וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנס מתנגד להוצאת טראמפ לנבצרות, בית הנבחרים יצביע היום על הדחתו

סגן הנשיא דחה את בקשת הדמוקרטים, אך עוד רפובליקנים נוטשים את טראמפ. "הבגידה הגדולה ביותר של נשיא ארה"ב בתפקידו", אמרה ליז צ'ייני, מבכירות המפלגה. לפי ניו יורק טיימס, 20 סנאטורים רפובליקנים יתמכו בהרשעה, מספיק בשביל להשיג את שני השלישים הדרושים במשפט בסנאט

טראמפ: הליך ההדחה גורם לזעם אדיר, אך אנחנו לא רוצים אלימות/צילום: רויטרס

בית הנבחרים בארצות הברית הצביע הלילה (רביעי) בעד ההצעה הקוראת לסגן הנשיא מייק פנס להוצאת הנשיא היוצא דונלד טראמפ לנבצרות בעקבות המתקפה על גבעת הקפיטול בשבוע שעבר. עם זאת, פנס הבהיר כי הוא לא יעשה זאת, ולכן הדמוקרטים יצביעו בהמשך היום בעד הדחת טראמפ, כשעוד ועוד רפובליקנים נוטשים אותו, שבוע לפני תום כהונתו.

חמישה בני אדם נהרגו במתקפה על גבעת הקפיטול בשבוע שעבר, שבמהלכה ניסו מאות תומכים חמושים של טראמפ למנוע את אישור הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות. המחדלים המודיעיניים והאבטחתיים שאפשרו את נפילת מקום מושבו של הממשל האמריקני בידי ההמון למשך כמה שעות מטלטלים את ארצות הברית, וחלקים במפלגה הרפובליקנים החלו לעשות בחשבון נפש אחרי ארבע שנות כהונת טראמפ.

הדמוקרטים אספו כבר מספיק קולות כדי לאשר הערב את הדחת טראמפ על עבירת "הסתה להתקוממות", אך טרם ידוע מתי ואיך יתקיים משפט ההדחה בסנאט. שם, יש צורך בתמיכה של שני שלישים ממאה הסנאטורים, בהם 17 רפובליקנים. לא ברור אם המשפט יכול להתקיים אחרי השבעת ביידן ב-20 בינואר, אבל השאיפה של מתנגדי טראמפ היא להוביל להרשעתו כך שהוא לא יוכל להתמודד שוב על משרה ציבורית.

טראמפ יהיה הנשיא הראשון אי-פעם שעומד לשני משפטי הדחה. בקודם, בתחילת השנה שעברה, הוא זוכה על ידי עמיתיו הרפובליקנים כמעט פה-אחד, פרט למיט רומני. הפעם, לפחות ארבעה מהם הביעו תמיכה פומבית בהדחתו או בהתפטרותו. לפני ניו יורק טיימס, לפחות 20 סנאטורים רפובליקנים נכונים לתמוך בהרשעת טראמפ.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך נאומו באלמו, טקסס (גבול ארה"ב - מקסיקו) 12 בינואר 2021. רויטרס
לא מביע חרטה. טראמפ בנאום ליד החומה בגבול עם מקסיקו, אתמול/רויטרס

האיתות על השינוי בתוך המפלגה הרפובליקנית ניתן מדבריו של מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, שלפי ניו יורק טיימס אמר למקורביו כי הוא מרוצה מכך שהדמוקרטים מקדמים את הדחתו של טראמפ, מאחר שהוא סבור שזה יעזור למפלגה הרפובליקנית להיפטר ממנו. מקונל היה בעל ברית קרוב של טראמפ לאורך כהונתו, אך מאז שקרא לחברי המפלגה לא להתנגד לאישור הניצחון של ביידן בעת ההצבעה בקוגנרס, סר חינו בעיני הנשיא היוצא.

בבית הנבחרים, ליז צ'ייני, השלישית בבכירותה בסיעה הרפובליקנית, הבהירה כי תתמוך בהדחת טראמפ הערב, כפי שצפויים לעשות עוד כמה עשרות מחבריה לבית. בעת ההצבעה הקודמת על הדחת טראמפ על פרשת אוקראינה-גייט, כל הרפובליקנים בבית הנבחרים התנגדו.

צ'ייני, בתו של סגן הנשיא לשעבר דיק צ'ייני, תקפה את הנשיא במילים חריפות. "מעולם לא הייתה בגידה גדולה יותר של נשיא ארצות הברית במשרתו ובשבעותו לחוקה", אמרה הנציגה. היא המנהיגה הראשונה הקוראת להדחת נשיא ממפלגתה שלה מאז פרשת ווטרגייט שהובילה להתפטרות ריצ'רד ניקסון. היא הוסיפה כי טראמפ "זימן את ההמון, אסף את ההמון והצית את להבת ההתקפה הזו".

בנוסף לכך, מנהיג הסיעה הרפובליקנית בבית הנבחרים, קווין מקארתי, בעל ברית קרוב של טראמפ, החליט שלא לבקש מחברי המפלגה להצביע נגד ההדחה אף שהוא עצמו מתנגד לה. כמו כן, הלילה הציג הנציג הרפובליקני בריאן פיצ'פטריק הצעה לגינוי טראמפ.

תומכי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסתערים על הקפיטול, 6 בינואר 2021. רויטרס
ה-FBI מבטיח עוד מאות מעצרים. תומכי טראמפ בקפיטול, בשבוע שעבר/רויטרס

ההצעה של בית הנבחרים הקוראת לפנס להפעיל את ההליך להוצאת טראמפ לנבצרות עברה ברוב של 223 קולות לעומת 205 מתנגדים, בהתאם לחלוקת המפלגות בבית הנבחרים. התיקון ה-25 מאפשר לסגן הנשיא ולרוב חברי הממשל להדיח נשיא במקרה שהוא לא כשיר למילוי מחויבויותיו בתפקיד.

עם זאת, פנס השיב במכתב ששלח ליו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי: "לפי החוקה שלנו, התיקון ה-25 הוא לא אמצעי הענשה או תפיסת שלטון". לדבריו, השימוש בתיקון שמעולם לא הופעל יהווה "תקדים מסוכן".

טראמפ, מצדו, הופיע אתמול לראשונה בפני הציבור, אך התנער מאחריות כלשהי למהומות ודחה את הטענות שנאומו לפני ההסתערות הובילה לאלימות. "מה שאמרתי היה ראוי לחלוטין", התעקש הנשיא היוצא. "אני לא רוצה אלימות".

הוא הוסיף כי הליך ההדחה "גורם לזעם עצום", והזהיר כי זה "ירדוף" את ממשלו של ביידן. הנשיא היוצא ממשיך לטעון ללא ביסוס לזיופים בבחירות האחרונות בנובמבר, והוא הודיע כי לא יגיע לטקס ההשבעה ב-20 בינואר וישבור מסורת בת 200 שנה. בכיר הממשל היוצא בטקס יהיה פנס.

טראמפ איבד בסוף השבוע את אמצעי התקשורת המרכזיים שלו אחרי שטוויטר סגרה את החשבון שלו לצמיתות, ופייסבוק השהתה אותו עד לאחר השבעת ביידן לפחות. הלילה גם יוטיוב סגרה את הערוץ שלו בטענה שהוא הפר את המדיניות של האתר והסית לאלימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully