וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדמוקרטים רוצים להדיח את טראמפ לפני 20 בינואר. מה הסיכוי שלהם להצליח?

הם מקווים שהנשיא יתפטר או שחברי ממשלו יתגייסו נגדו, אך אם הדבר לא יזדמן מתכננים חברי בית הנבחרים לפתוח בהליך הדחת הנשיא כבר ביום שני. נשיא אמריקני מעולם לא הודח - האם טראמפ יהיה הראשון? אלו ההתרחשויות האפשריות עד להשבעתו של ביידן

בווידאו: טראמפ מכיר לראשונה בהפסדו בבחירות/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

חברי בית הנבחרים הדמוקרטים מתכננים לפתוח ביום שני בהליך הדחה נגד הנשיא היוצא דונלד טראמפ בעקבות ההסתערות של תומכיו על גבעת הקפיטול ביום רביעי האחרון. הם מקווים שיתפטר קודם לכן או שחברי ממשלו יתגייסו נגדו וישתמשו בתיקון בחוקה המאפשר להוציא נשיא לנבצרות. הנה מה שצפוי עד ה-20 בינואר.

מהו התיקון ה-25? סעיף ארבע בתיקון מאפשר לסגן הנשיא ולרוב חברי הממשל שלו להכריז שהנשיא טראמפ אינו כשיר למילוי תפקידו. הם יכולים לחתום על מכתב לראשי הקונגרס ובו להכריז שהנשיא אינו כשיר, או לא מסוגל למלא את מחויבויותיו. בשלב זה, פנס יהיה הנשיא באופן רשמי.

לטראמפ תינתן הזדמנות להשיב בכתב, ואם הוא יערער על ההכרזה, הקונגרס יידרש להכריע. כל הצבעה בסנאט ובבית הנבחרים להדחת הנשיא תדרוש תמיכה של שני שלישים מהבית. עד לפתירת הסוגיה, סגן הנשיא ימשיך לשמש נשיא בפועל.

למרות שיחות שקיימו בכירים בממשל, בהם שר האוצר סטיב מנוצ'ין ושר החוץ מייק פומפאו, נראה שהסיכויים לכך שלפחות שמונה מהם יתמכו במהלך לא סבירים. לפי דיווחים בארצות הברית, פנס הבהיר שהוא לא יפעיל את סעיף 25.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בעצרת בדלטון, ג'ורג'יה, 4 בינואר 2021. AP
לא צפוי להתפטר. דונלד טראמפ, בשבוע שעבר/AP

איך יתנהל הליך ההדחה בקונגרס? אם אכן טראמפ לא יתפטר וחברי ממשלו לא יפעילו את התיקון ה-25, הדמוקרטים מתכננים להאשים את טראמפ ב"הסתה להתקוממות" ולפתוח בהליך הדחה - שני בכהונתו - כבר ביום שני.

הליך ההדחה של נשיא ארצות הברית, שלפי החוקה קורה במקרים של "בגידה, שוחד או פשעים ועוונות חמורים אחרים" מתנהל בשני שלבים. בראשון, בית הנבחרים צריך לתמוך בעד הדחתו ברוב רגיל שיש בידי הדמוקרטים. לאחר מכן, מתנהל משפט בסנאט, אך שם כבר דרוש רוב של שני שלישים ממאה הסנאטורים.

עוד בוואלה!

הקריאות לכיבוש הקפיטול היו בכל מקום, אך הרשתות החברתיות נרדמו בשמירה

לכתבה המלאה

הקונגרס מצוי בפגרה ואמור להתכנס מחדש רק אחרי השבעת ג'ו ביידן ב-20 בינואר. כדי לכנס אותו כעת, דרושה הסכמה של כל מאה הסנאטורים, ונראה שהסיכוי לכך קלוש. כמה סנאטורים רפובליקנים כבר הביעו התנגדות נחרצת לקידום הליך הדחה נגד טראמפ בימים הספורים שנותרו לממשלו, והם עדיין מחזיקים ברוב.

כניסתם של שני הסנאטורים הדמוקרטים החדשים שניצחו השבוע במרוצים בג'ורג'יה וישנו את מאזן הכוחות תהיה אחרי תום כהונתו של טראמפ, וגם עמם לדמוקרטים יהיה קשה לגייס די קולות להרשעת טראמפ.

אישור תוצאות הבחירות לנשיאות בקונגרס האמריקני לאחר המהומות, וושינגטון, 7 בינואר 2021. רויטרס
נשיא אמריקני מעולם לא הודח. הקונגרס בעת אישור תוצאות הבחירות, בשבוע שעבר/רויטרס

האם משפט יכול להימשך לאחר תום כהונת טראמפ? מומחים משפטיים חלוקים לגבי השאלה הזו, שמעולם לא עמדה לבחינה עד עתה. מתנגדי טראמפ רוצים להמשיך במשפט גם אחרי כהונתו בטענה שאם ירשיעו אותו ניתן יהיה למנוע ממנו להתמודד שוב על משרה ציבורית בעתיד, כפי שנרמז שהוא עשוי לעשות. בנוסף לכך, הוא עשוי לאבד את כל ההטבות המוקנות לנשיאים לשעבר, כולל פנסיה, ביטוח רפואי ואבטחה.

האם אי-פעם הודח נשיא? לא. שלושה נשיאים הועמדו למשפט בקונגרס בהיסטוריה של ארצות הברית, וכולם זוכו על ידי הסנאט - כולל טראמפ עצמו בתחילת השנה שעברה, במסגרת פרשת אוקראינה-גייט. הוא הראשון אי-פעם שהתמודד בבחירות לנשיאות אחרי שבית הנבחרים הצביע בעד הדחתו, ויהיה גם הראשון אי-פעם לעמוד בפני הליך הדחה שני.

שני הנשיאים הנוספים שבית הנבחרים הצביע בעד הדחתם אך הסנאט זיכה אותם היו ביל קלינטון ואנדרו ג'ונסון.

ריצ'רד ניקסון התפטר בזמן הליך ההדחה בבית הנבחרים כדי להימנע מהדחה במסגרת פרשת ווטרגייט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully