וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במהלך הפגנה על מות אהוביה סנדק: מפקד סיירת גולני הותקף ליד קדומים

הקצין הותקף במהלך הפגנה שהתרחשה אמש, כשפינה יחד עם אנשיו ציר שנחסם בידי מתנחלים. החשוד בתקיפה עוכב והועבר לטיפול שוטר שנכח במקום. הקצין הגיש תלונה במשטרה. גנץ וכוכבי גינו את האירוע

בווידאו: מפקד סיירת גולני הותקף במהלך הפגנה על מות אהוביה סנדק/צילום: הלל מאיר/TPS

מפקד סיירת גולני, סא"ל איוב כיוף, הותקף אמש (שבת) על ידי מתנחל במהלך הפגנה על מות אהוביה סנדק סמוך להתנחלות קדומים. התוקף הועבר לטיפול שוטר שנכח במקום. הקצין הגיש תלונה במשטרה.

לפי הודעת דובר צה"ל, הקצין הותקף בעת פינוי ציר לאחר שמפגינים חסמו אותו לתנועת כלי רכב. עומס תנועה נוצר במקום וצה"ל דרש מהמוחים לפנות את הציר. המפגינים סירבו והכוחות פעלו לפנותם, אז הותקף הקצין באלימות על ידי אחד מהם.

הרמטכ"ל אביב כוכבי גינה את תקיפת הקצין ומטעמו נמסר כי הוא "רואה בחומרה רבה ביותר את ההתנהגות האלימה והעבריינית כפי שהתרחשה אתמול על ידי אחד המתיישבים בחטיבה המרחבית שומרון".

הפגנה על מות אהוביה סנדק בצומת קדומים. 9 בינואר 2021. הלל מאיר, TPS
הקצין הותקף בעת פינוי ציר. ההפגנה על מות אהוביה סנדק בקדומים, אתמול/TPS, הלל מאיר

כמו כן, נמסר כי "הרמטכ"ל קובע כי הפגיעה בלוחמי צה"ל, העושים לילות כימים להגנת אזרחי המדינה, על ידי מתיישבים, המוגנים על ידם, היא התנהגות פסולה שחובה עלינו להוקיע ולפעול כנגדה נמרצות ובנוסף למצות את הדין עם המעורבים".

שר הביטחון בני גנץ גינה גם כן את אירוע התקיפה. "לא נקבל שום פעולת טרור או אלימות כלפי אזרחים או חיילים. אני מגנה ומוקיע את תקיפת מפקד סיירת גולני על ידי פורע חוק", כתב גנץ בטוויטר. "צה"ל ושאר גופי הביטחון ימשיכו לשמור על החוק והסדר אל מול רוחות ההסתה הרעות - ביושרה ובנחישות. תופעת האלימות שאנו נתקלים בה בתקופה האחרונה, תטופל ביד קשה".

ממועצת קדומים נמסר כי "כאבנו מאוד לשמוע על תקיפת קצין צה"ל אמש במהלך הפגנה בכניסה ליישוב. זכות ההפגנה היא חשובה ומהותית אבל בשום פנים ואופן לא ניתן לפגוע בכוחות הביטחון. אנו מגנים בכל תוקף ומוקיעים כל פגיעה בחיילי צה"ל. אנו סומכים את ידינו על כוחות הביטחון ומודים להם על עבודתם המסורה יום ולילה". כמו כן, אמרו כי "חשוב להדגיש כי התוקף אינו תושב קדומים והוא הגיע לכאן להפגנה מיישוב אחר".

מפגינים על מות אהוביה סנדק בגשר המיתרים בירושלים. 9 בינואר 2021. TPS
מאות בני אדם הפגינו ברחבי הארץ. ההפגנה בירושלים, אתמול/TPS

אל מול טענותיו, המפגין שנטען שתקף את הקצין, עו"ד יהודה שמעון, העיד כי הותקף באלימות על ידי חיילים לאחר שהעיר להם על האופן בו הם מפנים נערים ונערות במהלך ההפגנה.

"בני ובנות הנוער, כחלק מהמחאה, ישבו על הכביש זמן ממושך. בשלב מסוים ראיתי חיילים ממש נוגעים בצורה פולשנית בנערות, אחד מהם ממש אחז בסמוך לחזה של אחת מהם", אמר שמעון בהודעה שנמסרה מטעם ארגון חוננו. "ניגשתי אליו וצעקתי אל תיגעו בנערות, מיד קפצו עלי החיילים, תקפו אותי, אפילו המשטרה הבינה שלא עשיתי כלום. רק היום בצהרים הגעתי עצמאית לתחנה ונחקרתי, ושוחררתי מיד אחרי החקירה".

הוא הוסיף כי "עד להודעת צה"ל לא ידעתי שזה המג"ד שהיה באירוע עם הנערות. עצוב שמפקד סיירת בצה"ל גם מבצע עבודות שיטור, גם פוגע בחופש המחאה הלגיטימי, גם פוגע עם חייליו בנות, גם תוקף אזרח שמעיר לו והכי עצוב שהוא רץ עם דו"צ להכפיש את ציבור המתיישבים. יום עצוב לגולני, לצה"ל ולמדינה". מחוננו נמסר כי בכוונת שמעון להגיש תביעה אזרחית כנגד המשטרה וצה"ל על מעצר שווא ותקיפה.

חרף דבריו, גורמים בצה"ל דחו את גרסת החשוד בהכאת המג"ד וטוענים כי הקצין ביצע את עבודתו לפי הנהלים. "הטענות על נגיעות מיניות מצד הכוחות כלפי המפגינות שקריות ומשוללות כל יסוד", מסר גורם צבאי. "הכוחות פעלו כנדרש לפינוי המפגינים מהציר לאחר שאלו סירבו להתפנות מהציר החסום, וביצעו את משימתם על פי הנהלים. צה"ל מגנה ומוקיע בכל תוקף אלימות פיזית ומילולית כלפי משרתיו ורואה אירועים מסוג זה בחומרה רבה".

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן הצטרף לגינויים גם הוא, ואמר כי במועצה מנסים לברר את מהלך האירועים וכן את טענות המפגינים, לפיהן הקצין נגע בבנות דתיות לעיני הוריהן. "לפני ואחרי הכל אדגיש: אין כלל מקום בשום מצב להרמת יד על חיילי צה"ל ומשטרת ישראל! זו עמדת ההתיישבות, רובה המוחלט ככולה. ללא מצמוצים וללא קריצות", אמר. "אני מנסה בשעות האחרונות יחד עם הצוות המקצועי לברר מה ארע בארוע בכניסה לקדומים".

דגן ציין כי "הארוע של נגיעה בבנות תוך כדי פינוי הכביש ע"י קצין בצה"ל, אם התרחש, הוא חמור וחייב להיבדק. אולם, חובה להדגיש בצורה ברורה: כל תלונה כזו, חמורה ככל שתהיה, צריכה להיות מופנית לגורמים הרלוונטיים בצה"ל או במח"ש - בשום אופן לא מרימים יד על חיילי צה"ל או שוטרי משטרת ישראל".

אהוביה סנדק , 150 מפגינים מול ביתה של ראש מח"ש "די לטיוח" נתניה, 9 בינואר 2021. בצלמו, אתר רשמי
מפגינים מול ביתה של ראש מח"ש בנתניה, אתמול/אתר רשמי, בצלמו

במחאה אמש הפגינו מאות מתנחלים ופעילי ימין במוקדים רבים ברחבי הארץ במחאה על מותו של הנער אהוביה סנדק, שנהרג במהלך מרדף משטרתי בשומרון לפני כשבועיים. בנתניה מחו כ-150 בני אדם מול ביתה של ראש מח"ש, קרן בר מנחם, וקראו לה להתפטר מתפקידה. בארגון חוננו, המייצג את הצעירים שנסעו ביחד עם אהוביה במהלך התקרית, מסרו כי עשרה מוחים נעצרו בכמה מההפגנות.

בכמה ממוקדי המחאה נרשמו תקריות אלימות. בגשר המיתרים בכניסה לירושלים, שם מחו כמה עשרות צעירים, ניפצו כמה מהמוחים חלון של אוטובוס שעבר במקום. כמו כן, ארגון יש דין דיווח במהלך הערב כי במוקדי ההפגנה ביהודה ושומרון המפגינים חסמו כבישים ויידו אבנים לעבר רכבים פלסטיניים וגרמו להן נזק. לפי עדויות, יידוי האבנים אירע בין היתר בצמתים של שילה, קדומים, תפוח, יצהר וגוש עציון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully