וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליך הדחת טראמפ יחל מחר, פנס ישתתף בהשבעת ביידן

הדמוקרטים מאיצים את המהלכים בעקבות ההסתערות על הקפיטול, אך המשפט בסנאט צפוי להתקיים רק אחרי השבעת ביידן. יותר ויותר רפובליקנים תומכים במהלך, אך אחרים טוענים - יפגע ב"אחדות המדינה". סגן הנשיא, ששוקל אם להוציא את טראמפ לנבצרות, יגיע לטקס ב-20 בינואר

בווידאו: טראמפ מכיר לראשונה בהפסדו בבחירות/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

הדמוקרטים בבית הנבחרים יגישו מחר (שני) את סעיפי ההדחה נגד נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ שעודד את תומכיו להסתער על גבעת הקפיטול ביום רביעי שעבר. עם זאת, ספק אם יצליחו להשיג די תמיכה מהסנאטורים הרפובליקנים לפני תום כהונתו של הנשיא הרפובליקני בעוד שבוע וחצי.

חבר הקונגרס טד ליו אמר הלילה כי עד כה 190 מחוקקים דמוקרטים הצטרפו למהלך, אך אף לא רפובליקני אחד. "יש לנו סרטונים של הנאום שבו הוא מסית את ההמון. יש לנו סרטונים שבו ההמון תוקף באלימות את הקפיטול. אין פה ספק בכלל", צייץ חבר הקונגרס מקליפורניה. עילת ההדחה נגד טראמפ, שכבר שרד משפט בסנאט בתחילת השנה שעברה על פרשת אוקראינה-גייט, היא הסתה להתקוממות.

טראמפ שיבח תחילה את תומכיו האלימים, שהיו בעיקר לבנים, אך בהמשך גינה את המהומות שהסתיימו במותם של חמישה אנשים, בהם שוטר. מקורות המעורים בנושא אמרו לרויטרס כי הגינוי הגיע בלחץ יועציו הבכירים, שחלקם טענו שהוא עשוי להיות מודח מהתפקיד או לעמוד בפני אחריות פלילית. לפי דיווח בניו יורק טיימס, הנשיא היוצא התחרט על הסרטון שבו גינה את האלימות והבטיח העברת שלטון חלקה.

שני נשיאים בעבר - ביל קלינטון ואנדרו ג'ונסון - הודחו בעבר על ידי בית הנבחרים, אך זוכו על ידי הסנאט. ריצ'רד ניקסון פרש ב-1974 בשל פרשת ווטרגייט כשהיה ברור שהוא יודח מתפקידו. טראמפ כבר עשה היסטוריה כשהיה למועמד הראשון לנשיאות שעמד להדחה בקונגרס, ויעשה היסטוריה נוספת אם יעמוד למשפט הדחה שני.

נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ בעצרת בוושינגטון, 6 בינואר 2020. AP
מנותק מהרשתות החברתיות. טראמפ בעצרת ביום רביעי, לפני ההסתערות/AP

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, ביקשה מהמחוקקים לנסח חקיקה שמטרתה להפעיל את התיקון ה-25 של החוקה, המאפשר לקח סמכויות מנשיא אם הוא אינו כשיר למלא את תפקידו.

המאמצים המתגברים להדיח את טראמפ זכו לתגובות מעורבות מצד הרפובליקנים החצויים בנושא. הדמוקרטים לוחצים על סגן הנשיא מייק פנס להפעיל את התיקון ה-25, אך אחד מיועציו אמר לרויטרס כי הוא הוא התנגד לרעיון.

עם זאת, רשת CNN דיווחה הלילה כי סגן הנשיא לא שולל את המהלך, אך לפי גורם המקורב אלי יש בצוותו של פנס חשש שכל ניסיון להדיח את טראמפ עלול להחמיר את התנהגותו ולהעמיד בסכנה את המדינה. דובר מטעמו של פנס, שהוברח לחדר מאובטח בעת ההסתערות על הקפיטול ביום רביעי וזכה למתקפות מצד טראמפ, לא הגיב לפניות בנושא.

טראמפ רצה שפנס, שהיה נאמן לו לאורך כהונתו, ייקח לעצמו סמכויות שאין לו וימנע את אישור קולות האלקטורים ביום רביעי. הוא כינה אותו "פחדן" בזמן המצור על הקפיטול, ופנס יהיה זה שייצג את הממשל בטקס ההשבעה של ביידן, אחרי שטראמפ הכריז, כפי שרבים צפו, שלא יגיע לשם. הוא יהיה הנשיא הראשון שעושה זאת מאז תום מלחמת האזרחים לפני 200 שנה.

בסופו של דבר, שעות אחרי המהומות בקפיטול, התכנס מחדש הקונגרס ואישר את הניצחון של ביידן בבחירות בנובמבר.

עוד בוואלה!

הדמוקרטים רוצים להדיח את טראמפ לפני 20 בינואר. מה הסיכוי שלהם להצליח?

לכתבה המלאה

פילוג רפובליקני

בינתיים, מספר קטן אך הולך וגדל של מחוקקים רפובליקנים הצטרפו לקריאות לטראמפ להתפטר, וכמה בכירים בממשל בכירים התפטרו ממחאה.

הסנאטורית ליסה מרקאוסקי מאלסקה אמרה ביום שישי כי על טראמפ להתפטר לאלתר והציעה שהיא תשקול לעזוב את המפלגה אם הרפובליקנים לא יוכלו להיפרד ממנו.

הסנאטור פט טומי מפנסילבניה אמר אתמול לפוקס ניוז כי טראמפ "עבר עבירות ברות הדחה" אך סירב להתחייב שיצביע בעד הדחתו.

הסנאטור בן סאס מנברסקה, מבקר ידוע של טראמפ, אמר לרשת CBS כי הוא "בהחלט ישקול" לתמוך בהדחה משום שהנשיא "התעלם משבועתו".

אנשי המשמר הלאומי מחוץ לגדר המוקמת בגבעת הקפיטול, 9 בינואר 2021. רויטרס
חשש מאלימות ביום ההשבעה. גדר המוקמת בגבעת הקפיטול/רויטרס

מנגד, כמה בעלי ברית מרכזיים אחרים של טראמפ, כולל הסנאטור לינדזי גרהאם ומנהיג הרפובליקנים בבית הנבחרים קווין מקארתי, דחקו בדמוקרטים לגנוז את ניסיונות ההדחה למען אחדות המדינה המקוטבת. "הדחתו של הנשיא דונלד טראמפ, 12 ימים לתום נשיאותו, רק תשמש להעמקת הפילוג במדינה", אמר דובר הבית הלבן ג'אד דיר.

מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, רמז כי משפט ההדחה יחל לאחר סיום כהונתו של טראמפ, אז הדמוקרטים ישתלטו על הסנאט בזכות ניצחונות בשני הסיבובים החוזרים בג'ורג'יה בשבוע שעבר.

מומחים משפטיים חלוקים אם ניתן להמשיך בניהול המשפט לאחר תום כהונת טראמפ. בכל מקרה, אם יורשע לאחר שעזב את תפקידו, טראמפ עדיין יאבד הטבות של נשיאים לשעבר, כמו אבטחה ופנסיה, וייאסר עליו להתמודד לקדנציה שנייה. הרשעה בסנאט מחייבת רוב של שני שלישים, כך שהדמוקרטים צריכים לפחות 17 קולות רפובליקנים.

תומכי נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ מטפסים על חומות הקונגרס בוושינגטון, 7 בינואר 2021. AP
חלק מהמתפרעים תכננו לקחת חברי קונגרס בשבי. הפריצה לקפיטול, רביעי/AP

לקראת השבעת ביידן ב-20 בינואר, הרשויות נערכות לאפשרות של אלימות נוספת מצד תומכי טראמפ, אחרי מחדל האבטחה בשבוע שעבר. בשל החשש להסתה נוספת, טוויטר סגרה בסוף השבוע את חשבונו של טראמפ לצמיתות, במהלך שנוי במחלוקת שגרר טענות לצנזורה מצד רפובליקנים ושמרנים.

מאז יום רביעי, עשרות מהמתפרעים נעצרו, בהם כאלו שהופיעו בתיעודים ההיסטוריים שטלטלו את ארצות הברית והמערב. אחד מהם הוא תומך של תיאוריות הקונספירציה הקיצונית QAnon שהיה מחופש עם קרניים על ראשו ועורות של בעלי חיים על גופו.

בצל הדיווחים ולפיהם ה-FBI חוקר אם חלק מהמתפרעים תכננו לקחת חברי קונגרס כבני ערובה, התובע הפדרלי בוושינגטון אמר כי בן 70 מאלבמה נעצר ונאשם אחרי שבמשאית שלו התגלו מטענים ואקדחים. אדם אחר נאשם שאיים להרוג את פלוסי והיה חמוש היטב.

גדר "בלתי-עבירה" בגובה של יותר משני מטרים מוקמת סביב הקפיטול, והיא אמורה להישאר במקומה למשך 30 ימים לפחות, ומצב חירום שהוכרז בוושינגטון הבירה יימשך עד ליום שאחרי כניסת ביידן לתפקיד יותר מ-6,200 מאנשי המשמר הלאומי ייפרסו בעיר לאורך סוף השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully