וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מאז ההסתערות על הקונגרס: טראמפ ופנס נפגשו בבית הלבן

לפי בכיר בממשל, השניים ניהלו "שיחה טובה" וסיכמו להמשיך בעבודה המשותפת בשארית כהונתם, מה שמוריד מעל הפרק את האפשרות שפנס יוציא את טראמפ לנבצרות. בינתיים, חבר ממשל שלישי התפטר מאז האירועים: השר לביטחון המולדת. מצב חירום בוושינגטון עד אחרי השבעת ביידן

בווידאו: נחשף סעיף ההדחה נגד טראמפ - "הסית להתקוממות"/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס נפגשו בבית הלבן ושוחחו לראשונה מאז ההסתערות על בניין הקונגרס בוושינגטון בשבוע שעבר - כך מסר הלילה (שלישי) בכיר בממשל טראמפ. במהלך המהומות, הובהל פנס מאולם הסנאט למקום מאובטח, כשההמון הזועם ביקש את ראשו. הדיווח מגיע ברקע התפטרותו של שר שלישי בממשל טראמפ מאז המהומות - צ'אד וולף, השר לביטחון המולדת.

לדברי הבכיר, טראמפ וסגנו התחייבו בפגישתם להמשיך לעבוד למען המדינה בשארית הקדנציה שלהם. הבכיר, שאמר את הדברים תחת אנונימיות, מסר כי הם ניהלו "שיחה טובה" ודנו בשבוע הקרוב, האחרון לכהונתם, וכן "הרהרו" בהישגי הממשל בהובלתם בארבע השנים האחרונות.

בפגישה, השניים הסכימו כי "מי שעברו על החוק והסתערו על הקפיטול בשבוע שעבר אינם מייצגים את התנועה הגדולה באמריקה הנתמכת על ידי 75 מיליון אמריקנים", הוסיף הבכיר.

הבכיר לא ציין את כעסו המתמשך של טראמפ על סירובו של פנס לשתף פעולה עם נסיונו לבטל את תוצאות הבחירות, בהן הפסיד - בניגוד לחוקה. הוא גם לא ציין אם פנס התעמת עם הנשיא היוצא על האשמותיו כלפי סגנו, כמו למשל הציוץ בו טען כי הוא "חסר אומץ", זמן קצר לפני ההסתערות על הקפיטול.

נשיא ארצות  הברית דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס בתדרוך קורונה בבית הלבן, 20 אפריל 2020. רויטרס
הנשיא הראשון שנעדר מהשבעת מחליפו מאז מלחמת האזרחים. טראמפ ופנס, באפריל/רויטרס

פנס יהיה זה שייצג את הממשל בטקס ההשבעה של ביידן, אחרי שטראמפ כבר הכריז שלא יגיע לשם. הוא יהיה הנשיא הראשון שעושה זאת מאז תום מלחמת האזרחים לפני 200 שנה.

ברקע הפגישה בין טראמפ לפנס, סוכנות "רויטרס" דיווחה כי קווין מקארתי, מנהיג הרפובליקנים בקונגרס, אמר אתמול בתדריך לחברי המפלגה בבית הנבחרים כי טראמפ הודה בשיחה עימו "במידה מסויימת של אחריות" להסתערות על גבעת הקפיטול, כך לפי גורמים המצויים בפרטי התדריך.

לפי הדיווח, מקארתי אמר כי הוא מאמין שטראמפ אחראי לאלימות, והוא שיתף פרטים בשיחת טלפון שערך עם הנשיא, בתדריך סוער שארך כשעתיים וחצי. "הייתי ברור מאוד עם הנשיא. הוא נושא באחריות לדבריו ומעשיו," אמר מקארתי, לפי אחד הגורמים.

"שאלתי אותו באופן אישי אם הוא נושא באחריות למה שקרה, אם הוא מרגיש רע על מה שקרה. הוא אמר לי שיש לו אחריות מסוימת", הוסיף מקארתי. אולם, בהמשך השיחה, כך לפי הדיווח, טראמפ האשים את "אנשי אנטיפה" במהומות.

הגורמים הוסיפו כי רבים מהרפובליקנים בקונגרס עוד נותרו חלוקים ביחסם לאירוע.

מהומות בבניין הקונגרס בוושינגטון, ארצות הברית, 7 בדצמבר 2021. רויטרס
התנערו מהמפגינים. המהומות בקונגרס, בחמישי/רויטרס

מוקדם יותר התפטר מתפקידו צ'אד וולף, השר לביטחון המולדת, זמן קצר לפני טקס ההשבעה לנשיאות ב-20 בינואר, שעל אבטחתו אמון המשרד. ממשרד לביטחון המולדת נמסר כי פיט גאינור, מנהל הסוכנות הפדרלית לניהול חירום, ימלא בינתיים את מקומו ויעמוד בראשות המשרד בפועל.

במייל ששלח לעובדי המשרד, נימק וולף את עזיבתו בפסקי דין של בתי המשפט הקשורים לכשירותו לתפקיד."אני עצוב לנקוט בצעד זה, מכיוון שהתכוונתי לשרת את המחלקה עד לסיום הממשל הזה", כתב.

בני תומפסון, היו"ר הדמוקרטי של הוועדה לביטחון המולדת בבית הנבחרים, אמר כי המניע מאחורי התפטרותו של וולף "מוטל בספק", מאחר ושופט פדרלי קבע לפני חודשיים כי הוא מונה לתפקיד שלא כדין.

השר לביטחון המולדת צ'אד וולף בשימוע בקונגרס, 6 באוגוסט 2020. AP
"המניע מוטל בספק". וולף/AP

השירות החשאי, הכפוף למשרד לביטחון המולדת, הוא הגוף שאחראי על אבטחת טקס ההשבעה של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שתהיה השנה קפדנית במיוחד לאחר ההסתערות על הקפיטול.

במסגרת מאמצי האבטחה, עדכן הבית הלבן כי טראמפ אישר הכרזה על מצב חירום בוושינגטון עד ה-24 בינואר. זאת, בשל ריבוי האיומים הביטחוניים על הטקס. וולף אמר מוקדם יותר אמש כי בשל "האיום הביטחוני המתפתח", השירות יתחיל את ההכנות האבטחה של הטקס כבר ברביעי במקום ב-19 בינואר.

אתמול, דיווחה רשת ABC כי בבולשת הפדרלית מזהירים מפני תומכים חמושים של הנשיא היוצא דונלד טראמפ, המתכננים הפגנות בוושינגטון הבירה ובכל בירות 50 המדינות לקראת השבעת ביידן.

לפי הדיווח, שציטט מזכר של סוכנות אכיפת החוק הבכירה ביותר בארצות הברית, קבוצה חמושה לא מזוהה מתכננת להגיע לוושינגטון ב-16 בינואר. היא הבטיחה התקוממות נוספת אם יהיו ניסיונות להדיח את טראמפ מתפקידו, כפי שמקדמים הדמוקרטים בבית הנבחרים בתמיכת כמה חברי קונגרס רפובליקנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully