וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: הליך ההדחה גורם לזעם אדיר, אך אנחנו לא רוצים אלימות

עודכן לאחרונה: 12.1.2021 / 22:59

נשיא ארה"ב היוצא אמר בהצהרה ראשונה בפומבי כי המהלך של הדמוקרטים הוא חלק מ"ציד המכשיפות" נגדו, קצת יותר משבוע לקראת תום כהונתו. הוא סירב לענות לשאלה אם הוא יתפטר: "דבריי היו ראויים לחלוטין". הוא תקף את סגירת חשבונותיו ברשתות החברתיות: "דבר נורא"

טראמפ: הליך ההדחה גורם לזעם אדיר, אך אנחנו לא רוצים אלימות/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הביע היום (שלישי) התנגדות לפתיחת הליך הדחה נגדו לאחר המהומות בגבעת הקפיטול, ואמר כי "אנחנו לא רוצים אלימות". לטענתו, הוא אינו מודאג מהתיקון ה-25 לחוקה, המאפשר לקבינט שלו לסלק אותו מתפקידו. בכינוס שערך לתומכיו בסמוך לחומה שנבנתה בגבול ארצות הברית-מקסיקו בטקסס, הוא אמר כי חופש הביטוי נמצא בימים אלו תחת מתקפה, "כפי שלא קרה מעולם".

הוא הוסיף כי השימוש בתיקון ה-25 בדרך חדשה זו "יחזור לרדוף את ג'ו ביידן וממשל ביידן. כמו שאומרים, היזהר ממה שאתה מייחל לו". מוקדם יותר, אמר טראמפ בשיחה עם כתבים מחוץ לבית הלבן, כי "הליך ההדחה נגדי גורם לזעם עצום". הוא סירב לענות לשאלה אם הוא מתכוון להתפטר מתפקידו כפי שקוראים לו הדמוקרטים וחלק מחברי מפלגתו הרפובליקנית, כשבוע לפני השבעתו של ג'ו ביידן.

במהומות ביום רביעי שעבר נהרגו חמישה בני אדם, כשתומכיו הסתערו על הקונגרס בזמן הדיון על אישור הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות. רק בלחץ יועציו, גינה טראמפ את האלימות ביום שישי בלילה, אך הוא נחסם על ידי מרבית הרשתות החברתיות הגדולות בסוף השבוע והיום הייתה זו ההצהרה הראשונה שלו מאז. טראמפ אמר כי ענקיות הטכנולוגיה "עושות דבר נורא לארצות הברית".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך הצהרה לתקשורת מחוץ לבית הלבן לקראת המראתו לטקסס 12 בינואר 2021. רויטרס
הדמוקרטים רוצים שיתפטר. טראמפ, היום/רויטרס

כשנשאל אם הוא סבור שיש לו אחריות באלימות, טראמפ התנער ואמר כי הוא סבור שדבריו היו "ראויים לחלוטין". אתמול הציגו הדמוקרטים בבית הנבחרים את סעיף ההדחה נגדו, הסתה להתקוממות, והם מתכננים להצביע עליו מחר אם סגן הנשיא מייק פנס לא יפעיל את התיקון בחוקה שמאפשר לו להוציא את טראמפ לנבצרות בתמיכת רוב חברי הממשל.

לדברי טראמפ, שיהיה לנשיא הראשון בהיסטוריה שעומד למשפט הדחה פעמיים, המהלכים של הדמוקרטים הם המשך ל"ציד המכשפות" נגדו.

אחרי נתק בין השניים, הלילה דווח על פגישה בין טראמפ לפנס, לראשונה מאז המהומות שקרו בזמן שסגן הנשיא ניהל את הדיון. פנס ובני משפחתו הובהלו לחדר מאובטח, וטראמפ כינה אותו פחדן על כך שלא התערב בהליך - בניגוד לחוקה - ומנע את אשרור קולות האלקטורים.

חשיפת סעיף ההדחה נגד טראמפ | נציגי המשמר הלאומי צועדים ברחבת הקונגרס לקראת הדיון בבית הנבחרים. רויטרס
נציגי המשמר הלאומי צועדים ברחבת הקונגרס לקראת דיוני ההדחה בבית הנבחרים/רויטרס

למרות דיווחים על דיונים בתוך הממשל על האפשרות להשתמש בתיקון ה-25 בחוקה, גורמים המקורבים לסגן הנשיא אמרו כי הוא לא מתכנן לעשות זאת.

מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, קווין מקארתי, אמר לרפובליקנים אתמול כי טראמפ הודה בשיחת טלפון כי הוא נושא "באחריות מסוימת" למצור על הקפיטול. לפי מקור שהיה מעורה בשיחות ודיבר עם רויטרס, מקארתי, אמר בשיחה שנמשכה שעתיים וחצי עם חברי מפלגתו כי "שאלתי אותו אישית אם הוא נושא באחריות למה שקרה, אם הוא מרגיש רע לגבי מה שקרה. הוא אמר לי שיש לו אחריות מסוימת למה שקרה".

עם זאת, באתר אקסיוס דווח כי באותה שיחת טלפון האשים טראמפ את אנשי "Antifa" בהסתערות על הקפיטול, אף שהתיעודים מהתקוממות מראים בבירור כי היו אלו תומכיו שנהרו לתוך הקונגרס.

בינתיים, הרשויות ממשיכות בגל המעצרים של המעורבים. ה-FBI אמר היום כי סוכנים עצרו את ארון מוסטופסקי, שזוהה לפי כלי תקשורת רבים בתור בנו של שופט בית המשפט העליון בניו יורק שלמה מוסטופסקי. הוא נראה עם פרווה מתחפושת על גופו בעת ההסתערות, בדומה לתוקפים רבים אחרים.

ארון מוסטופסקי, מימין, בעת הפריצה לגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021. AP
בן של שופט יהודי מניו יורק. ארון מוסטופסקי (מימין)/AP

"רימו אותנו. אני לא חושב ש-75 מיליון איש הצביעו לטראמפ - אני חושב שזה היה קרוב ל-85 מיליון", אמר לניו יורק פוסט. הוא הואשם בגניבת רכוש ממשלתי, כניסה לא חוקית, שיבוש מכוון של פעילות הממשלה והתנהגות פרועה.

לפי כתב האישום, הוא צולם עם מגן של שוטר ממשטרת הקפיטול ועם אפוד משטרתי, שניהם מוערכים ביותר מ-2,000 דולר. הוא אמור להופיע בהמשך היום בבית משפט פדרלי בברוקלין. התובע המחוזי מייקל שרווין קרא היום לאנשי תקשורת שהותקפו או קיבלו איומים במהלך המהומות ליצור קשר עם המשרד שלו ולמסור פרטים נוספים.

לפי משרד המשפטים, עד כה הועמדו לדין 20 איש בבית המשפט הפדרלי בוושינגטון הבירה ו-40 נוספים הואשמו בבית המשפט העליון המקומי של העיר. החוקרים סורקים תמונות שהועלו לרשתות החברתיות בזמן המצור, שבהן נראו המתפרעים תוקפים שוטרים, גונבים מחשבים וחפצים ומנפצים חלונות.

היום פורסמה תמונה של חשוד המבוקש בקשר לרצח השוטר בריאן סיקניק במהלך ההסתערות. בתמונה נראה אדם מבוגר עם זקן החובש כובע כחול עם האותיות "CFD". הסנאטור הרפובליקני ביל קסידי צייץ את התמונה וקרא לכל מי שעשוי לזהות אותו ליצור קשר עם ה-FBI.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully