וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן: המתפרעים בקונגרס טרוריסטים, טראמפ הוביל מתקפה על הדמוקרטיה

הנשיא הנבחר של ארה"ב תקף בחריפות את האלימות בגבעת הקפיטול, שנועדה למנוע את ניצחונו. הדמוקרטים מגבירים את הלחץ להדיח את טראמפ. "הוא אדם מסוכן מאוד", אמרה פלוסי, שהפצירה בפנס לפעול להכרזת נבצרותו. שרת התחבורה המתפטרת: "לא יכולה פשוט לשבת בצד"

בווידאו: ביידן מאשים את טראמפ בהובלת מתקפה על הדמוקרטיה/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן תקף הערב (חמישי) בחריפות את האלימות בגבעת הקפיטול בוושינגטון, ואמר כי המתפרעים הם "טרוריסטים" ולא מפגינים. לדבריו, הנשיא היוצא דונלד טראמפ, שעודד את המהלכים למנוע את אישור הניצחון של ביידן בקונגרס, הוביל מתקפה כוללת נגד הדמוקרטיה שהסתיימה בהסתערות על סמל הדמוקרטיה האמריקנית.

בנאום מווילמינגטון, דלוואר, לצדה של סגנית הנשיאה הנבחרת קמלה האריס, אמר ביידן כי היה זה "אחד הימים האפלים" בהיסטוריה של אמריקה. "זאת הייתה מתקפה, באופן מילולי, על מבצר החירות", אמר הנשיא הנבחר, שהציג את מועמדיו למשרד המשפטים, בראשם התובע הכללי המיועד השופט מריק גרלנד.

נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן במהלך הצהרה לתקשורת בווילמינגטון, דלאוור 7 בינואר 2021. רויטרס
מטיל את האחריות על טראמפ. ביידן, הערב/רויטרס

במקביל, הדמוקרטים מגבירים את הלחץ להדיח את טראמפ עוד לפני ה-20 בינואר. "הוא אדם מסוכן מאוד", אמרה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, שהפצירה בפנס להפעיל את התיקון ה-25. פלוסי אמרה כי היא לא שוללת הליך הדחה נוסף נגד הנשיא, בדומה לזה שעבר בבית הנבחרים בשנה שעברה במסגרת פרשת אוקראינה-גייט. בסופו של דבר, הסנאט הרפובליקני זיכה אז את טראמפ.

לדבריה של פלוסי, שמשרדיה נבזזו על ידי תומכי טראמפ, הנשיא היוצא "קטלני" לאזרחי ארצות הברית, אחרי שארבעה אנשים נהרגו אתמול במהומות. היא קראה גם להתפטרות מפקד משטרת הקפיטול, שכשלה בהגנה על המתחם. היא אמרה שהיא מקווה שפנס יקבל החלטה בהקדם.

גורם המעורה בנושא אמר מוקדם יותר לרויטרס כי יש דיונים בקרב כמה חברי ממשל ובעלי בריתו של טראמפ לגבי השימוש בתיקון ה-25 בחוקה, שבמסגרתו רוב חברי הקבינט יכולים להכריז שטראמפ אינו כשיר להמשך ביצוע תפקידו. אם התיקון הזה יופעל לראשונה מאז שנחקק בשנות ה-60, סגן הנשיא מייק פנס ישמש נשיא ארצות הברית עד 20 בינואר. עם זאת, גורם אחר הטיל ספק בהיתכנות המהלך לאור העובדה שלטראמפ נותרו פחות משבועיים בבית הלבן.

הצבת גדר חדשה סביב גבעת הקפיטול בוושינגטון, 7 בינואר 2021. AP
המשטרה לא הצליחה להגן על המתחם. גדר חדשה מוצבת מחוץ לגבעת הקפיטול, היום/AP

קריאה דומה נשמעה מוקדם יותר מצדו של הסנאטור הדמוקרטי צ'אק שומר, המיועד להיות מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט. "מה שקרה בגבעת הקפיטול בארצות הברית אתמול היה התקוממות נגד ארצות הברית שאליה הסית הנשיא", אמר שומר בהצהרה. "הנשיא הזה לא צריך להישאר בתפקידו עוד יום אחד אפילו. אם סגן הנשיא והממשל יסרבו לפעול, על הקונגרס להתכנס מחדש כדי להדיח את הנשיא".

לקריאה של הדמוקרטים הצטרף גם רפובליקני ראשון בקולו, חבר בית הנבחרים אדם קינזינגר. "הכל מצביע על כך שהנשיא לא מחובר, לא רק לחובתו או אפילו לשבועתו, אלא למציאות עצמה", אמר בסרטון שפרסם בטוויטר.

גם המושל הרפובליקני של מרילנד, לארי הוגן, שהרבה להתכתש עם טראמפ בחודשים האחרונים, דחק בפנס לגייס את חברי הממשל כדי להדיח את טראמפ.

פנס היה על הכוונת של טראמפ ביממה האחרונה, אחרי שסירב ללחץ שהפעיל עליו הנשיא כדי שיתערב בהליך אשרור התוצאות בקונגרס. סגן הנשיא אמר כי אין בסמכותו לעשות זאת, כפי שקובעת החוקה. טראמפ כינה את פנס, שהיה נאמן לו לאורך כהונתו הסוערת והסתגר בגבעת הקפיטול בעת התפרעות ההמון, "פחדן".

68 חשודים נעצרו

ההרס והתמונות המזעזעות מהקפיטול, שתוארו על ידי כמה רפובליקנים בתור "התקוממות" מילאו את מסכי הטלוויזיה בארצות הברית ובעולם כולו. אלו הכתימו עמוקות את נשיאותו ומורשתו של טראמפ, ימים ספורים לפני תום כהונתו הראשונה והיחידה. ה-FBI פנה אל הציבור כדי לסייע באיתור המעורבים באלימות. עד כה נעצרו 68 חשודים, 41 מהם בשטח הקפיטול.

מאז אירועי אמש, שורת בכירים עזבו את ממשל טראמפ, בראשם שרת התחבורה איליין צ'או, חברת הממשל הראשונה שעושה זאת. בנוסף אליה, עזבו סגן היועץ לביטחון לאומי, שליחו המיוחד של טראמפ לצפון אירלנד, ראש הסגל של הגברת הראשונה מלניה טראמפ, והיועץ הבכיר לענייני רוסיה.

בהצהרה שמסרה, אמרה שרת התחבורה המתפטרת, הנשואה למנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל, כי האירועים אתמול "הטרידו את מנוחתי באופן שבו אני לא יכולה פשוט לשבת בצד". התפטרותה תיכנס לתוקף ביום שני.

מאז הצהרתו לאחר הצבעת הקונגרס על אישור הניצחון ביידן, שבה לראשונה הבטיח "העברת שלטון מסודרת" אולם המשיך לטעון שניצח בבחירות, לא נשמע קולו של טראמפ. פייסבוק הודיעה כי היא חוסמת את החשבונות שלו בכל הפלטפורמות שלה עד אחרי השבעת ביידן לפחות, מחשש לאלימות נוספת.

מהומות בבניין הקונגרס בוושינגטון, ארצות הברית, 7 בדצמבר 2021. רויטרס
מראות שלא נראו מעולם בוושינגטון. נפגע במהומות, אתמול/רויטרס

אחרי הכאוס בגבעת הקפיטול, הקונגרס חידש את הדיונים בשעות הלילה כדי לאשרר את קולות האלקטורים. בשנות בחירות רגילות מדובר בהליך פורמלי בלבד, אך כמה מחוקקים רפובליקנים ניסו לעכב אותו כשהביעו התנגדויות לניצחון של ביידן בכמה מדינות מפתח. בסופו של דבר, מאמציהם נדחו כצפוי, והקונגרס אישר את הספירה ולפיה ביידן זכה ב-306 אלקטורים וטראמפ ב-232.

במהלך ההתפרצות לגבעת הקפיטול, שחשפה מחדלי אבטחה חמורים, המתפרעים חלפו על מחסומים ביטחוניים, שברו חלונות וטיפסו על חומות. חלקם צרו על בית הנבחרים בזמן שהמחוקקים היו בפנים, והלמו על הדלתות. מאבטחים ערמו רהיטים מול הדלתות ושלפו את האקדחים שלהם לפני שעזרו למחוקקים ולאחרים להימלט.

המתקפה על גבעת הקפיטול הגיעה לאחר חודשים של רטוריקה לוחמנית סביב הבחירות ב-3 בנובמבר, כשטראמפ לא פסק לרגע להשמיע טענות כזב סביב זיופים שמעולם לא הוכחו וקרא לתומכיו לעזור לו למנוע את הפסדו. לפני הסתערותם אתמול, הוא נאם בפני אלפים בוושינגטון והפציר בהם "להילחם" למענו.

מנהיגים רבים הגיבו בזעזוע להתרחשויות במדינה המטיפה לדמוקרטיה ברחבי העולם. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שלו היו יחסים קרובים עם טראמפ, הלך רחוק יותר הערב כשאמר שזאת הייתה "טעות גמורה" של הנשיא היוצא להטיל ספק בתוצאות הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully