וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקום אתמול בבוקר: ישראל וממשל ביידן בדרך לעימות מחודש בנושא האיראני

24.12.2020 / 19:31

הנשיא הנבחר מתכוון לחזור להסכם הגרעין מ-2015 ורק בהמשך לנסות להשיג הסכם משופר. נתניהו כבר התחיל בקמפיין פומבי נגד המהלך, שעשוי להתגבר לקראת הבחירות. בישראל השתמשו בביקורו של הרמטכ"ל האמריקני כדי להעביר לביידן את המסר: אל תרוץ להסכם עם איראן

בווידאו: יו"ר סבא"א מעריך שיידרש הסכם חדש כדי להחיות את עסקת הגרעין עם איראן/צילום: רויטרס

ישראל וממשל ביידן הנכנס נמצאים במה שנראה כמסלול התנגשות סביב הסכם הגרעין עם איראן משנת 2015. קיים פער הולך וגדל בין כוונתם המוצהרת של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן ואנשיו להיכנס מחדש להסכם הגרעין לבין הציפיות והדרישות הפומביות מצד ממשלת ישראל לא לעשות זאת.

ביידן ויועציו הדגישו כמה פעמים אחרי ניצחונם בבחירות כי בכוונתם להגיע עם איראן להסכם ראשוני, לפיו ארצות הברית תסיר את הסנקציות ותחזור להסכם הגרעין מ-2015, ואיראן תפסיק להפר את ההסכם ותגלגל לאחור את ההתקדמות שעשתה בתכניתה הגרעינית בשנתיים האחרונות. לפי ביידן ואנשיו, לאחר החזרה להסכם המקורי הם רוצים להיכנס למו"מ עם איראן על הסכם חדש ומשופר.

בשלב זה אין עדיין מגעים בין ממשלת ישראל לממשל ביידן הנכנס, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועצו הקרוב, שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר, מעבירים כבר כמה שבועות מסרים פומביים לממשל החדש נגד חזרה להסכם הגרעין. נתניהו הודיע כי "אסור" לממשל החדש לבצע מהלך כזה, ודרמר טען כי זו תהיה "שגיאה קשה".

רה"מ נתניהו בהצהרה מהכנסת, 22 בדצמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
הקו הקיצוני ביותר בממשלה. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

בשבוע שעבר דרמר הרחיק לכת עוד יותר, כשבריאיון שהעניק לתכנית הרדיו של הפרשן הימני-קיצוני מארק לוין הוא קבע שחזרה להסכם הגרעין תהיה "נוראית ומסוכנת למזרח התיכון", וטען כי התמיכה בחזרה להסכם בקרב גורמים מסוימים בוושינגטון היא "כמו אמונה דתית".

דרמר קרא לביידן לא ללכת לעסקה חדשה עם איראן, אלא להמשיך בלחץ עליה. הוא אף רמז כי ממשל ביידן צריך לפעול לשינוי המשטר באיראן, כשאמר כי יש "לפנות לעם האיראני על בסיס הלחץ שטראמפ הפעיל ולתמוך בשאיפה האיראנית לחירות".

יועצי ביידן, שרובם כיהנו בתפקידים בכירים גם בממשל אובמה, שומעים את הקולות שמגיעים מנתניהו ודרמר. חלקם חשים כאילו הם נכנסו לסרט "לקום אתמול בבוקר", וחיים מחדש ב-2020 את הקמפיין שניהל נגדם נתניהו ב-2015. הם אינם שבעי רצון מהקמפיין הפומבי הזה, שהחל עוד לפני שביידן נכנס לחדר הסגלגל, אך בשלב הזה הם שומרים על שתיקה ולא מגיבים.

עוד בוואלה!

לקראת ממשל ביידן: ישראל מגבשת אסטרטגיה להשפיע על ההסכם עם איראן

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן מכריז על המועמד מטעמו לתפקיד שר החינוך בדלאוור 23 בדצמבר 2020. רויטרס
אינו מרוצה מהקמפיין הפומבי. ביידן/רויטרס

לממשלת ישראל אין קו אחיד בנושא האיראני. נתניהו ודרמר מחזיקים בקו הקיצוני ביותר, ששולל כל חזרה להסכם הגרעין. לשר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי ולרמטכ"ל אביב כוכבי יש קו מעט שונה. הם לא שוללים על הסף חזרה להסכם עם איראן, אבל מדגישים כי ההסכם צריך להיות חדש ומשופר מזה שנחתם ב-2015.

הגשר לממשל החדש

בכירים ישראלים אמרו כי לאור העובדה שלא מתקיימים עדיין מגעים עם ממשל ביידן, החליטו בכירי הדרג המדיני ומערכת הביטחון לנצל את ביקורו של ראש המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל מארק מילי, בישראל בשבוע שעבר כדי להעביר מסרים לממשל הנכנס בנושא האיראני.

הגנרל מילי צפוי להישאר בתפקידו גם אחרי כניסת ביידן לבית הלבן ב-20 בינואר, ועשוי לשמש גשר לממשל החדש עבור ישראל. "רצינו להעביר את המסרים שלנו לממשל החדש בנושא האיראני באמצעות אדם שהולך להיות בחדר כאשר ביידן ייכנס לבית הלבן, ושבסבירות גבוהה ימלא תפקיד משמעותי בגיבוש המדיניות החדשה", אמר בכיר ישראלי.

הגנרל מארק מילי, יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, במהלך ביקור ביחידה הרב מימדית ביום שישי. 18 בדצמבר 2020.. דובר צה"ל
ניסו להעביר את המסר. מילי בישראל/דובר צה"ל

מילי נפגש בישראל עם נתניהו, גנץ, כוכבי ובכירים נוספים במערכת הביטחון. בכירים ישראלים אמרו כי המסר המרכזי שהועבר לו היה כי לא כדאי לביידן למהר ולחזור להסכם הגרעין מ-2015, אלא לנצל את הלחץ בו נמצאת איראן בעקבות הסנקציות שהטיל נשיא ארצות הבית דונלד טראמפ כדי להשיג הסכם משופר.

הבכירים הישראלים הבהירו למילי כי אם ביידן יחזור להסכם הגרעין הקודם הוא יאבד את כל מנופי הלחץ שלו, ויתקשה מאוד להשיג לאחר מכן הסכם משופר. "הדגשנו כי ביידן צריך להיות מאוד קשוח עם האיראנים כעת כדי להשיג הסכם טוב יותר", אמר בכיר ישראלי.

שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר במהלך נאומו בכנס איפא"ק. GettyImages
הרחיק לכת בריאיון לרדיו. דרמר/GettyImages

מסר נוסף שהעבירה ישראל לראש המטות המשולבים מתוך תקווה כי יעביר אותו לממשל החדש נגע ליחסים בין ארצות הברית לסעודיה ואיחוד האמירויות. ביידן התבטא כמה פעמים בביקורתיות רבה נגד שתי המדינות, על רקע המלחמה בתימן והפרת זכויות אדם.

הבכירים הישראלים אמרו למילי כי על ביידן להיות גמיש יותר בהתנהלותו מול סעודיה ואיחוד האמירויות, וכי עליו לנצל את הסכמי הנורמליזציה ואת האווירה החדשה באזור ולא לשרוף את הגשרים עם שתי המדינות הללו.

גם למצב הפוליטי בישראל צפויה להיות השפעה על הוויכוח מול ממשל ביידן בנושא האיראני. הנשיא החדש ייכנס לתפקידו כשישראל נמצאת בעיצומה של מערכת בחירות נוספת. נתניהו צפוי להקצין את מסריו בנושא האיראני, מה שעלול ליצור מתיחות גדולה יותר מול וושינגטון. הוא ודאי ירצה לטוס לוושינגטון ולהיפגש עם ביידן עוד לפני הבחירות, ולא ברור אם הנשיא החדש ירצה להיראות כמי שמתערב בבחירות בישראל כפי שעשה קודמו בכל שלוש מערכות הבחירות האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully