וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה מאיימת להרחיב את המערך הגרעיני: "עוינות ארה"ב לא תשתנה"

9.1.2021 / 10:58

קים ג'ונג און פירט בעניין טכנולוגיות נשק מתקדמות הנמצאות בפיתוח, ורמז כי על מדינתו להגדיל את טווח הטילים שלה, כך שיוכלו להגיע לצפון אמריקה. "לא משנה מי יעמוד בראשה, המדיניות של ארה"ב לעולם לא תשתנה", אמר לפני כהונת ביידן

בווידאו: קים ג'ונג און מודה שהתכנית הכלכלית נכשלה/צילום: רויטרס

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און איים להגדיל את ארסנל הנשק הגרעיני במדינה, כשפירט רשימה של טכנולוגיות נשק חדישות הנמצאות בפיתוח - כך דווח היום (שבת) בתקשורת הרשמית במדינה. קים ציין כי גורל היחסים עם ארצות הברית תלוי באם היא תזנח את המדיניות העויינת שלה כלפי מדינתו.

הוא כינה את וושינגטון "האוייבת המרכזית שלנו" ואמר כי "לא משנה מי עומד בראשה, העויינות שלה עומדת בבסיסה ולעולם לא תשתנה". דבריו, שנאמרו במהלך פגישה עם בכירים במשטרו, פורשו כהפעלת לחץ על נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן, שכהונתו תתחיל ב-20 בינואר, שאינו צפוי להיפגש עם הרודן הקומוניסטי, אלא אם הוא יכריז על נסיגה משמעותית מתכנית הגרעין של צפון קוריאה. ביידן כינה בעבר את קים "בריון" וביקר את יחסיו עם הנשיא היוצא דונלד טראמפ.

מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און במהלך השתתפותו בקונגרס של מפלגת השלטון בפיונגיאנג 6 בינואר 2021. רויטרס
"ארה"ב - האוייבת המרכזית שלנו", קים ג'ונג און, השבוע/רויטרס

מנהיג קוריאה הצפונית אמר כי מדינתו לא תשתמש ראשונה בנשק הגרעיני, וכי תפעיל אותו רק אם תאויים. הוא הוסיף כי קיים פתח לדיאלוג עם וושינגטון, אך הדגיש כי על קוריאה הצפונית לתגבר את יכולותיה הצבאיות על רקע העויינות האמריקנית המתגברת.

קים פירט את מערכות הנשק וכלל בהן טיל מרובה ראשי נפץ, טילים תת-ימיים גרעיניים, טילים ארוכי טווח ולווייני ריגול. מנהיג צפון קוריאה הדגיש כי מדינתו תפעל לקדם הגעה לטווח של 15,000 ק"מ בירי טילים, ברומזו למרחק בין מדינתו לצפון אמריקה. "נוכל להשיג שלום ושגשוג בחצי האי הקוריאני בזמן שנמשיך לתגבר את יכולותינו הצבאיות ולדכא איומים מצד ארצות הברית".

קים לא פירט פרובוקציות אמריקניות ספציפיות כלפי מדינתו. בעבר כינה "פלישה" תרגילים שגרתיים שעורך צבא ארצות הברית יחד עם צבא שכנתו, קוריאה הדרומית.

כינוס הקונגרס של מפלגת השלטון בפיונגיאנג, צפון קוריאה  6 בינואר 2021. רויטרס
לא תשתמש ראשונה בנשק גרעיני, אך תפעיל אותו אם תאויים. כינוס של מפלגת השלטון בפיונגיאנג, השבוע/רויטרס

לא ברור אם אכן קוריאה הצפונית מסוגלת לפתח מערכות כאלו. בהיותה אחת המדינות המסווגות בעולם, ההערכות בעולם לגבי יכולותיה הצבאיות שונות. ב-2018 הממשל בקוריאה הדרומית גילה כי להערכתו המדינה מחזיקה בכ-60 ראשי נפץ גרעיניים.

מומחה לענייני מדיניות חוץ וביטחון בסיאול טען כי בקוריאה הצפונית "רוצים לומר לאמריקנים: 'תראו, יש לנו אסטרטגיית פיתוח נשק מתקדם ביותר. עכשיו, רוצים לשבת לשולחן המשא ומתן?'" מומחה אחר לענייני צפון קוריאה באוניברסיטת סיאול צפה כי "לפי הנאום, לא יהיו יחסים משמעותיים בין המדינות בארבע השנים הקרובות, תחת הנשיא ביידן, לפחות לא מה שראינו בימי טראמפ".

נאם במשך תשע שעות בקונגרס שנמשך שלושה ימים

קים נאם במשך שלושה ימים בקונגרס מפלגת הפועלים השלטת, ונאומיו נמשכו כתשע שעות. הכינוס הפוליטי הנדיר, שקים ערך לאחרונה בשנת 2016, משך תשומת לב בינלאומית משום שבו אמורה להיחשף תכנית חומש כלכלית חדשה והחלטות הנוגעות למדיניות ביחס לקשרים עם הדרום והעולם. הקונגרס, שבו משתתפים 250 בכירי מפלגה, 4,750 צירים ו-2,000 צופים, מתכנס שבועיים בלבד לפני כניסתו לתפקיד של ביידן.

בנאומו ביום הראשון לקונגרס הודה קים כי תוכנית החומש הכלכלית שלו כשלה "כמעט בכל המגזרים". הרודן הקומוניסטי אמר כי האסטרטגיה הכלכלית בחמש השנים האחרונות לא עמדה ביעדיה, והוא קרא לחיזוק יכולות המדינה להסתמך על עצמה. קים רצה להגדיל את הצמיחה ואת אספקת החשמל, אך סוכנויות של האו"ם דיווחו על מחסור שיטתי בחשמל ובמזון, שהוחמר על ידי סנקציות בינלאומיות, מגיפת הקורונה ושיטפונות קשים.

בנאומו אמר קים כי קוריאה הצפונית תחזק עוד יותר את קשריה עם סין, המשמשת חבל ההצלה הכלכלי הגדול ביותר שלה, ותקף את שכנתו מדרום על התרגילים הצבאיים עם ארצות הברית והכנסת נשק מודרני למדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully