וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הפנים והגנת הסביבה דנה בבניית 5,000 דירות ברכס לשימור בירושלים

הוועדה בראשות חיימוביץ' עסקה בתכנית השנויה במחלוקת להקמת שכונת המגורים ברכס לבן, ברקע דחיית בג"ץ את העתירה נגדה. בוועדי ביקשו להכריז על הרי ירושלים כגן לאומי ובכך להגן עליהם. "חובתנו להשאיר טבע לדורות הבאים לא נופלת מחובתנו להכין מלאי דירות", אמרה היו"ר

עריכה: ניר חן

(בווידאו: שרת התחבורה מירי רגב בהשקת אוטובוסים חשמליים בירושלים)

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) דנה הבוקר (שלישי) בתכנית לבניית אלפי יחידות דיור ברכס לבן שבמערב ירושלים. בארגוני הסביבה מתנגדים לתכנית וטוענים כי מדובר באזור בעל ערך אקולוגי גבוה, שבנייה בו תפגע בבעלי החיים, בצמחייה וכן במעיינות הסמוכים. ביום חמישי תדון המועצה הארצית בערר שהוגש נגד התכנית.

"חובתנו כלפי הדורות הבאים, שיישאר להם טבע לטייל בו, שדות לסייר בהם, מעיינות לטבול בהם, פריחות אביב ושלכת סתיו, אינה נופלת מחובתנו להכין מלאי דירות מספיק לאוכלוסייה הגדלה", הבהירה חיימוביץ'. בתום הדיון ביקשה הוועדה ממשרדי הפנים והגנת הסביבה לבחון אפשרות להכריז על שטחי הרי ירושלים כגן לאומי ובכך להגן עליהם מפני פגיעה בנכסי הטבע. "הוועדה תמשיך ותבחן מודלים אחרים לקידום הכדאיות הכלכלית של התחדשות עירונית שאינם פגיעה בשטחים פתוחים, אמרה. הוועדה תפעל לקידום ואישור חוק שיקבע חובת עריכת תזכירי השפעה על הבריאות בכל פרויקט בנייה או תשתית".

התכנית, ששטחה הינו כ-840 דונם, כוללת הקמת שכונת מגורים חדשה ובה כ-5,000 יחידות דיור וכ-300 יחידות דיור מוגן. במסגרתה נקבע כי חלק מהשטח יוגדר כקרקע משלימה ליזמים לצורך פרויקטים של התחדשות עירונית בעיר.

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה מיקי חיימוביץ'. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
חיימוביץ' בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

סגן מנהל אגף תכנון בעיריית ירושלים, אמנון ארבל, אמר בדיון כי "זה לא שחור או לבן, אלא איזון ופרופורציות. צריך לזכור שכעיריית ירושלים יש לנו תפקיד לדאוג לכמות יחידות הדיור בעיר. אחד התנאים שהוצבו לתכנית היה שני נושאים מרכזיים: ניצול יותר טוב של השטח כדי לא לפגוע בשטחים הפתוחים וכן קרקע משלימה... נעשתה במסגרת המון עבודה בנושא של סקר טבע עירוני ובדיקת המעיינות, ברמה שלא עשו בשום תכנית אחרת".

יניב גולדשטיין, תושב ואיש נדל"ן שהשתתף בדיון, אמר כי "מעולם לא נהרסה שכונה כדי לנטוע יער. כשלא תהיה ברירה, נגיע גם לרכס לבן, אבל כרגע יש סדר גודל של 15-20 אלף יחידות דיור לביצוע. בשום מקום בתכניות אלה לא רשום שעין לבן הוא הקרקע המשלימה".

מיה סטאר, חברה במאבק "מצילים את הרי ירושלים", הביעה התנגדות לתכנית. לדבריה, "הטבע הוא בגדר נס. כשהסתכלתי על מפת האיומים על הרי ירושלים הבנתי שרכס לבן הוא רק יריית הפתיחה. תכניות הפיתוח יושבות לי על החיים שלי כצעירה בירושלים. המעיינות זו התרבות שלי. ההרים הירוקים זה מה שגורם לצעירים להתאהב בארץ הזו. התרבות הירושלמית מורכבת מהמקומות הקדושים ומהטבע שעוטף אותנו".

רכס לבן ועין לבן, 16 ביוני 2020. ראובן קסטרו
ערך אקולוגי גבוה. רכס לבן/ראובן קסטרו

איגוד רופאי בריאות הציבור קרא לקיים תסקיר השפעה על הבריאות על מנת לזהות את השפעות התכנית. בנייר עמדה ששלחו לוועדה ציינו כי שטחים ירוקים תורמים לבריאות. "מחקרים רבים בעולם מראים קשר בין חשיפה לשטחים ירוקים וטבעיים בעיר לבין שיעורים נמוכים של תמותה, מחלות נשימה, מחלות לב, סכרת, השמנת יתר ובריאות נפשית. מחקרים נוספים מראים שסביבה ירוקה תורמת להתאוששות מהירה יותר ממחלות והפחתת לחצים, חרדות ועייפות. חשיפה לסביבה ירוקה מפחיתה סיכון ללדת תינוקות במשקל לידה נמוך, וקריטית להתפתחות פיזית, קוגניטיבית ונפשית תקינה של ילדים ונוער", כתבו.

חבר מועצת עיריית ירושלים עופר ברקוביץ קרא להגן על הרכס. "הנגישות של הירושלמים לטבע המעיינות והרי ירושלים הם חלק בלתי נפרד מאיכות החיים בעיר. חייבים לעשות כל מאמץ לשמור עליהם", אמר.

לדבריו, "במצב החדש שנוצר, ניתן למצוא נתיבים אחרים לבנייה, ומנגנון כספי אחר להנעת יזמים בהתחדשות עירונית, ולמנוע לפגוע פגיעה קשה בטבע שעוטף את העיר. שמירה על הטבע והנגישות למעיינות הוא אינטרס חשוב ביותר עבור תושבי ירושלים ולציבור הרחב המבלה באתרים אלו. ראינו זאת בפארק המסילה, בעמק הצבאים, ובמקומות רבים אחרים".

סימולציה של תכנית הבנייה ברכס לבן. קולקר קולקר ואפשטיין אדריכלים, אתר רשמי
אלפי יחידות דיור. סימולציה של תכנית הבנייה ברכס/אתר רשמי, קולקר קולקר ואפשטיין אדריכלים

המתחם היה חלק מתכנית ספדיה שקודמה בעשור הקודם וכללה הקמת עשרות אלפי יחידות דיור בכמה אזורים ממערב לירושלים. בזמן שעבר מאז היו כמה ניסיונות לקדם חלקים ממנה מחדש, ובחודש יולי האחרון אישרה הוועדה המחוזית בירושלים את הבנייה ברכס לבן ודחתה אלפי התנגדויות. בהודעת הוועדה נכתב כי נמצא שכבר כיום ישנו מחסור של 40 אלף יחידות דיור בעיר, ואין שטחים פתוחים ועתודות קרקע זמינות לפיתוח בירושלים שיכולים לתת מענה למצוקה.

בחודש שעבר דחה בג"ץ עתירה נגד התכנית וקבע כי לא היה פגם בהחלטות ועדות התכנון ואין מקום להתערבותו. "מדובר למעשה במחלוקת - לגיטימית כשלעצמה - לגבי האיזון הראוי במקרה דנן בין צרכי הפיתוח לבין ערכים של שמירת הטבע והסביבה", נכתב בפסק הדין.

"הכרעה מעין זו היא במהותם של הליכי התכנון, ושיקול הדעת להכריע בדילמות מסוג זה מסור למוסדות התכנון, שתפקידם ומומחיותם בכך. בית המשפט לא ייטה להחליף את שיקול דעתם המקצועי של מוסדות התכנון בשיקול דעתו הוא, אלא אם הוכח כי נפל בהחלטותיהם פגם חוקי, על פי עילות הביקורת המצדיקות התערבות במעשה המנהלי, כגון: חריגה מסמכות, שיקולים פסולים או חריגה קיצונית ממתחם הסבירות. לא זה המקרה שלפנינו", הבהיר בג"ץ.

רכס לבן ועין לבן, 16 ביוני 2020. ראובן קסטרו
עין לבן ברכס לבן/ראובן קסטרו

החברה להגנת הטבע הדגישה את חשיבותו של הרכס לשימור המצב הסביבתי התקין. "בתקופה זו, של משבר סביבתי גלובלי, לרבות שינוי האקלים והיכחדות של מינים, חיוני להשאיר את רכס לבן כתשתית תומכת במערכות אקולוגיות ובמגוון הביולוגי. יעוד זה, לדעתנו, גובר על כל יעוד אחר, בייחוד לאור העובדה שאת הביקוש למגורים בירושלים, ניתן בהחלט לספק באזורים אחרים בעיר, שבהם יש עתודות מספיקות לעשרות שנים קדימה", אמרו.

עוד הוסיפו כי התכנית תפגע במצבו של הצבי הישראלי שבסכנת הכחדה, וכן במעיינות האזור. "בנייה ברכס לבן, תצמצם את כמות המזון הזמין לצבאים וגם את היקף השטחים הפתוחים, שלהם הם זקוקים למחייתם. התוצאה עלולה להיות היעלמותה של אוכלוסייה זו מהאזור וכרסום נוסף באוכלוסיית הצבאים המידלדלת בישראל. בנוסף, הקרקע של רכס לבן חשובה למי המעיינות באזור, הבנייה על הרכס תצמצם את אפשרות החלחול של המים, מה שיוביל ככל הנראה לזרימה של פחות מים לעין לבן, עד שיהיה יבש לאורך רוב ימות השנה. גם מעיינות אחרים עלולים להיפגע".

(עדכון ראשון: 10:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully