וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן: ההכרעה על הדחת טראמפ בידי הקונגרס; יועצי הנשיא: הוא לא יתפטר

עודכן לאחרונה: 9.1.2021 / 6:27

נשיא ארה"ב הנבחר התייחס לראשונה לאפשרות לפתוח בהליכים נגד הנשיא הרפובליקני, והבהיר שלא יתערב בהחלטה. 3 מיועציו של טראמפ טענו שהסיכוי שיעזוב מרצון שואף לאפס. אם לא יעשה זאת, הדמוקרטים עשויים לקדם את הנושא כבר בשני. הבית הלבן: "הדחה תשרת רק את פילוג המדינה"

בווידאו: ביידן מאשים את טראמפ בהובלת מתקפה על הדמוקרטיה/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן התייחס הערב (שישי) לראשונה לקולות הקוראים לפתוח בהליך הדחה נגד הנשיא דונלד טראמפ, והבהיר שישאיר את ההחלטה בידי הקונגרס. מאוחר יותר, הבית הלבן יצא בהודעה רשמית נגד הניסיון להדיח את הנשיא. האפשרות שההליך יקודם צוברת תאוצה עם תמיכה של חברים בשתי המפלגות, אך שלושה מיועציו טראמפ אמרו ל-CNN כי אין בכוונתו להתפטר מתפקידו.

"אין", ענה אחד מהם כשנשאל על הסיכויים להתפטרותו. "אפס", השיב אחד אחר, והוסיף כי "הוא לא חושב שעשה משהו לא בסדר". הצהרתם באה ברקע קריאות להדיח את הנשיא אחרי ההסתערות על הקונגרס בוושינגטון.

נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן בדלאוור, 8 בינואר 2021. רויטרס
ההכרעה בידי הקונגרס. ביידן/רויטרס

אחרי שצוות המעבר שלו הביע דברים דומים מוקדם יותר היום, ביידן אמר שלא יתערב בהחלטת הקונגרס להדיח את טראמפ לפני סיום כהונתו. "חשבתי במשך זמן רב שהנשיא טראמפ לא כשיר להחזיק בתפקיד. זו הסיבה שהתמודדתי", הסביר ביידן. "מה שהקונגרס יחליט לעשות הוא שלהם להחליט".

במקום זאת, הנשיא הנבחר סיפר שהוא מתכנן "להתחיל לרוץ" עם הצעות הנוגעות לבריאות ולכלכלה כשייכנס לתפקיד ב-2 לחודש. לדבריו, הוא מתמקד בשלושה נושאים עיקריים: השגת שליטה על נגיף הקורונה, חלוקת החיסונים ושיקום הכלכלה.

בהמשך, התייחס גם למהומות בוושינגטון שהובילו לקריאות לסיום מוקדם של כהונת הנשיא הרפובליקני. "צריך להתייחס לאנשים שהסתערו על הקפיטול כטרוריסטים מקומיים. יש להעמיד אותם לדין", קבע, והצהיר כי יש לפתוח בחקירת פרצת האבטחה בקפיטול.

לדבריו של ביידן, הודעתו של טראמפ מוקדם יותר היום שלא יגיע לטקס ההשבעה היא "דבר טוב". מנגד, הנשיא הנבחר אמר שסגן הנשיא מייק פנס יתקבל בברכה בטקס, והוסיף כי הוא בטוח שהשירותים החשאיים יוודאו שהאירוע "עובר בשלום".

נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ בוושינגטון , 6 בינואר 2021. AP
"לא חושב שעשה משהו רע". טראמפ/AP

לפי דיווחים בארצות הברית, הדמוקרטים עשויים להעלות את ההדחה של טראמפ כבר בשני אם לא יתפטר או יוחלף לפי התיקון ה-25 לחוקה. יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אמרה שעדיין לא קיבלה מענה מסגן הנשיא מייק פנס על שאלתה אם יסכים לבקשת הדמוקרטים להפעיל את התיקון ה-25 נגד טראמפ, "בעקבות ההסתה להתקוממות והסכנה שהוא עדיין מהווה".

"עדיין יש לנו תקווה לשמוע ממנו תשובה חיובית מהר ככל שניתן", אמרה פלוסי על פנס. פלוסי והדמוקרטי הבכיר בסנאט צ'אק שומר אמרו שבמקרה שלא יסכים לבקשה, הם יחלו בהליך הדחה שני של טראמפ, אחרי שניסו לעשות זאת גם לפני כשנה.

פלוסי הורתה לוועדה המחוקקת להיות מוכנה וערוכה לקידום ההצעה להעמיד לדין את טראמפ, אם לא יתפטר מתפקידו בהקדם. "זו תקוותם של החברים בקונגרס שהנשיא יתפטר במיידית", אמרה פלוסי בישיבה עם הסיעה הדמוקרטית. "הבית הלבן ישמור על כל האופציות פתוחות, והדיונים עוד יימשכו", טענה.

מאמץ רפובליקני נגדי

מנגד, הבית הלבן פרסם קריאה רשמית נגד הניסיון לפתוח בהליך הדחה. "הדחת הנשיא דונלד טראמפ עם 12 ימים בלבד לכהונתו תשרת רק את המשך פילוג המדינה", מסר דובר הבית הלבן ג'אד דיר.

מחוקקים רפובליקנים בכירים יצאו גם הם נגד הניסיון להדיח את הנשיא. מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים קווין מקארתי הזהיר את הדמוקרטים שלא לקדם את הליך ההדחה, ואמר כי הוא מתכנן לשוחח היום עם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן על הנושא.

"הדחת נשיא שנותרו 12 ימים בלבד לכהונתו רק תמשיך לפלג את המדינה", אמר חבר הקונגרס מקליפורניה. "אני מתכנן לדבר עם ביידן על עבודה משותפת להנמכת האש ולאיחוד המדינה בשביל לפתור את האתגרים של ארצות הברית".

מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים צ'אק שומר בהצבעה על אישור ניצחון ביידן בקונגרס, ארצות הברית, 6 בינואר 2021. רויטרס
"הדחת הנשיא תמשיך לפלג את המדינה". שומר/רויטרס

הסנאטור לינדזי גרהאם הצטרף לדבריו. "אם פלוסי תקדם את הליך ההדחה בימים האחרונים לנשיאות טראמפ זה יותר יזיק מיועיל. אני מקווה שהנשיא הנבחר ביידן רואה את הנזק שייגרם מצעד כזה", כתב בטוויטר.

"לא רק שכל ניסיון להדיח את הנשיא טראמפ לא יעבטר בסנאט, הוא גם יהיה תקדים מסוכן לעתיד הנשיאות. ריפוי האומה דורש השתתפות של שתי המפלגות", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully