וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר הירוק של ירושלים בסכנה, והפעילים מבטיחים: "המאבק שלנו רק החל"

ארגונים סביבתיים מתכננים שורה של צעדים לאחר שאושרה תכנית בניית אלפי יחידות ברכס לבן בהרי ירושלים. לצד פנייה לבית המשפט ולנבחרי ציבור, הם מעוניינים לגייס גם את תמיכת המשרד להגנת הסביבה ואף לעורר מודעות לתכניות בנייה אחרות. "האזור משרת את כל מרכז הארץ"

רכס לבן ועין לבן, 16 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"מחיר סביבתי גבוה מאוד". אזור מעיין עין לבן בו מקודמת תכנית הבנייה/ראובן קסטרו

ארגונים ופעילי סביבה בוחנים צעדים משפטיים במסגרת מאבקם נגד התכנית לבניית אלפי יחידות ברכס לבן שבמערב ירושלים. התכנית, שאושרה לפני כשבוע בוועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, צפויה לפגוע בשטח המיוער המהווה ריאה ירוקה במרכז הארץ. "הקרב רק התחיל", אמרו בקבוצת "מצילים את הרי ירושלים", שגייסה כספים לצורך המאבק.

מאיה סטאר, חברה בקבוצה, אמרה כי הם מתכוונים לפנות לבית המשפט ולנסות לגייס את המשרד להגנת הסביבה למאבק, כדי למנוע את קידום התכנית, שקיבלה את האישור הסופי. בכוונת הקבוצה גם למנוע תכניות נוספות באזור הרי ירושלים. "נכנסנו למאבק ממוקד רק בשנה האחרונה, כי בעצם לא הבנו כמה הפיתוח הולך להיות אגרסיבי", הסבירה סטאר.

"כשתכנית רכס לבן אושרה, הבטיחו גם בעירייה וגם מצד מנהל התכנון שהיא תהיה האחרונה, וזה מה שגרם לכולם קצת להיות פחות על המשמר", הוסיפה. "מהר מאוד הבנו שזה לא המצב". התכנית אושרה ברוב של שתי חברות בוועדת הערר מול אחת שהתנגדה.

סימולציה של תכנית הבנייה ברכס לבן. קולקר קולקר ואפשטיין אדריכלים, אתר רשמי
סימולציה של תכנית הבנייה ברכס לבן/אתר רשמי, קולקר קולקר ואפשטיין אדריכלים

התכנית שמקדם משרד הבינוי והשיכון, כוללת הקמת שכונת מגורים של כ-5,250 יחידות דיור בשטח של כ-1,045 דונם. בנוסף, היא כוללת שטחים למלונאות, תעסוקה ומסחר. מדובר במתחם שהיה חלק מתכנית ספדיה שקודמה בעשור הקודם וכללה הקמת עשרות אלפי יחידות דיור בכמה אזורים ממערב לירושלים.

התכנית נדחתה, אך מאז היו כמה ניסיונות לקדם חלקים ממנה מחדש, שאחד מהם הוא רכס לבן. אחד הנימוקים המרכזיים לפיתוח התכנית הוא כי חלק מהשטח יוגדר כקרקע משלימה ליזמים, לצורך פרויקטים של התחדשות עירונית בשכונות הסמוכות.

כ-150 בני אדם הפגינו מול משרדי מנהל התכנון בירושלים נגד התכנית לבניית אלפי יח"ד ברכס לבן. אור משה, אתר רשמי
הוגשו אלפי התנגדויות. הפגנה נגד התכנית מול משרדי מנהל התכנון בירושלים/אתר רשמי, אור משה

יו"ר הוועדה שמרית גולן, שתמכה באישור, אמרה כי "אין מחלוקת כי לפיתוח ולבנייה ברכס לבן מחיר סביבתי גבוה מאוד, אולם מחיר זה הוא בבחינת 'רע הכרחי', אם יסייע למימוש פרויקטים להתחדשות עירונית בתוך העיר".

לדברי נעמי צור, יו"ר שדולת ירושלים בת קימא, עובדה זו עשויה לסייע בהליך המשפטי. "עם ההיסוס של חברה אחת והדחייה של חברה אחרת זה בסיס ללכת לבית המשפט, כי דעת מיעוט נחשבת בפסיקות", אמרה צור.

היא ציינה כי הם יפנו גם לנבחרי ציבור, וינסו להעלות את המודעות גם לתכניות בנייה אחרות, שעלולות להיות מוקדמות. בין התכניות, הרחבה של רכס לבן וכן תכנית צור הדסה, המקודמות על אף שלדבריה נאמר כי הדבר לא יקרה. "הריאה הירוקה הזו משרתת גם את מרכז הארץ. זה סופג את הפחמן של גוש דן כמובן, ונראה מה נצליח לעשות", הבהירה צור. "זה יהיה המאמץ של השנתיים-שלוש הקרובות. צריך לתת תמיכה לבנייה טובה בתוך העיר".

"שטח בעל רגישות נופית והידרולוגית"

לתכניות הוגשו אלפי התנגדויות, בין היתר על ידי החברה להגנת הטבע, תנו לחיות לחיות, מועצה אזורית מטה יהודה, מושב אורה ותושבי האזור. בהתנגדויות נטען לפגיעה בשטח פתוח בעל רגישות נופית והידרולוגית, ובכלל זה לבעלי החיים ולצמחיה וכן למעיינות באזור, ובפרט למעיין עין לבן.

רוב ההתנגדויות נדחו על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, ובעקבות זאת הוגשו העררים למועצה הארצית לתכנון ובנייה, שאישרה בשבוע שעבר את התכנית. בין היתר קבעה הוועדה כי יוקם צוות מלווה למעקב אחר יישום שלבי התכנית, על מנת לוודא הקצאה של קרקע משלימה בין מתן היתרי בנייה. כמו כן, נקבע כי יצומצם היקף מגדלי התעסוקה שתוכננו עד ל-15 קומות, וכי ייערך דיון נוסף בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בנוגע לסעיפים הנוגעים לניסיון לצמצם פגיעה במעיינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully