, ומיהר לשוב לזירה על אף הפציעה. על תפקודו באירוע זה קיבל את עיטור המופת.

ב-2004 זכה בעיטור האומץ על תפקודו באירוע חדירת מחבלים למושב גדיש שבגלבוע. שבתאי, שהיה מהראשונים להגיע למקום, נכנס יחד עם שני קצינים נוספים ששימשו כפיתיון כדי למשוך את אש המחבלים. באירוע נפצע בשנית מכדור שפגע בידו, אך המשיך למרות הכול בירי לעבר שני הפלסטינים.

שבתאי הספיק להיפצע גם ממטען חבלה בבית לחם, אך עם זאת המשיך עדיין לשרת במשטרה עד שב-2010 מונה למפקד מרחב שומרון. באותה שנה עבר שבתאי למשטרה הכחולה ומונה למפקד מרחב שומרון במחוז ש"י. לאחר מכן קודם לדרגת תת-ניצב, ומונה למפקד מרחב שרון במחוז מרכז. בפברואר 2016 מונה למפקד משמר הגבול ובינואר 2021 צפוי להתמנות לתפקיד המפכ"ל ה-19 של משטרת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully