וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבים בארה"ב משוכנעים: אילו שחורים היו פורצים לקפיטול, זה היה נגמר אחרת

10.1.2021 / 15:07

ההמון תומך טראמפ, שהיה ברובו לבן, יצא עם תמונות ומזכרות אחרי ההתקוממות בבירה, וכמה עשרות נעצרו מאז. מנגד, מפגינים נגד הגזענות המשטרתית פונו באלימות אחרי הפגנה שלווה מחוץ לבית הלבן בקיץ. "הם התייחסו אלינו כמו לאויב"

בווידאו: תומכי טראמפ פשטו על בניין הקונגרס בניסיון לעצור את מינוי ביידן/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

הגזענות בארצות הברית הייתה בולטת בעת ההסתערות של תומכי הנשיא היוצא דונלד טראמפ על גבעת הקפיטול ביום רביעי. תושבים בוושינגטון, פעילים ופוליטיקאים, בהם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, משוכנעים שזה היה מסתיים אחרת אילו הפורעים היו לא לבנים. חלקם יצאו מהמבנה עם שלל, אחרי שחדרו דרך המחסומים, שברו חלונות ונכנסו ללשכות ולחדרים בקונגרס. חלקם הצטלמו עם שוטרים.

האבטחה הדלילה והתגובה המשטרתית המוגבלת, למרות שבועות של סימנים לעתיד לקרות, היו בניגוד חד למה שהתרחש בעת ההפגנות של Black Lives Matter בוושינגטון לפני חצי שנה.

"אימא שלי אמרה שלי שאם זו הייתי אני, היו יורים בי", אמרה ביאטריס מנדו, שהשתתפה בהפגנה של התנועה בשנה שעברה. "היא צודקת. מאות היו מתים, אם לא יותר, אילו הקבוצה הזו הייתה שחורה". ביידן השמיע טענות דומות. "אף אחד לא יכול לומר לי שאילו קבוצה של Black Lives Matter הייתה מפגינה אתמול, הם לא היו זוכים ליחס מאוד מאוד שונה מאשר המון הפורעים שהסתערו על הקפיטול", אמר הנשיא הנבחר.

ההפגנות בקיץ שעבר פרצו בעקבות ההרג של ג'ורג' פלויד בידי שוטר לבן במיניאפוליס. אלו שהשתתפו במחאה בוושינגטון סיפרו כי התגובה אליהם הייתה שונה ביותר מאשר זו ביום רביעי.

"היו שוטרים בכל צומת ב-DC. היו שוטרים בכל האתרים, בקפיטול, מול הבית הלבן", אמר אביי קונחו בן ה-29.

תומכי הנשיא דונלד טראמפ בגבעת הקפיטול 6 בינואר 2021, מפגינים נגד ההרג של ג'ורג' פלויד ליד גבעת הקפיטול, 4 ביוני 2020. AP
תומכי טראמפ כובשים את הקפיטול מול הפגנה של BLM מחוץ לקפיטול בקיץ/AP

אחת התמונות הזכורות ביותר הייתה של כוחות רעולי פנים של המשמר הלאומי פרוסים באנדטרת לינקולן ביוני, אחרי שטראמפ הבטיח יד קשה נגד המפגינים, שאותם כינה "בריונים" ו"פושעים".

בערב אחד, שוטרים חמושים באלות ירו גז מדמיע, רימוני הלם וכדורי גומי לעבר מפגינים שלווים על מנת להרחיקם מהבית הלבן, רק כדי שטראמפ יוכל לצעוד לכנסייה סמוכה ולהצטלם עם ספר תנ"ך.

"הם התייחסו אלינו כמו לאויב", אמר קונחו. "איפה היה הכעס והזעם הזה ברביעי? למה היחס לאנשים האלו היה כמו לחברים?".

כמה עשרות בני אדם נעצרו מאז המהומות, בהשוואה ל-300 איש שנעצרו בערב שבו פונתה ההפגנה מחוץ לבית הלבן. מפקד משטרת הקפיטול, סטיבן סאנד, שיבח את השוטרים ואמר שהם "הגיבו בגבורה" כשהמפגינים תקפו אותם עם "צינורות מתכת, חומרים כימיים ולקחו כלי נשק אחרים". בעקבות מחדל האבטחה, הוא התפטר.

תושבים מקומיים אמרו שהם חוששים שהתגובה של המשטרה הייתה כה רכה, עד שייתכנו מראות חוזרים.

צ'ארלס אלן, חבר מועצה בעיריית וושינגטון המייצג את האזור, אמר כי הוא ושכניו לקחו חלק בהפגנות ובהתקהלויות גדולות בעבר.

"זה לא מה שזה היה. זאת הייתה התקוממות. אלו היו טרוריסטים מקומיים שהגיעו לעיר שלנו בניסיון לכבוש את הקפיטול", אמר אלן, שהוסיף כי היה זה אירוע טראומתי לשכונה שלו. "אני חושב שאנשים ירגישו מחוזקים מכך שהם יכולים לעשות זאת ומעל הכול, הם ירגישו מחוזקים משום שהם עזבו עם מזכורות", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
כוחות של המשמר הלאומי באנדטרת לינקולן, וושינגטון, 2 ביוני 2020. GettyImages
"תצוגה בוטה של גזענות שיטתית". כוחות המשמר הלאומי באנדטרת לינקולן, יוני/GettyImages

בין אלו שהסתערו על הקפיטול היו גם כאלו שנופפו בדגלי הקונפדרציה ואחרים היו לבושים בבגדים עם סמלים וסיסמאות של תומכי עליונות הגזע הלבן.

"זה היה כואב לראות לא רק את הפריבילגיה הלבנה אלא את תומכי עליונות הגזע הלבן בפעולה, ולראות את האפליה של הממשלה והמשטרה", אמרה מקיה גרין, מארגנת של הפגנת Black Lives Matter בוושינגטון.

בספטמבר האחרון, הזהיר השר לביטחון המולדת, צ'אד וולף, כי תומכי עליונות הגזע הלבן הם מקור הסכנה הגדולה ביותר מקרב קיצונים בארצות הברית בשנים האחרונות.

רשת בתי הספר הציבוריים KIPP DC ביטלה שיעורים ביום חמישי, בשל מה שהיא תיארה בתור תחושות קשות של תלמידיה, שרובם שחורים, בעקבות המהומות.

"אנחנו חשים בחילה כשאנחנו חושבים על הניגוד שבין התגובה של המדינה שלנו לפעולת הטרור הזו מול ההפגנות השלוות בקיץ האחרון", נמסר בהודעה.

צ'ארלס מקיני, פרופסור להיסטוריה מרודס קולג' בטנסי, אמר כי האירועים בוושינגטון הם תזכורת ל"הבדלים הגסים" ביחס של רשויות אכיפת החוק לשחורים וללבנים.

"זאת הייתה תצוגה בוטה של גזענות שיטתית. זאת הייתה תצוגה של פריבלגים לבנים, הפערים באופי השיטור במדינה הזאת", אמר על תגובת רשויות אכיפת החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully