וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר ארה"ב היוצא: ממליץ לישראל לא להיכנס לעימות מידי עם ביידן על איראן

11.1.2021 / 20:27

דיוויד פרידמן אמר בתדרוך סגור לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי ירושלים צריכה לנהל דיאלוג שקט עם הממשל החדש יחד עם מדינות ערביות נוספות בנושא איראן. הוא העריך כי ביידן ילחץ בנושא ההתנחלויות בגדה המערבית, אך הוסיף כי הוא ממליץ לממשל לא לריב בסוגיה זו

בווידאו: נתניהו מצהיר שישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני/עריכה: אסף דרורי

שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן אמר היום (שני) בתדרוך סגור לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי הוא ממליץ לישראל לא להיכנס לעימות מידי עם ממשל ביידן בנושא איראן, אלא לנסות לפתוח בדיאלוג שקט עם הממשל החדש יחד עם איחוד האמירויות ומדינות ערביות נוספות - כך לפי חברי כנסת שהשתתפו בישיבה.

פרידמן, שיעזוב את תפקידו בעוד תשעה ימים, סיפר לחברי הכנסת כי הוא נפגש לאחרונה עם מי שכיהן כשגריר ארצות בישראל בתקופת הנשיא אובמה, דן שפירו, ותדרך אותו על הפעולות של ממשל טראמפ בישראל ובמזרח התיכון בארבע השנים האחרונות. שפירו אינו חלק מצוות המעבר של הנשיא הנכנס ג'ו ביידן והבהיר זאת לפרידמן במהלך הפגישה, אך לפי ההערכות הוא צפוי לקבל תפקיד בכיר בממשל החדש בתחום המזרח התיכון ואף נחשב למועמד מוביל לשוב למשרת השגריר בישראל.

שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן בישיבת ממשלה, יישוב קלע, רמת הגולן, 16 ביוני 2019. ראובן קסטרו
עוזב את תפקידו בעוד תשעה ימים. פרידמן/ראובן קסטרו

השגריר האמריקני היוצא אמר לחברי הכנסת כי ממשל ביידן צפוי לנסות ולשוב להסכם הגרעין עם איראן מ-2015. הוא ציין כי מהלך כזה יהיה "שגיאה קשה". לדבריו, שר החוץ לשעבר ג'ון קרי והיועצת לביטחון לאומי לשעבר סוזן רייס, שהיו מעורבים עמוקות בהסכם הגרעין עם איראן, עלולים להשפיע לרעה על מדיניות ביידן בסוגיה. קרי מונה לשליח לענייני משבר האקלים בממשל ביידן ורייס מונתה ליו"ר המועצה למדיניות פנים בבית הלבן. לשניהם לא אמורה להיות נגיעה לנושא האיראני, אך פרידמן ציין כי הם עלולים להתערב בנושא בכל מקרה.

פרידמן ציין כי ביידן צפוי להיות ידידותי לישראל והוא הביע תקווה כי הנשיא החדש יפעל לקדם את הסכמי אברהם, שהתניעו את תהליך הנורמליזציה בין ישראל לבין ארבע מדינות ערביות. הוא ציין כי אם הנשיא דונלד טראמפ היה מנצח בבחירות הוא סבור שניתן היה להגיע גם לנורמליזציה בין ישראל לבין ערב הסעודית בתוך שנה. לדבריו, לביידן יהיה קשה יותר לעשות זאת בשל הדגש שהדמוקרטים שמים על סוגיית זכויות האדם בערב הסעודית. פרידמן העריך שהסעודים ימשיכו לקיים יחסים עם ישראל "מתחת לשולחן".

נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן במהלך הצהרה לתקשורת בווילמינגטון, דלאוור 7 בינואר 2021. רויטרס
צפוי להיות ידידותי לישראל. ביידן/רויטרס

השגריר היוצא סיפר כי יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, שוחח עם היועץ לביטחון לאומי של הנשיא הנבחר ביידן, ג'ייק סאליבן, ותדרך אותו על מדיניות הממשל היוצא במזרח התיכון ועל הסכמי אברהם. קושנר וסאליבן שוחחו בטלפון לפני כשבועיים, כמה ימים לפני שקושנר המריא לערב הסעודית להשתתף בפסגת מנהיגי מדינות המפרץ. במהלך הפסגה נחתם ההסכם לסיום המשבר בין קטאר, סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות. לא ברור אם קושנר העביר מסר כלשהו מסאליבן למנהיגים עמם נפגש בסעודיה.

פרידמן אמר לחברי הכנסת כי הוא סבור שאסור לממשל החדש להיכנס לעימות מול ישראל בנושא הפלסטיני, והביע תקווה כי ביידן לא ייסוג מהחלטות שקיבל טראמפ כמו ההכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות, או ההכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן.

הוא העריך כי ביידן ילחץ על ישראל בנושא ההתנחלויות בגדה המערבית, אך הוסיף כי הוא ממליץ לממשל החדש לא לריב עם ישראל בנושא ההתנחלויות כיוון שזה לא יוביל לדבר. הוא הוסיף כי לחץ של ביידן על ישראל בנוגע לבנייה במזרח ירושלים גם הוא לא יהיה יעיל.

עץ אפרים, שומרון, 10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
ממליץ לממשל החדש לא לריב עם ישראל בנושא ההתנחלויות. עץ אפרים/ראובן קסטרו

פרידמן אמר כי הוא סבור שממשל ביידן יחדש את הסיוע הכלכלי לפלסטינים אותו הפסיק הנשיא טראמפ. הוא ציין כי המלצתו לביידן היא לא להעביר את הסיוע לפלסטינים באמצעות אונר"א אלא בערוצים אחרים. הוא ציין כי לדעתו הממשל החדש יפתח את משרדי אש"ף בוושינגטון שנסגרו בתקופת טראמפ, אך הדגיש כי כדאי לביידן להתנות את פתיחת המשרדים בכך שהפלסטינים ימשכו את התביעה נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. "זו הסיבה שהמשרד נסגר מלכתחילה", אמר פרידמן.

השגריר היוצא ציין כי לנשיא טראמפ היו לעיתים "יחסים חמים מדי" עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. לדבריו, ביידן ינקוט בקו ביקורתי יותר לגבי טורקיה ויגן על הכורדים, מה שעשוי לשרת את ישראל. פרידמן אמר שאם טראמפ היה מנצח את הבחירות, ארצות הברית הייתה ממשיכה בלחץ על הממשלה בירושלים בנושא הגבלת החדירה הסינית לישראל. לדבריו, ביידן צפוי לנקוט באותה מדיניות ולכן על ישראל לקחת את הנושא הסיני ברצינות רבה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully