וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלימות בקונגרס: שרה ויועצים התפטרו, גוברות הקריאות להדחת טראמפ

עודכן לאחרונה: 7.1.2021 / 21:51

שרת התחבורה וכמה יועצים נטשו את הממשל אחרי האלימות חסרת התקדים בוושינגטון. גוברות הקריאות להפעיל את סעיף 25 בחוקה, כדי שפנס יחליף את טראמפ לפני 20 בינואר, והדמוקרטים מקדמים הליך הדחה. "מתכנן צרות לפני השבעת ביידן"

בווידאו: תומכי טראמפ פשטו על בניין הקונגרס בניסיון לעצור את מינוי ביידן/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

שרת התחבורה שורת יועצים בכירים עזבו ביממה החולפת (חמישי) את הבית הלבן אחרי הסתערות תומכי הנשיא היוצא דונלד טראמפ על הקונגרס, שטלטלה את ארצות הברית ואת העולם כולו. זאת בזמן שהדמוקרטים מגבירים את הלחץ לפעול להדחת הנשיא עוד בטרם כהונתו בעוד פחות משבועיים.

היום אישר הקונגרס את הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות, בעיכוב של שעות שבהן התבצרו מפגינים חמושים בגבעת הקפיטול עד שנהדפו בידי כוחות מתוגברים. ארבעה אנשים נהרגו, בהם מפגינה אחת מירי, ועשרות נעצרו. במקביל, ה-FBI חוקר שני מטענים שאותרו במטות המפלגה הדמוקרטית והרפובליקנית בזמן המהומות, שלפי מפקד משטרת הקפיטול היו יכולים לגרום לנפגעים רבים.

זמן קצר לאחר ההצבעה בקונגרס, פרסם הבית הלבן הודעה של טראמפ, שבה לראשונה הבטיח "העברת שלטון מסודרת" ב-20 בינואר. ואולם, הוא המשיך להיצמד לטענותיו השקריות כי הוא זה שניצח בבחירות. לפני הפריצה לקונגרס, שלהב טראמפ את תומכיו בעצרת בבירה כדי שאלו יפעלו למניעת הניצחון של יריבו הדמוקרטי. גורם בכיר בממשל, שדיבר בעילום שם, אמר כי הבטחתו של טראמפ להעברת שלטון מסודרת נועדה למנוע עזיבות נוספות, אך לדבריו זה לא יוביל לעצירת כל הפרישות.

בינתיים, הבית הלבן ביטל באופן סמלי את המועמדות של השר לביטחון המולדת בפועל, צ'אד וולף, אחרי שזה דחק בטראמפ לגנות את האלימות אתמול. הוא ממילא היה מסיים את תפקידו עם תום כהונת טראמפ. דובר הבית הלבן טען כי הסרת המועמדות שלא אינה קשורה לדבריו של וולף והוגשה כבר אתמול.

נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ בעצרת בוושינגטון, 6 בינואר 2020. AP
גם הרפובליקנים יוצאים נגדו. טראמפ בעצרת בוושינגטון, אתמול/AP

ההרס והתמונות המזעזעות מהקפיטול, שתוארו על ידי כמה רפובליקנים בתור "התקוממות" מילאו את מסכי הטלוויזיה בארצות הברית ובעולם כולו. אלו הכתימו עמוקות את נשיאותו ומורשתו של טראמפ, ימים ספורים לפני תום כהונתו הראשונה והיחידה. ה-FBI פנה אל הציבור כדי לסייע באיתור המעורבים באלימות, שבסיומה נהרגו ארבעה אנשים, אחת מהם מירי של שוטרים.

בין הנוטשים הייתה שרת התחבורה איליין צ'או, חברת הממשל הראשונה שעושה זאת. בנוסף אליה, עזבו סגן היועץ לביטחון לאומי, שליחו המיוחד של טראמפ לצפון אירלנד, ראש הסגל של הגברת הראשונה מלניה טראמפ, והיועץ הבכיר לענייני רוסיה.

בהצהרה שמסרה, אמרה שרת התחבורה המתפטרת, הנשואה למנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל, כי האירועים אתמול "הטרידו את מנוחתי באופן שבו אני לא יכולה פשוט לשבת בצד". התפטרותה תיכנס לתוקף ביום שני.

"לא אופתע אם אראה עוד חברים פורשים ב-24 עד 48 השעות הקרובות", אמר השליח לצפון אירלנד, מייק מולבני ל-CNBC.

עוד בוואלה!

טראמפ קרא לתומכיו להילחם. תומכי Q וניאו-נאצים הקשיבו לו

לכתבה המלאה

הסעיף להדחת טראמפ יופעל?

גורם המעורה בנושא אמר לרויטרס כי יש דיונים בקרב כמה חברי ממשל ובעלי בריתו של טראמפ לגבי השימוש בתיקון ה-25 בחוקה, שבמסגרתו רוב חברי הקבינט יכולים להכריז שטראמפ אינו כשיר להמשך ביצוע תפקידו. אם התיקון הזה יופעל לראשונה מאז שנחקק בשנות ה-60, סגן הנשיא מייק פנס ישמש נשיא ארצות הברית עד 20 בינואר. עם זאת, גורם אחר הטיל ספק בהיתכנות המהלך לאור העובדה שלטראמפ נותרו פחות משבועיים בבית הלבן.

פנס היה על הכוונת ביממה האחרונה, אחרי שסירב ללחץ שהפעיל עליו הנשיא כדי שיתערב בהליך אשרור התוצאות בקונגרס. סגן הנשיא אמר כי אין בסמכותו לעשות זאת, כפי שקובעת החוקה. טראמפ כינה את פנס, שהיה נאמן לו לאורך כהונתו הסוערת, "פחדן".

הסנאטור הדמוקרטי צ'אק שומר, המיעוד להיות מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, קרא היום לפנס להפעיל את סעיף 25 בחוקה. לדבריו, אם סגן הנשיא לא יעשה זאת, על הקונגרס לפתוח בהליך הדחת הנשיא. טראמפ כבר ניצל מהדחה אחרי שעמד לדין בשנה שעברה במסגרת פרש אוקראינה-גייט. בית הנבחרים שנשלט על ידי הדמוקרטים הצביע בעד הדחתו, אך בסנאט, שם דרוש רוב של שני שלישים, ההליך נפל בזכות סירובם של הרפובליקנים.

"מה שקרה בגבעת הקפיטול בארצות הברית אתמול היה התקוממות נגד ארצות הברית שאליה הסית הנשיא", אמר שומר בהצהרה. "הנשיא הזה לא צריך להישאר בתפקידו עוד יום אחד אפילו. אם סגן הנשיא והממשל יסרבו לפעול, על הקונגרס להכתנס מחדש כדי להדיח את הנשיא".

תומכי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אחרי שהסתערו על הקונגרס, 6 בינואר 2021. רויטרס
תומכי טראמפ אחרי הפריצה לבניין הקונגרס, אתמול/רויטרס

הסנאטורית הדמוקרטית איימי קלובשר אמרה כי על חברי הממשל להיות מוכנים לפעול, משום שלטענתה טראמפ עלול ליצור בעיות נוספות לפני השבעת ביידן. "עליהם להיות מוכנים לעשות זאת אם זה יימשך, משום שאסור שיהיה נשיא שבפועל מוביל התקוממות נגד הממשלה במדינה שלנו", היא אמרה לרשת CBS.

לקריאה של הדמוקרטים הצטרף גם רפובליקני ראשון בקולו, חבר בית הנבחרים אדם קינזינגר. "הכל מצביע על כך שהנשיא לא מחובר, לא רק לחובתו או אפילו לשבועתו, אלא למציאות עצמה", אמר בסרטון שפרסם בטוויטר.

"התקוממות כושלת"

אחרי הכאוס בגבעת הקפיטול, הקונגרס חידש את הדיונים בשעות הלילה כדי לאשרר את קולות האלקטורים. בשנות בחירות רגילות מדובר בהליך פורמלי בלבד, אך כמה מחוקקים רפובליקנים ניסו לעכב אותו כשהביעו התנגדויות לניצחון של ביידן בכמה מדינות מפתח. בסופו של דבר, מאמציהם נדחו כצפוי, והקונגרס אישר את הספירה ולפיה ביידן זכה ב-306 אלקטורים וטראמפ ב-232.

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, ששתק לנוכח הניסיונות של טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות עד לאחרונה, תקף את חברי מפלגתו שניסו לעצור את אשרור הקולות. הוא קרא להסתערות "התקוממות כושלת".

"הם ניסו לשבש את הדמוקרטיה שלנו", אמר בדיון בסנאט. "הם נכשלו". מקונל יאבד בקרוב את תפקידו כמנהיג הרוב, אחרי שהדמוקרטים הצליחו להחזיר לעצמם את הרוב בסנאט בעקבות שני ניצחונות במרוצים בג'ורג'יה.

כוחות של המשמר הלאומי סביב גבעת הקפיטול בוושינגטון, 7 בינואר 2021. רויטרס
האבטחה בוושינגטון תוגברה. כוחות של המשמר הלאומי בגבעת הקפיטול, היום/רויטרס

במהלך ההתפרצות לגבעת הקפיטול, שחשפה מחדלי אבטחה חמורים, המתפרעים חלפו על מחסומים ביטחוניים, שברו חלונות וטיפסו על חומות. חלקם צרו על בית הנבחרים בזמן שהמחוקקים היו בפנים, והלמו על הדלתות. מאבטחים ערמו רהיטים מול הדלתות ושלפו את האקדחים שלהם לפני שעזרו למחוקקים ולאחרים להימלט.

המתקפה על גבעת הקפיטול הגיעה לאחר חודשים של רטורקיה לוחמנית סביב הבחירות ב-3 בנובמבר, כשטראמפ לא פסק לרגע להשמיע טענות כזב סביב זיופים שמעולם לא הוכחו וקרא לתומכיו לעזור לו למנוע את הפסדו. לפני הסתערותם אתמול, הוא נאם בפני אלפים בוושינגטון והפציר בהם "להילחם" למענו.

עצרת של תומכי נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ בוושינגטון, 6 בינואר 2021. AP
העצרת של תומכי טראמפ בוושינגטון, אתמול/AP

"אפילו שאני לחלוטין לא מסכים עם תוצאות הבחירות, והעובדות עמי, כך או כך תהיה העברת שלטון מסודרת ב-20 בינואר", אמר טראמפ בהצהרה שנמסרה על ידי דן סקבינו, אחד מדוברי הבית הלבן.
ביידן אמר כי פעילות המתפרעים "גובלת במרד".

כמה רפובליקנים בכירים בקונגרס האשימו את טראמפ בהסתה לאלימות. "אין שאלה שהנשיא יצר את ההמון, הנשיא הסית ההמון, הנשיא נאם בפני ההמון. הוא הצית את האש", אמרה חברת בית הנבחרים ליז צ'ייני, הנציגה הרפובליקנית השלישית בחשיבותה בבית ובתו של סגן הנשיא לשעבר דיק צ'ייני, שכיהן תחת ג'ורג' וו. בוש.

הזעזוע מהמתקפה הוביל ככל הנראה לריכוך בעמדותיהם של כמה רפובליקנים שתמכו עד אתמול במאמצי טראמפ לעכב את אישור הניצחון של ביידן. כמה מהם ויתרו על הבעת ההתנגדות שלהם עם חידוש הדיונים הלילה, ושתי התנגדויות - לתוצאות באריזונה ופנסילבניה - לא עלו לדיונים אחרי שנדחו על הסף בבית הנבחרים ובסנאט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully