וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

12 שנים ו-57 אלף ציוצים: חשבון הטוויטר החזק בעולם מת, וטראמפ איבד את קולו

11.1.2021 / 11:36

הרשת השביתה את הנשיא אחרי ההסתערות על הקפיטול, והוא מבטיח להקים פלטפורמה חדשה. מה שהחל כפיד לקידום עסקיו הפך לכלי קטלני ומלא שקרים נגד יריביו, ששינה את הפוליטיקה. בין פיטורי שריו להודעה על הידבקות בקורונה, ציוץ אחד נותר לא פתור: מה זה לעזאזל Covfefe?

בווידאו: טראמפ מכיר לראשונה בהפסדו בבחירות/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

realDonaldTrump@, חשבון הטוויטר שהפך מפיד של הרהורים רנדומליים של כוכב ריאלטי לשוט של נשיא ארצות הברית, הלך לעולמו עוד בטרם הגיע לגיל 12.

איל הנדל"ן מניו יורק השתמש בניהול הפרובוקטיבי של החשבון כדי להיות הנשיא ה-45 של ארצות הברית. החשבון נוצר ב-4 במאי 2009, עם ציוץ ראשון שקידם את הופעתו הקרובה של טראמפ בתכנית של דייוויד לטרמן. הוא מת אחרי 57 אלף ציוצים נוספים, האחרונים שבהם שימשו את הנשיא היוצא לניחום תומכיו שהסתערו על הקונגרס בשבוע שעבר בזמן דיון שנועד לאשרר את הפסדו בבחירות.

ביום שישי בלילה הודיעה טוויטר כי היא משביתה לצמיתות את החשבון בטענה שקיים חשש שטראמפ ימשיך "להסית לאלימות". הנשיא הבטיח להקים רשת חברתית חדשה "משלנו" והכריז: "לא ישתיקו אותנו!".

טראמפ, שהיה איש עסקים ממולח בעת כניסתו לפוליטיקה, הבין את הכוח של הרשתות החברתיות באופן שמעט פוליטיקאים אחרים הבינו. הוא השתמש בו בכוח שלא נראה עד אז כדי לתקוף את יריביו, לעצב את הבחירות ולשנות את המציאות, לפחות בעיני תומכיו.

חשבון הטוויטר המושעה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בסמארטפון ובבית הלבן בוושינגטון, ארה"ב. 9 בינואר 2021. רויטרס
ציוציו נשמרו בארכיונים דיגיטליים. החשבון הסגור של טראמפ/רויטרס

בתחילה, החשבון נראה תמים. טראמפ השתמש בפלטפורמה בעיקר כדי לקדם ספרים, הופעות בתקשורת ולפרגן לחברים. עם זאת, אחרי שהחל לשקול ברצינות לרוץ לבית הלבן, זה הפך לכלי לרמיסת מתנגדיו ולעיצוב פילוסופיית "אמריקה ראשונה" הלאומנית שלו.

הוא פיזר את הארס שלו בצורה שוויונית, ותקף כאחד את אויביו בתחום הריאליטי (רוזי אודנל הייתה "גסה, חצופה דוחה וטיפשה" ומדינות ("בריטניה מנסה להסתיר חזק מאוד את הבעיה המוסלמית הגדולה שלה".

פיטר קוסטנזו, שהיה אז מנהל שיווק ברשת של חברת הפרסום של ספרו של טראמפ "לחשוב כמו אלוף", עזר להביא את טראמפ לטוויטר, שהייתה אז בחיתוליה. עם זאת, קוסטנזו, שבהמשך עבר לעבוד עם סוכונות הידיעות אי-פי, ראה בפלטפורמה בת 140 התווים לפוסט כלי חדש עבור איש העסקים מניו יורק לקידום עסקיו.

ב-2016 הוא סיפר כי הוא קיבל שבע דקות כדי לשכנע את טראמפ להצטרף לטוויטר. הוא אמר כי טראמפ אהב את מה ששמע. "אמרתי, 'בוא נקרא לך @realDonaldTrump, אתה דונלד טראמפ האמיתי", נזכר. "הוא חשב על זה למשך כדקה, ואמר: 'אני אוהב את זה. בואו נעשה את זה'".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מתעסק בטלפון בזמן דיון בנושא פתיחת העסקים הקטנים בצל משבר הקורונה, 18 ביוני 2020. רויטרס
לא ריחם על אף אחד. טראמפ/רויטרס

פרט לבני משפחתו, טראמפ לא ריחם על אף אחד. הוא תקף רפובליקנים, דמוקרטים, יריבים פוליטיים ב-2016, אנשי ממשל בהווה ובעבר ואת כלי התקשורת. החשבון שלו היה פורה. בשיא הליך ההדחה נגדו בקונגרס, הוא הגיע ליותר ממאה ציוצים ביום.

הציוץ הפופולרי ביותר שלו היה ב-2 באוקטובר האחרון, כשהוא הכריז שהוא והגברת הראשונה מלניה טראמפ נדבקו בנגיף הקורונה. לפי האתר Factba.se, העוקב אחרי הרשתות החברתיות של הנשיא, הפוסט קיבל 1.8 מיליון לייקים וקרוב ל-400 אלף ציוצים מחדש.

טראמפ אף הודיע על פיטורים של בכירי ממשלו בציוצים. שר החוץ הראשון שלו, רקס טילרסון, גילה על כך דרך ציוץ.

הנשיא היוצא השתמש בחשבון כדי לשלוח איומים למדינות עוינות. לפני שהוא "התאהב" עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און דרך חלופת מכתבים, הוא תיאר אותו בטוויטר בתור "איש הטילים" והבטיח להשיב "באש ובזעם" אם הוא יעז לתקוף את ארצות הברית.

ציוץ ה-Covfefe של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, 30 במאי 2017. טוויטר, צילום מסך
העולם מגרד את הראש. ציוץ ה-Covfefe/צילום מסך, טוויטר

החשבון הפיץ באופן קבוע טענות מטענות, כוזבות וזדוניות, כמו שהמפגינים נגד מינוי השופט ברט קבנאו קיבלו כסף מהמיליארדר הליברלי ג'ורג' סורוס וכי הבחירות בנובמבר זויפו.

הוא הרבה לצייץ הרבה אחרי חצות ולפני הבוקר, והטוויטר היווה עבורו מקום מפלט להוצאת תסכולו (ציד מכשפות, הילרי הנוכלת, רוסיה, רוסיה, רוסיה FAKE NEWS ועוד). ברוב הזמן, טראמפ ניצח את הפוסטים שלו כדי לעקוף את כלי התקשורת המרכזיים בוושינגטון ולחזק את המסרים של בעלי בריתו.

לפעמים הוא קרטע. טראמפ מחק 1,166 ציוצים ובחודשים האחרונים סומנו 471 ציוצים על ידי טוויטר כמטעים. באחת הטעויות הזכורות ביותר שלו, טראמפ צייץ במאי 2017 (ואחר כך מחק) ציוץ מסתורי לאחר חצות, שבו נכתב כי "על אף התקשורת השלילית המתמשכת covfefe".

בין שלל התיאוריות שעלו היו שהמצייץ העליון נרדם בזמן שליחת ההודעה ושמי שבעבר התרברב שיש לו "את המילים הטובות ביותר" הוסיף מילה חדשה ללקסיקון לתיאור קנוניה בין הדמוקרטים לתקשורת. התעלומה מעולם לא נפתרה.

"זה נהדר, זה כמו עיתון רק בלי ההפסדים'"

סם נונברג, יועץ ותיק של טראמפ, אמר כי בקיץ 2011, אחרי שטראמפ הכריז שהוא לא יתמודד בבחירות ב-2012 אבל רוצה להישאר רלוונטי, הצוות שלו החליט להשתמש ברשתות החברתיות כדי לקדם את הפרופיל שלו. הם בחרו להתמקד בטוויטר, שם היה לו כבר פרופיל עם מאות אלפי עוקבים.

נונברג נזכר כיצד הוא שלח לטראמפ דיווחים יומיים על הגידול במספר העוקבים שלו. לעתים הוא השיב על כך בכתב ידו: "למה לא יותר? למה כל כך לאט?". הם חגגו כשהוא חצה את מיליון העוקבים.

"ללא ספק שלטוויטר היה תפקיד מכריע בבניית דונלד טראמפ כדמות פוליטי בתוך הפוליטיקה הרפובליקנית והוא גם נהנה מאוד מזה", סיפר. "אני זוכר שהוא פעם אמר: 'רציתי עיתון. זה נהדר, זה כמו עיתון רק בלי ההפסדים'".

תומכיו של טראמפ, וגם אחרים, מתחו ביקורת על החלטת טוויטר להשבית את החשבון בעוד שהיא מאפשרת לרודנים אחרים בעולם להמשיך ולנהל אותו, בין היתר למנהיג העליון של איראן עלי חמינאי.

בסופו של דבר, כשהיסטוריונים ירצו להציץ להלך הרוח של טראמפ בזמן קבלת ההחלטות, החל מהיחס של קריסטן סטיוראט לשותפה לסדרת "דמדומים" רוברט פטינסון ועד לעמדותיו בנוגע למעורבות הרוסית בבחירות 2016 - התחנה הראשונה עשויה להיות באופן בלתי-נמנע באחד מהארכיונים הדיגיטליים הרבים ששמרו את הציוצים של @realDonaldTrump.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully