וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו דרש סמכות בלעדית על גיבוש מדיניות הסכם הגרעין; גנץ: לא עסקך הפרטי

7.1.2021 / 15:00

ערב כניסת ביידן לבית הלבן ועל רקע שאיפתו לחזור להסכם עם איראן, שיגר נתניהו מכתב לשר הביטחון ובו קבע כי עמדת ישראל בנושא "תסוכם על ידי ראש הממשלה בלבד", ועל בסיס עבודה של המל"ל הכפוף לו. גנץ דחה את הדרישה וכתב שלא יאפשר לעקוף את מערכת הביטחון והקבינט

בווידאו: נתניהו מצהיר שישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני/עריכה: אסף דרורי

בימים האחרונים מתחולל מאחורי הקלעים עימות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר הביטחון בני גנץ באחד הנושאים הרגישים ביותר לביטחון ישראל - המדיניות הישראלית בנוגע לכוונת ממשל ביידן לחזור להסכם הגרעין עם איראן.

שני פקידים ישראלים בכירים מספרים כי בחילופי מכתבים בין השניים בימים האחרונים טען נתניהו בפני גנץ כי הוא הסמכות הבלעדית בנושא גיבוש המדיניות בעניין הגרעין האיראני. גנץ דחה את הדברים וטען כי מדובר בנסיון לעקוף את מערכת הביטחון ואת הקבינט.

העימות הזה עוד לא עלה מעל פני הקרקע ומכירה אותו קבוצה קטנה של שותפי סוד בצמרת המדינית-ביטחונית של ישראל. העובדה שהוא מתרחש שבועיים בלבד לפני השבעת הנשיא האמריקני החדש ועל רקע קמפיין בחירות בישראל רק הופכת את המצב לרגיש ומסוכן יותר.

רה"מ נתניהו בהצהרה מהכנסת, 22 בדצמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
הסיבה לדרישה אינה ברורה. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

ב-29 בדצמבר לבקשת ראש הממשלה נתניהו שיגר היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת מכתב בן שורה אחת לשר הביטחון בני גנץ. "להלן הנחיית ראש הממשלה: עמדת ממשלת ישראל לגבי הסכם הגרעין עם איראן תסוכם על ידי ראש הממשלה בלבד על בסיס עבודת המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה", כתב בן שבת לגנץ.

עותקים מהמכתב נשלחו גם לשר החוץ גבי אשכנזי, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, ראש המוסד יוסי כהן ושגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר. הרקע לשליחת המכתב אינו ברור ובן שבת לא פירט מה הסיבה לדרישת נתניהו בעיתוי הנוכחי כי גיבוש עמדת ישראל בנושא הסכם הגרעין יהיה בסמכותו הבלעדית.

עוד בוואלה!

יועצי נתניהו מודאגים: "אנשי אובמה" עלולים להשפיע על ביידן בנושא איראן

לכתבה המלאה
יו"ר כחול לבן בני גנץ בהצהרה, כפר המכביה, 29 בדצמבר 2020. אלעד מלכה
נדהם מהדרישה במכתב. גנץ/אלעד מלכה

אחד מיועצי ראש הממשלה ציין כי נתניהו מאוד לא אהב את ריאיון הפרישה של ראש חטיבת המחקר באמ"ן תת-אלוף דרור שלום ב"ידיעות אחרונות" בחודש אוקטובר בו טען כי אין ראיות לכך שפרישת טראמפ מהסכם הגרעין שיפרה את מצבה האסטרטגי של ישראל.

נתניהו גם לא אהב את העובדה שבשיחות שקיימו שר הביטחון גנץ וראשי מערכת הביטחון עם הרמטכ"ל האמריקני מארק מילי בעת ביקורו בישראל לפני כשבועיים הם השמיעו עמדות מתונות יותר בנושא הסכם הגרעין מעמדותיו שלו.

"הנושא אינו עסק פרטי של איש אחד"

פקיד ישראלי בכיר שמעורה בפרטים ציין כי גנץ נדהם מהמכתב ששלח נתניהו באמצעות בן שבת וב-31 בדצמבר שיגר מכתב תשובה. גנץ כתב כי הסמכות לסיכום העמדה הישראלית היא אכן של ראש הממשלה אך לא תוך עקיפה של מערכת הביטחון והקבינט.

"נושא הביטחון ובמיוחד בסוגיה האיראנית אינם עסק פרטי של איש אחד", כתב גנץ. הוא הוסיף כי המדיניות הישראלית לגבי הסכם הגרעין עם איראן צריכה להיגזר מעבודת מטה בה לוקחת חלק כל המערכת המדינית-ביטחונית ולא רק המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה וכן לאחר דיון מסודר של שרי הקבינט המדיני-ביטחוני.

מאיר בן שבת. -, פלאש 90
העמדה תסוכם על בסיס עבודת המל"ל. בן שבת/פלאש 90, -

הרקע לחילופי המכתבים הללו הוא דיון שמתנהל בימים אלה בתוך מערכת הביטחון, קהילת המודיעין ומשרד החוץ בשאלת המדיניות הישראלית כלפי כוונת ביידן לחזור להסכם הגרעין עם איראן. פקיד ישראלי בכיר ציין כי הדיון אינו על היעד האסטרטגי של מניעת הסכם גרעין שיהיה רע לישראל - כיוון שעל כך יש הסכמה רחבה.

לדבריו, הוויכוח הוא טקטי ועוסק במה היא הדרך הטובה ביותר לעשות זאת - האם לנקוט בגישה בה נקטה ישראל במהלך כהונת אובמה ולהתנגד בצורה פומבית ותקיפה לכל הסכם או לנסות דרך אחרת של דיאלוג שקט עם ממשל ביידן כדי לנסות ולהשפיע מבפנים על תכני ההסכם החדש כדי לשפר אותו בצורה משמעותית.

נשיא ארצות הברית הנכנס ג'ו ביידן בוושינגטון , 6 בינואר 2021. רויטרס
ויכוח טקטי על הגישה כלפי הממשל החדש. ביידן/רויטרס

אחת הסוגיות הבעייתיות ביותר במכתבו של נתניהו נוגעת לדרישתו כי רק המטה לביטחון לאומי שכפוף לנתניהו יבצע את עבודת המטה בנושא האיראני תוך דחיקה הצידה של צה"ל ומשרד הביטחון. אגף המודיעין, אגף התכנון והאגף האסטרטגי במטכ"ל עוסקים בנושא האיראני בצורה אינטנסיבית וכך גם האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון.

מדובר בדפוס של נתניהו בשנים האחרונות במסגרתו הוא מפעיל את המל"ל בשורה של סוגיות ביטחוניות ומדיניות תוך מידור או עקיפת מערכת הביטחון - כך היה בסוגיית מכירת הצוללות הגרמניות למצרים וכך היה בנושא הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות ועסקת מטוסי ה-F35.

בלשכת ראש הממשלה ובלשכת שר הביטחון סירבו להתייחס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully