וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת כניסת ביידן: נתניהו מקים צוות לגיבוש מדיניות ישראל בנושא הסכם הגרעין

13.1.2021 / 14:42

נתניהו דרש אחריות בלעדית על גיבוש עמדת ישראל, בעוד גנץ התנגד לכך. כעת מציינים בכירים במשרדו כי הצוות שיוקם יכלול גם נציגים ממערכת הביטחון ומשרד החוץ ויגבש אסטרטגיה לשיחות עם הממשל הנכנס. נתניהו מעוניין למנות בכיר מטעמו לעמוד בראש הצוות ולשמש שליח מיוחד

בווידאו: נתניהו מצהיר שישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני/עריכה: אסף דרורי

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקים צוות היגוי בהשתתפות כל גורמי הביטחון, המודיעין והדיפלומטיה לגיבוש האסטרטגיה הישראלית לשיחות הראשונות עם ממשל ביידן בנוגע לגרעין האיראני - כך אמרו בכירים במשרד ראש הממשלה.

הצוות יכלול נציגים של המטה לביטחון לאומי, משרד החוץ, משרד הביטחון, צה"ל, המוסד והוועדה לאנרגיה אטומית. נתניהו מעוניין למנות גורם בכיר מטעמו שיעמוד בראש הצוות וגם ישמש כשליח מיוחד לשיחות עם הממשל האמריקני החדש לקראת חזרה אפשרית של ארצות הברית להסכם הגרעין עם איראן.

הצהרת רה"מ, בנימין נתניהו. משרד הבריאות, ירושלים 9 בצדמבר 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, אתר רשמי
מעוניין למנות גורם בכיר מטעמו שיעמוד בראש הצוות. נתניהו/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש 90

בשבוע שעבר פורסם בוואלה! NEWS כי נתניהו דרש משר הביטחון בני גנץ לקבל אחריות בלעדית לסיכום עמדת ישראל בנושא הסכם הגרעין. גנץ כתב לנתניהו כי "לא מדובר בעסק פרטי של אדם אחד", והמדיניות צריכה להיקבע לאחר דיון בהשתתפות מערכת הביטחון ודיון של הקבינט המדיני-ביטחוני.

נראה שבעקבות תגובת גנץ נתניהו בחר בפתרון משולב - מצד אחד יקים צוות היגוי רחב עם נציגים מכל גורמי הביטחון, ומנגד ימנה גורם מטעמו שיעמוד בראש הצוות וישמש כשליח לשיחות עם ממשל ביידן.

ראש המוסד, יוסי כהן במהלך השתתפותו בכנס הסייבר אוניברסיטת תל-אביב 24 ביוני 2019. -, פלאש 90
אחד השמות הראשונים שעולים כמינוי לתפקיד השליח המיוחד. כהן/פלאש 90, -

עדיין לא ברור את מי נתניהו שוקל למנות לעמוד בראש הצוות בנושא הסכם הגרעין. אחד השמות הראשונים שעולים מצד גורמים שעוסקים בנושא הוא ראש המוסד יוסי כהן. האחרון מבקר השבוע בוושינגטון, אך לא ביקש להיפגש עם גורמים בממשל ביידן הנכנס.

שם נוסף שעולה כאפשרי הוא של שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר, שצפוי לסיים את תפקידו בעוד שבוע ולשוב לארץ. דרמר קרוב מאוד לנתניהו אבל יחסיו עם הדמוקרטים אינם טובים ויש כלפיו חשדנות רבה מצד רוב יועציו של ביידן.

שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר במהלך נאומו בכנס איפא"ק. GettyImages
חשדנות רבה מצד הדמוקרטים. דרמר/GettyImages

שני שמות נוספים שעולים בשל קרבתם לנתניהו והערכתו הרבה אליהם בנושא האיראני הם של היועצים לביטחון לאומי לשעבר יעקב עמידרור ויעקב נגל. שניהם ציינו כי עד כה לא קיבלו הצעה מנתניהו לעמוד בראש צוות כזה או לשמש כשליחים מטעמו.

שבוע להשבעת ביידן

ממשל ביידן וממשלת ישראל עלולים למצוא עצמם על מסלול התנגשות על רקע מחלוקת גדולה בנושא האיראני. הנשיא הנכנס ג'ו ביידן מתכוון לשוב להסכם הגרעין אם איראן תהיה מוכנה לחזור וליישם אותו באופן מלא ולהיפטר מהאורניום המועשר שצברה בשנתיים האחרונות. נתניהו סבור כי מהלך כזה יהיה "טעות גדולה".

כפי שפורסם בוואלה! NEWS, יועצי נתניהו מודאגים מכך שצוות היועצים של ביידן בנושא חוץ וביטחון מורכב מ"אנשי אובמה" - כולל חלק מאדריכלי הסכם הגרעין כמו סגנית שר החוץ המיועדת וונדי שרמן ששימשה כראש צוות המו"מ עם איראן, היועץ לביטחון לאומי של ביידן ג'ייק סאליבן שניהל את המו"מ החשאי עם איראן בשנים 2013-2012 וביל ברנס שמועמד לתפקיד ראש סוכנות הביון המרכזית ה-CIA והשתתף גם הוא בשיחות החשאיות עם טהראן.

ביום חמישי שעבר, במהלך ביקור שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין, התייחס נתניהו לנושא האיראני ואמר כי חזרה להסכם הגרעין מ-2015 תביא למרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון. "זה סיוט וזו איוולת ואסור זה יקרה", אמר נתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully