וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדמוקרטים חשפו את סעיף ההדחה נגד טראמפ: "הסית להתקוממות"

עודכן לאחרונה: 11.1.2021 / 21:18

ההצבעה צפויה ברביעי, במקביל להגברת הלחץ על פנס להוציא את טראמפ לנבצרות בשל ההסתערות של על הקונגרס: "איום לביטחון הלאומי, הדמוקרטיה והחוקה". המשפט בסנאט צפוי להיות אחרי השבעת ביידן, שאמר: עליו לעזוב . ה-FBI: חמושים מתכננים הפגנות בוושינגטון לפני הטקס

בווידאו: נחשף סעיף ההדחה נגד טראמפ - "הסית להתקוממות"/צילום: רויטרס

הדמוקרטים בבית הנבחרים חשפו הערב (שני) את סעיף ההדחה נגד נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ, "הסתה להתקוממות", בעקבות ההסתערות על גבעת הקפיטול בשבוע שעבר. ההצבעה צפויה לקרות בהמשך השבוע, במקביל להגברת הלחץ על סגן הנשיא מייק פנס להפעיל את התיקון ה-25 בחוקה המאפשר להוציא את טראמפ לנבצרות, אפילו שנותרו תשעה ימים עד לסיום כהונתו.

"הנשיא טראמפ איים באופן חמור על ביטחונה של ארצות הברית ועל מוסדות הממשל", נכתב בחקיקת ההדחה, שבה הואשם טראמפ באיום על "שלמותה של המערכת הדמוקרטית, התערבות בהליך העברת השלטון ובבגידה" באמון. "הוא יהווה איום לביטחון הלאומי, הדמוקרטיה והחוקה אם יישאר בתפקיד".

חשיפת סעיף ההדחה נגד טראמפ | מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, סטני הויר משוחח עם כתבים על תהליך ההדחה. רויטרס
חשפו את סעיף ההדחה. מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים סטני הויר, היום/רויטרס

אם הדמוקרטים יאשרו את סעיף ההדחה נגד טראמפ, הם יצטרכו להעבירו לסנאט לצורך קיום משפט - כשנה לאחר שבמשפטו הראשון על פרשת אוקראינה-גייט הוא זוכה בידי בעלי בריתו הרפובליקנים. הסיכוי שזה יקרה לפני תום כהונת טראמפ קלוש, ולא ברור אם אכן ניתן לקיים אותו לאחר שהנשיא יסיים את תפקידו. אם כן, הרשעתו של טראמפ תמנע ממנו אפשרות להתמודד בשנית ב-2024 או לרוץ לתפקיד ציבורי אחר, וכן הוא יאבד את הפנסיה והאבטחה שלהן זוכים נשיאים לשעבר.

חקיקת ההדחה, שאורכה ארבעה עמודים, מתייחסת להצהרות השווא של טראמפ לגבי ניצחונו בבחירות, הלחץ שלו על גורמי ממשל בג'ורג'יה "למצוא" עבורו קולות נוספים, והעצרת שלו בבית הלבן לפני המצור על הקפיטול, שבה עודד אלפים מתומכיו "להילחם" למענו.

בינתיים, ברשת ABC דווח כי ה-FBI מזהיר שמתוכננות הפגנות חמושות בוושינגטון הבירה ובכל גבעות הקפיטול ב-50 המדינות השונות לפני השבעת ביידן. אחת הקבוצות מתכננות להגיע לוושינגטון ב-16 בינואר ומזהירה מפני התקוממות נוספת אם יהיו ניסיונות להדיח את טראמפ.

עוד בוואלה!

12 שנים ו-57 אלף ציוצים: חשבון הטוויטר החזק בעולם מת, וטראמפ איבד את קולו

לכתבה המלאה
אבטחה מחוץ לגבעת הקפיטול 11 בינואר 2020. רויטרס
"איים באופן חמור על מוסדות הממשל", אבטחה מחוץ לבניין הקונגרס, היום/רויטרס

במקביל, הרפובליקנים מנעו הצעה הקוראת לסגן הנשיא מייק פנס להשתמש בסמכותו החוקתית כדי להדיח את טראמפ. עם זאת, מחר אמורים הדמוקרטים להצביע על ההצעה והיא צפויה לעבור. לאחר מכן, פלוסי הקציבה לפנס 24 שעות להגיב, אחרת הדמוקרטים יתקדמו עם הליך ההדחה. טראמפ יהיה הנשיא הראשון בהיסטוריה שמודח פעמיים על ידי בית הנבחרים. שני הקודמים - ביל קלינטון ואנדרו ג'ונסון - זוכו אף הם בסנאט.

לקראת ההצבעה, יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי קוראת למחוקקים לשוב לוושינגטון. בריאיון שהעניקה אתמול לתכנית "60 דקות", היא הזכירה את פרשת ווטרגייט כשהרפובליקנים בסנאט אמרו לנשיא ריצ'רד ניקסון "זה נגמר".

"זה מה שחייב לקרות עכשיו", אמרה אתמול הדמוקרטית הבכירה ביותר הקונגרס. היום היא תקפה בחריפות את הרפובליקנים בשל חסימת ההצעה על הקריאה לפנס להחליף את טראמפ.

הנציג הרפובליקני אלכס מוני, שחסם את ההצעה, אמר שהוא רצה שיתקיים דיון לפני שהיא מתקבלת פה-אחד. הוא לא שלל את מהותה.

פנס הוברח יחד עם משפחתו בזמן המתקפה על הקפיטול, והוא, בניגוד לנשיא, השובר מסורת של 200 שנה, ישתתף בטקס ההשבעה של ביידן ביום רביעי הבא. עם זאת, הוא לא התייחס פומבית לשאלה אם יפעיל את התיקון ה-25, אף שלפי דיווחים זה נידון בקרב בכירי הממשל. בשלב זה, אין אינדיקציה לכך שהוא מתכנן לקדם את המהלך שמעולם לא קרה עד היום.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והגברת הראשונה מלניה טראמפ יוצאים מהבית הלבן לחופשה בפלורידה, 23 בדצמבר 2020. רויטרס
ימים אחרונים וסוערים בבית הלבן. מלניה ודונלד טראמפ/רויטרס

חמישה בני אדם נהרגו כשאלפים מתומכי טראמפ הסתערו על בניין הקפיטול בשבוע שעבר, והניסו את חברי הקונגרס שדנו באישור הניצחון של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן. המתקפה נגד סמל הדמוקרטיה האמריקנית זעזע רבים בארצות הברית ובעולם, ורבים הטילו את האשמה על טראמפ, ששלהב את תומכיו בעצרת שקדמה להתקוממות. בלחץ יועציו, הוא פרסם הודעת גינוי ביום שישי והכיר לראשונה בסיום ממשלו ב-20 בינואר, אך נחסם ברשתות החברתיות המרכזיות ומאז לא נשמע קולו.

עשרות אנשים נעצרו בחשד לתקיפת שוטרים, גניבת מחשבים ופריצה, והרשויות פתחו ב-25 תיקים בחשד לעבירות טרור.

הקושי הפוטנציאלי של פלוסי בנוגע להדחה הוא המשמעות של הדבר עבור ביידן ותחילת כהונתו. בעודו חוזר על עמדתו כי טראמפ לא כשיר לתפקיד, התחמק ביידן ביום שישי כשנשאל לגבי הדחתו, ואמר כי מה שיעשה הקונגרס יהיה מקובל עליו.

"הוא לא צריך להיות בתפקיד. נקודה", אמר הערב ביידן, אחרי שקיבל את החיסון השני נגד קורונה. לדבריו, הוא שוחח עם כמה סנאטורים, שאמרו לו כי הם מתכננים לחלק את הזמן בין אישור המועמדים שלו לממשל לבין משפט ההדחה של טראמפ.

תומכי הנשיא דונלד טראמפ מסתערים גבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021. רויטרס
עשרות נעצרו, חלקם חשודים בעבירות טרור. תומכי טראמפ בקפיטול/רויטרס

מנהיג הרוב בסנאט, הסנאטור הרפובליקני מיץ' מקונל, אמר כי לא ניתן להתחיל במשפט ההדחה תחת לוח הזמנים הנוכחי, לפני יום ההשבעה ב-20 בינואר. בעוד שרבים מתחו ביקורת על טראמפ, רפובליקנים רבים טענו כי הדחה שלו תהיה מהלך מפלג, בזמן שבו נדרשת אחדות.

הסנאטור מרקו רוביו מפלורידה אמר כי במקום להתאחד, הדמוקרטים רוצים "לדבר על דברים מגוחכים כמו 'להדיח את הנשיא', כשנותרו לו רק ימים בתפקיד". ובכל זאת, כמה מהרפובליקנים עשויים לתמוך במהלך.

שני סנאטורים רפובליקנים, פט טומי מפנסילבניה וליסה מרקאוסקי מאלסקה, אמרו כי על טראמפ להתפטר, אך לא ברור אם יצביעו בעד הדחתו. הסנאטור בן סאס מנברסקה אמר שהוא יבחן את כל סעיפי ההדחה שיוצגו בפניו. גם חבר בית הנבחרים הרפובליקני אדם קינזינגר, שביקר פעמים רבות את טראמפ, אמר כי הוא "יצביע בדרך הנכונה" אם העניין יונח לפניו.

"מה שהנשיא הזה עשה הוא חסר מצפון, והוא צריך לשאת באחריות", אמר ג'ים מקגוורן, יו"ר ועדת החוק הדמוקרטי בבית הנבחרים. "חשוב שנפעל, וזה חשוב שנפעל באופן חמור ושקול", אמר מקגוורן לרשת CNN, "אנחנו מצפים שזה יגיע לאולם ביום רביעי. אני צופה שזה יעבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully