וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה תכנית בניית אלפי יחידות דיור ברכס לשימור בירושלים: "מחיר סביבתי גבוה"

ועדת העררים של המועצה הארצית אישרה את התכנית, שגררה התנגדויות רבות, ובמסגרתה תוקם שכונת מגורים חדשה במקום אתר הטבע. הנציגים שתמכו במתווה טענו כי התועלת שלו מצדיקה את הפגיעה שתיגרם לשטחים הפתוחים. בחברה להגנת הטבע מתחו ביקורת על יו"ר הוועדה

רכס לבן ועין לבן, 16 ביוני 2020. ראובן קסטרו
5,000 יחידות דיור חדשות. רכס לבן בירושלים/ראובן קסטרו

ועדת העררים של המועצה הארצית אישרה היום (חמישי) את התכנית לבניית אלפי יחידות דיור ברכס לבן שבמערב ירושלים, שגררה התנגדויות רבות. הוועדה קבעה כי יוקם צוות מלווה לביצוע התכנית ובכלל זה סוגיית הקרקע המשלימה, וכי ייערך דיון בנושא שמירת המעיינות באזור שעלולים להיפגע. אישור התכנית התקבל ברוב קולות - בעוד נציגת מינהל תכנון ויו"ר הוועדה תמכו, נציגת השרה להגנת הסביבה התנגדה.

תכנית משרד הבינוי והשיכון כוללת הקמת שכונת מגורים חדשה ובה כ-5,000 יחידות דיור וכ-300 יחידות דיור מוגן בשטח הפתוח. במסגרת התכנית נקבע כי חלק מהשטח יוגדר כקרקע משלימה ליזמים לצורך פרויקטים של התחדשות עירונית בעיר.

סימולציה של תכנית הבנייה ברכס לבן. קולקר קולקר ואפשטיין אדריכלים, אתר רשמי
סימולציה של תכנית הבנייה על ברכס לבן/אתר רשמי, קולקר קולקר ואפשטיין אדריכלים

מדובר במתחם שהיה חלק מתכנית ספדיה שקודמה בעשור הקודם וכללה הקמת עשרות אלפי יחידות דיור בכמה אזורים ממערב לירושלים. התכנית נדחתה, אך מאז היו כמה ניסיונות לקדם חלקים ממנה מחדש, ולפני כשנה וחצי אישרה הוועדה המחוזית בירושלים את הבנייה ברכס לבן ודחתה אלפי התנגדויות. בהודעת הוועדה נכתב כי נמצא שכבר כיום ישנו מחסור של 40 אלף יחידות דיור בעיר, ואין שטחים פתוחים ועתודות קרקע זמינות לפיתוח בירושלים שיכולים לתת מענה למצוקה. בעקבות זאת הוגשו עררים למועצה הארצית.

בהחלטת המועצה שפורסמה היום, ומתפרסת על 119 עמודים, נכתב כי נציגת מינהל התכנון מיכל מריל ויו"ר הוועדה שמרית גולן סבורות כי התועלת של התכנית מצדיקה את הפגיעה המסוימת תיגרם לשטחים הפתוחים וכן כי יש להבטיח שכמה שיותר יחידות הדיור ישמשו כקרקע משלימה.

"פריצה ראשונה של אזור הפיתוח, שככל הנראה לא תהיה האחרונה"

"אין מחלוקת כי לפיתוח ולבנייה ברכס לבן מחיר סביבתי גבוה מאוד, אולם מחיר זה הוא בבחינת 'רע הכרחי', אם יסייע למימוש פרויקטים להתחדשות עירונית בתוך העיר", ציינה גולן. מנגד נציגת השרה להגנת הסביבה פרל קפלן סברה כי הפגיעה הנגרמת לשטחים הפתוחים אינה מוצדקת. "התכנית מהווה פריצה ראשונה של אזור הפיתוח של העיר, שככל הנראה לא תהיה האחרונה. לחצי הפיתוח רק ילכו ויתגברו בשנים הבאות, ואחרי פריצה ראשונה לשטחים הפתוחים יהיה קשה עוד יותר לעמוד בפני לחצים אלה", אמרה והתייחס לכך שהשכונה מנותקת משכונות אחרות. "שכונות פרבריות אינן מסייעות לחיזוק העיר אלא מחלישות אותה. אף שנטען כי תוספת יחידות הדיור בתכנית תסייע להורדת מחירי הדיור בעיר, עלויות הפיתוח בשטח התכנית יכתיבו עלויות גבוהות".

מהחברה להגנת הטבע, שהייתה ממובילי המאבק בתכנית, נמסר כי "יו"ר ועדת הערר עצמה, אותה ועדה שאישרה את התכנית, פתחה את נימוקיה במילים הבאות: 'אין מחלוקת כי לפיתוח ולבנייה ברכס לבן, מחיר סביבתי גבוה מאוד'. אנחנו סבורים כי אין מה להוסיף, מעבר לכך".

יו"ר סיעת התעוררות בעיריית ירושלים, עופר ברקוביץ', אמר בעקבות ההחלטה: "אני מצר על החלטת ועדת הערר של המועצה הארצית בעניין תכנית רכס לבן. יש נתיבי בנייה אחרים בירושלים, והפגיעה ברכס לבן ובמעיינות היא פגיעה בירושלים ואיננה מחויבת. נלמד את ההחלטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully