וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה על מות אהוביה סנדק: מפגינים השליכו אבנים בירושלים ובשומרון

עודכן לאחרונה: 10.1.2021 / 0:32

מאות מפגינים בכמה מוקדים ברחבי הארץ במחאה על מותו של הנער, הנמשכת מזה יותר משבועיים ברציפות. סמוך לגשר המיתרים בבירה ניפצו המפגינים שמשת אוטובוס. לפי ארגון יש דין, בכמה מוקדי הפגנה ביהודה ושומרון, הושלכו אבנים לעבר מכוניות פלסטיניות ו-10 מהמוחים נעצרו

בווידאו: הפגנות המחאה על מות אהוביה סנדק/צילום: ארגון בצלמו

מאות מתנחלים ופעילי ימין הפגינו הערב (שבת) במוקדים רבים ברחבי הארץ במחאה על מותו של הנער אהוביה סנדק, שנהרג במהלך מרדף משטרתי בשומרון לפני כשבועיים. בנתניה מחו כ-150 בני אדם מול ביתה של ראש מח"ש, קרן בר מנחם, וקראו לה להתפטר מתפקידה. בארגון חוננו, המייצג את הצעירים שנסעו ביחד עם אהוביה במהלך התקרית, מסרו כי עשרה מוחים נעצרו בכמה מההפגנות.

הפגנות נוספות התקיימו גם בחיפה, צומת אלונים, צפת, מעלה אפרים, גוש עציון, צומת תפוח, צומת מכמש, צומת רעננה, נוף הגליל, בת ים, קרית ארבע, קדומים, הר חברון, צומת ניצן, יד בנימין ובעשרות נקודות נוספות. בכמה ממוקדי המחאה נרשמו תקריות אלימות.

בגשר המיתרים בכניסה לירושלים, שם מחו כמה עשרות צעירים, ניפצו כמה מהמוחים חלון של אוטובוס שעבר במקום. כמו כן, ארגון יש דין דיווח במהלך הערב כי במוקדי ההפגנה ביהודה ושומרון המפגינים חסמו כבישים ויידו אבנים לעבר רכבים פלסטיניים וגרמו להן נזק. לפי עדויות, יידוי האבנים אירע בין היתר בצמתים של שילה, קדומים, תפוח, יצהר וגוש עציון.

מפגינים על מות אהוביה סנדק בגשר המיתרים בירושלים. 9 בינואר 2021. TPS
מפגינים במחאה על מות אהוביה סנדק בגשר המיתרים בירושלים, הערב/TPS

עוד נמסר מיש דין, כי מאז פרוץ המחאה תחקירני השטח של הארגון דיווחו על 26 מקרים במהלכם מתנחלים ביצעו תקיפות כלפי פלסטינים ורכושם ברחבי הגדה המערבית. בין השאר, דווח על 18 מקרים של יידוי אבנים על רכבים פלסטינים וחסימות תנועה בצמתים מרכזיים, וארבעה מקרים של פלישת מתנחלים לתוך יישובים פלסטינים תוך גרימת נזקים בגוף וברכוש.

מארגון חוננו, המייצג את הנערים שהיו ברכב יחד עם אהוביה, נמסר כי אחרי הביקורת הציבורית, ביום חמישי מסרו הצעירים לראשונה עדות במחלקה לחקירות שוטרים. "מדובר בעדויות משמעותיות לחקירה ולבירור האירוע, שכן הנערים היו עדי ראייה לכל האירוע, וכבר בסמוך לאירוע בבית החולים מסרו כי השוטרים הם שנגחו את רכבם", מסרו עורכי דינם של הנערים.

רכב פלסטיני שנפע מידויי אבנים בצומת קדומים. 9 בינואר 2021. יש דין, אתר רשמי
רכב פלסטיני שעל פי דיווח נפגע מזריקת אבנים בצומת קדומים, הערב/אתר רשמי, יש דין

עו"ד מנשה יאדו ועו"ד עדי קידר מחוננו, ביקרו את התנהלות מח"ש בפרשה ואת היחס לנערים. עו"ד קידר מסר כי "אנו רואים בחומרה את התנהלות הצוות המיוחד המתיימר להתנהל באופן אובייקטיבי ונפרד".

"הצעירים זומנו לבקשתם להגשת תלונה במשרד מח"ש, והם יצאו משם בהרגשה שלא חקר האמת לנגדם של חוקרי מח"ש אלא חילוץ השוטרים מתיק הריגה", הוסיף עו"ד קידר. "זוהי הוכחה נוספת לחוסר הסימטריה בחקירה והעובדה שהצוות כולו מגויס למען השוטרים ולצידם".

מאז מותו של סנדק בהתהפכות רכב בבנימין לפני כשבועיים, שעל פי החשד התרחש לאחר שהוא וחבריו השליכו אבנים לעבר פלסטינים, נערכות מדי ערב מחאות במוקדים רבים ברחבי הארץ בקריאה להקים ועדת חקירה חיצונית, "להפסיק את הטיוח" ו"לסגור את ימ"ר ש"י". בהפגנות אלו נרשמו שורת תקריות אלימות, הן מצד מוחים והן מצד שוטרים.

הפגנה על מות אהוביה סנדק בצומת קדומים. 9 בינואר 2021. הלל מאיר, TPS
מפגינים חוסמים כביש בצומת קדומים, הערב/TPS, הלל מאיר

בשבוע שעבר, גיבה המשנה לפרקליט המדינה עו"ד שלמה למברגר, את מנהלת מח"ש, עו"ד קרן בר מנחם, ודחה את הטענות בנוגע לחקירת השוטרים המעורבים במותו של הנער אהוביה סנדק. "החלטותיה של עו"ד בר-מנחם הינן החלטות מקצועיות וענייניות, התקבלו לאחר שקילת מלוא הנתונים והשיקולים הנדרשים לעניין, ויש לי אמון מלא ובלתי מסויג בה, ובכל אנשי מח"ש, העושים עבודתם במקצועיות ובמסירות", כתב למברגר בתשובה לפניה של ארגון "חוננו".

למברגר השיב גם לטענות בנוגע לצוות החקירה המשותף למח"ש ולחוקרי ימ"ר ת"א, שעליהם הוטלה חקירת ההיבטים האזרחיים של האירוע, כדי שהחקירה לא תהיה בידי מחוז ש"י, ששוטריו היו מעורבים. "חקירת האירוע, המנוהלת על ידי צח"מ משותף למשטרה ולמח"ש, מנוהלת בליווי צמוד של פרקליטות מחוז ירושלים ופרקליטי המחלקה לחקירות שוטרים, ודיווחים ועדכונים על אודותיה נמסרים לי באופן שוטף", כתב למברגר.

"החקירה מתנהלת בדרך מקצועית ואיכותית, ללא פשרות, וללא משוא פנים, כאשר כלל כיווני החקירה נבדקים. משכך, אין כל שחר לאמור במכתבך, ולפיו 'חקירת האירוע לכל אורכה נגוע בגישה סנגוריאלית הגובלת בשערורייה ביחס לשוטרים'", הוסיף המשנה לפרקליט המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully