וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לתלות את פנס": לתוקפי הקפיטול הייתה מטרה נוספת - בני ערובה

11.1.2021 / 15:26

כשבוע אחרי ההסתערות של תומכי טראמפ, מתברר שהם תרו אחרי סגן הנשיא וחברי קונגרס, הסתובבו עם אזיקונים והציבו גרדומים מחוץ למוקד הדמוקרטיה האמריקנית. "זה פשיזם מבית, שיצא משליטה", אמר מחוקק דמוקרטי שהתבצר במקום. כיבוש הקפיטול, דקה אחר דקה

בווידאו: תיעוד מהמהומות בקפיטול: לינץ' בשוטר שנגרר לתוך ההמון ומוכה על ידיו/טוויטר

תחת דגלי מלחמה הנושאים את שמו של דונלד טראמפ, תוקפי הקפיטול הצמידו שוטר מדמם לפתחה של אחת הדלתות במבנה, כשזעקות הכאב שלו תועדו בסרטון. הם הרגו שוטר אחר עם חפץ כהה והטיחו שוטר שלישי מעבר למעקה לתוך ההמון.

"לתלות את מייק פנס", צעקו המתקוממים עם פלישתם למבנה, כשהם הולמים בשוטרים עם צינורות. הם רצו לדעת היכן נמצאת יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, ותרו אחרי כל חברי הקונגס: "איפה הם?". בחוץ הוצבו גרדומים מאולתרים. רובים ומטעני צינור אוחסנו בסמוך.

רק ימים לאחר המתקפה, נחשף היקף הסכנה באחד הפרקים האפלים ביותר בדמוקרטיה האמריקנית. אופייה הזדוני של המתקפה הופך לגלוי, ועתה נהיה ברור יותר שהמפגינים היו כוח שרצה לכבוש את קודש הקודשים של הקונגרס ולתפוס מנהיגים - בהם סגן הנשיא של טראמפ ויו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית.

אלו לא היו רק תומכי טראמפ עם פריטי MAGA שנקלעו לזרם.

תומכי נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ מטפסים על חומות הקונגרס בוושינגטון, 7 בינואר 2021. AP
"ראיתי את ההמון הולם בזכוכית וצורח". תומכי טראמפ בקפיטול/AP

זה מה שהבין בזמן אמת הנציג הדמוקרטי ג'ים מקגוורן, שלזמן קצר ניהל את הדיונים בבית הנבחרים אחרי שהממון התקרב ופלוסי הוברחה למקום מבטחים, לפני שהכול השתבש.

"ראיתי את ההמון הולם בזכוכית וצורח", סיפר לסוכנות הידיעות אי-פי ביום ראשון. "כשהסתכלתי על הפנים שלהם, זה חלחל בי. אלו לא מפגינים, אלא אנשים שרוצים לגרום נזק. מה שראיתי לנגד עיני היה למעשה פשיזם מבית, שיצא משליטה".

פלוסי אמרה ביום ראשון כי "הראיות הן שזו הייתה קבוצה מתוכננת ומאורגנת היטב עם הנהגה, הדרכה והכוונה. וההכוונה הייתה לקחת אנשים", היא לא פירטה מעבר לכך בריאיון שנתנה לתכנית "60 דקות" ברשת CBS.

מראות הזעם, האלימות והיגון היו כל כך נרחבים כך שכל זה עשוי להיות מעבר להבנה. ואולם, עם אינספור סרטונים מהזירה, רבים מהם של המתקוממים מתגאים בעצמם, וחברי קונגרס המתארים את הכאוס ששרר, השתלשלות ההתקוממות הולכת ומתבהרת.

"בואו נכריע את המשפט בקרב"

ההמון קיבל עידוד מטראמפ והוראות מפורשות יותר מצד אנשי הנשיא.

"הילחמו כמו אריות", טראמפ הפציר בתומכיו בעצרת. "בואו נכריע את המשפט בקרב", קרא עורך דינו, רודי ג'וליאני, שניסה לפסול בבתי המשפט את תוצאות הבחירות ללא הצלחה. חבר הקונגרס מו ברוקס מאלבמה אמר כי "הגיע הזמן לרשום שמות ולבעוט בתחת".

פושעים שזכו לחנינה של טראמפ, בהם רוג'ר סטון ומייקל פלין, הגיע לעצרות לפני המתקפה כדי לומר לקהל שהם נלחמים בקרב בין טוב לרע. בגבעת הקפיטול, הסנאטור הרפובליקני ג'וש הוואלי ממיזורי הצדיע באגרוף קפוץ להמון לפני שהגיש את הערעור שלו לתוצאות הבחירות.

נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ בעצרת בוושינגטון, 6 בינואר 2020. AP
מהעצרת לקפיטול. הנאום של טראמפ לפני ההסתערות/AP

הקהל היה משולהב. עד אחרי השעה 14:00, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל ניהל את הדקות האחרונות של הדיון עם פנס, ששימש בתפקידו הסמלי כמנהל הליך אשרור התוצאות.

שניהם תמכו בטראמפ לאורך כהונתו, ותירצו או התעלמו מהפרובוקציות שלו במשך ארבע שנים, אולם לא היה להם שום כלי או רצון להטות את תוצאות הבחירות. זה הציב אותם בחלק העליון של רשימת המטרות של המתקוממים, שלא ראו הבדל בינם לבין "הסוציאליסטים".

"אם הבחירות האלו ייהפכו רק בשל טענות של הצד המפסיד, זה יהיה גזר דין מוות לדמוקרטיה שלנו", אמר מקונל בדיון, זמן קצר לפני שהדברים יצאו לשליטה במקום.

תומכי ימין קיצוני ברשתות החברתיות רמזו בגלוי במשך שבועות על הכאוס העתיד להתרחש בעת התכנסות הקונגרס. תוך כדי המתקפה, הם קראו לתומכים "לסמוך על התכנית" ו"לשמור על השורות". הרשויות חוקרות מה בדיוק הייתה התכנית.

ה-FBI חוקר אם חלק מהתוקפים תכננו לחטוף חברי קונגרס ולהחזיק בהם כבני ערובה. הרשויות מתמקדות במיוחד בשאלה מדוע חלקם נראו עם אזיקונים ובאזורים בקפיטל שלציבור אמור להיות קשה לאתר.

המתקפה

אלפים זרמו לקפיטול. הם הסתערו לתוך השוטרים ומחסומי המתכת מחוץ למבנה, דחפו והכו שוטרים שעמדו בדרכם. הם הצליחו לחדור בקלות את קו השוטרים המדולדל בהרבה מהם. השוטרים תפסו אדם אחד והכו אותו.

בעימותים מחוץ למבנה, סמוך למבנה שהוקם לקראת השבעתו של ג'ו ביידן ב-20 בינואר, אדם השליך מטף לעבר ראשו של שוטר שחבש קסדה. לאחר מכן, הוא הרים מגפון והשליך אותו על השוטרים. המשטרה אמרה כי בריאן סיקניק, שוטר שנפצע ומת לאחר מכן, חטף מטף בראשו.

זמן קצר לאחר השעה 14:00, משטרת הקפיטול שלחה התראה והורתה לאנשים במבנה לרדת למנהרות החוצות את המתחם. דקות לאחר מכן, פנס נלקח מהסנאט לחדר סודי והמשטרה הכריזה על עוצר בבירה.

"אתם יכולים לעבור דרך המבנים, אבל להתרחק מהחלונות והדלתות", נכתב במייל ההתראה. "אם אתם בחוץ, חפשו מחסה".

ב-14:15, הסנאט סגר את הדיון על אישור קולות האלקטורים ובהודעת כריזה נאמר: "המפגינים במבנה". הדלתות של בית הנבחרים נחסמו ולמחוקקים נאמר שעליהם להסתתר מתחת למושבים שלהם או לעבור למלתחות שמחוץ לאולם משום שההמון פרץ למבנה.

אפילו לפני שהממון הגיע לדלתות החסומות של בית הנבחרים, משטרת הקפיטול הבריחה את פלוסי.
"אמרתי, 'לא, אני רוצה להיות כאן'", סיפרה ל-"60 דקות". "והם אמרו, 'לא, את צריכה לעזוב'. אמרתי, 'לא, אני לא עוזבת'. הם אמרו, 'לא, את חייבת לעזוב'". וכך היה.

בשעה 14:44, בזמן שחברי הקונגרס בבית הנבחרים היו ערוכים להתפנות, נשמעה יריה, מהלובי של בית הנבחרים, מעבר לדלתות החסומות. זה היה הרגע שבו אשלי באביט, שחבשה דגל של טראמפ כמו כובע, נורתה למוות בידי שוטר לעיניי המצלמות כשניסתה לפרוץ דרך חלון שבור. דמה ניגר על רצפת השיש הלבנה.

המהומות בוושינגטון | הפגנות תומכי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מחוץ לגבעת הקפיטול 6 בינואר 2021. AP
"אם אתם בחוץ, חפשו מחסה"/AP

בחזרה בבית הנבחרים, אישה על המרפסת נראתה ונשמעה צורחת. מדוע היא עשתה זאת התבהר רק בהמשך: היא צרחה תפילה.

כעשר דקות לאחר הירי, חברי בית הנבחרים ואנשי הצוות שלהם שהסתתרו במהלך המתקפה, נלקחו מהאולם ומהגלריה לחדר מאובטח, כשחרדה פשתה על פניהם. ההמון פרץ למשרדיה של פלוסי בזמן שאנשי הצוות שלה הסתתרו באחד החדרים של הסוויטה שלה.

"הצוות הסתתר מתחת לשולחן, חסם את הדלת, סגר את האורות והיה בדממה בחשיכה", סיפרה. "הם היו מתחת לשולחן במשך שעתיים וחצי".

בסנאט, משטרת הקפיטול הקיפה את האולם והורתה לכל אנשי הצוות והכתבים והסנאטורים להיכנס לאולם ולנעול אותו. בשלב מסוים, כ-200 איש היו בפנים. שוטר עם מה שנראה כמו נשק חצי-אוטומטי עמד בין מקונל לבין מנהיג הסיעה הדמוקרטית, הסנאטור צ'אק שומר.

הרשויות הורו על פינוי והבריחו את כולם למקום מבחנים, כשצוות הסנאט הבריח את הקופסאות שבהן היו שמורים קולות האלקטורים.

"איפה הם?"

אף שהתוקפים בקפיטול שולהבו על ידי קריאתו של טראמפ להילחם, נראה שבמה מקרים הם הופתעו מכך שהם הצליחו לעשות זאת.

אחרי שפרצו לאולם הסנאט הנטוש, הם הסתובבו במקום, חיטטו בין הדפים, ישבו לשולחנות וצילמו סרטונים ותמונות. אחד מהם טיפס על הבימה, וצעק: "טראמפ ניצח בבחירות". שניים אחרים צולמו כשהם מחזיקים באזיקונים המשמשים בדרך כלל למעצרים המוניים.

מחוץ לאולם, ההמון המשיך לצוד אחרי מחוקקים. "איפה הם?", נשמעו חלק מהפורעים.

את השאלה הזו אפשר היה להפנות לתגבורת - היכן היא הייתה?

בסביבות השעה 17:30, הגיעו כוחו של המשמר הלאומי כדי לעזור למשטרת הקפיטול והפעולה להדיפת התוקפים יצאה לדרך. השוטרים החמושים היטב פיזרו גז מדמיע כדי להוביל את המתקוממים לעבר הדלת, ואז הכוחות החלו לטהר את האולמות. עם רדת החשיכה, הם הדפו את ההמון לעבר הפלזה והמדשאות.

בשעה 19:23, הרשויות הכריזו כי מי שמסתתרים בשני מבני הקונגרס הסמוכים "יכולים לעזוב אם הם חייבים".

בתוך שעה, הסנאט שב לעבוד ולאחר מכן גם בית הנבחרים שחזרו לידי נציגי העם. בשעות הבוקר המוקדמות אישרו המחוקקים את הניצחון של ביידן, המומים ממחדל האבטחה החמור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully