וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ לאחר שהכיר בהפסדו: לא אשתתף בטקס ההשבעה של ביידן

עודכן לאחרונה: 8.1.2021 / 20:00

הנשיא הודיע שלא יגיע לטקס שייערך ב-20 לחודש, ויהפוך לרביעי בלבד בהיסטוריה האמריקנית שעושה זאת. לפי דיווחים, הוא יטוס לנופש בפלורידה יום קודם לכן, בעוד הדחתו עשויה לעלות להצבעה בקונגרס כבר בשבוע הבא. פלוסי למפקד הצבא: למנוע מטראמפ להורות על מתקפה גרעינית

בווידאו: טראמפ מכיר לראשונה בהפסדו בבחירות/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע היום (שישי) שלא יגיע לטקס ההשבעה של ג'ו ביידן לנשיאות ב-20 לחודש. זאת, למרות שמוקדם יותר היום הכיר בהפסדו והצהיר כי יעביר את השלטון בצורה "חלקה ומסודרת". לפי דיווחים במדינה, הוא צפוי לעזוב את הבית הלבן יום קודם לכן ולטוס לאתר הנופש שלו בפלורידה, מאר-א-לאגו.

"לכל מי ששאל, אני לא עומד להגיע להשבעה ב-20 בינואר", כתב בטוויטר. בציוץ שפרסם מעט קודם לכן, טראמפ המשיך להביע תמיכה בבוחריו. "ל-75 מיליון האמריקנים הפטריוטים שהצביעו לי' ל'אמריקה תחילה' ול"להחזיר את אמריקה לגדולתה' - יהיה לנו 'קול עצום' גם בעוד זמן רב. לא ארשה זלזול או יחס לא הוגן כלפיהם בכל דרך, צורה או מתכונת".

טראמפ יהפוך לנשיא הרביעי בלבד בהיסטוריה האמריקנית שלא יגיע לטקס ההשבעה של מחליפו. הפעם האחרונה בה הדבר קרה הייתה ב-1869, אז הנשיא היוצא אנדרו ג'ונסון סירב להגיע לטקס באותה כרכרה עם הנשיא הנכנס יוליסס גרנט.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בהצהרה מהבית הלבן בה הודה כי הפסיד בבחירות לנשיאות. 8 בינואר 2021. רויטרס
פעם ראשונה ב-200 שנה. טראמפ/רויטרס

במקביל להודעתו, גוברות הקריאות לסגן הנשיא מייק פנס להחליפו דרך התיקון ה-25 בחוקה או לקדם הליך הדחה בקונגרס. לפי גורמים שונים, הדמוקרטים זועמים על הנשיא ומנסים לקדם את הדחתו במהירות. סגנית יו"ר בית הנבחרים, קתרין קלארק, אמרה כי ייתכן שההצבעה תתרחש כבר באמצע השבוע הבא. לדבריה, "דונלד טראמפ צריך לעזוב את התפקיד, ונשתמש בכל הכלים שבידינו כדי לוודא שזה יקרה, כדי להגן על הדמוקרטיה שלנו".

הגורמים סיפרו כי יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי וצוותה דנו באפשרויות העומדות בפניהם, והסכימו שהליך ההדחה הוא הדרך הנכונה לקדם את המהלך. למרות שעלו חששות מכך שהמהלך יתקבל כחציית קו אדום ויעורר זעם בקרב תומכי טראמפ במחוזות מהם מגיעים המחוקקים, מרבית הדמוקרטים, ובהם פלוסי, מסכימים כי טראמפ חייב לשאת בתוצאות מעשיו.

נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן במהלך הצהרה לתקשורת בווילמינגטון, דלאוור 7 בינואר 2021. רויטרס
לא יתערב בהליך. ביידן/רויטרס

הסנאטור הרפובליקני בן סאס הצהיר כי הוא שוקל להצביע בעד הדחתו של הנשיא, והפך לראשון במפלגה שעושה זאת. "בהחלט אשקול כל הליך שיקדמו, משום שאני מאמין שהנשיא הפר את שבועתו לתפקיד", אמר.

צוות המעבר של ביידן מסר כי הוא מתמקד בהכנות לכניסה לתפקיד, ולא יתערב בהליך ההדחה. לפי ההודעה, הוא ישאיר את הסמכות "לנהוג כפי שהם רואים לנכון" בידי הקונגרס, הנשיא וסגנו.

פלוסי: למנוע מטראמפ לבצע פעולה צבאית

בתוך כך, פלוסי אמרה כי היא שוחחה עם יו"ר המטות המשולבים, גנרל מארק מילי, בניסיון לקדם צעדים שימנעו מטראמפ לבצע פעולות צבאיות או תקיפה גרעינית בשבועיים שנותרו לו בתפקיד. ב-CNN דווח כי בעקבות השיחה, היא שוחחה עם חברי המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים וסיפרה כי קיבלה ביטחונות לכך שקיימים הליכי הגנה למקרה שטראמפ ירצה להשתמש בנשק גרעיני.

"המצב עם הנשיא המעורער הזה לא יכול להיות יותר מסוכן, וחייבים לעשות הכול כדי להגן על העם האמריקני מהתקיפה שלוחת הרסן שלו על המדינה והדמוקרטיה שלנו", הבהירה במכתב ששלחה לעמיתיה.

יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, ננסי פלוסי, במסיבת עיתונאים יום לאחר ההסתערות האלימה של תומכי טראמפ על גבעת הקפיטול בוושינגטון. 7 בינואר 2021. רויטרס
הסכימה שטראמפ צריך לשאת בתוצאות למעשיו. פלוסי/רויטרס

בסרטון שפרסם מהבית הלבן, הנשיא הצהיר הלילה כי יעזוב את תפקידו בשלום לאחר שהקונגרס אשרר את ניצחונו של ביידן, שעות אחרי המתקפה על גבעת הקפיטול שזעזעה את אמריקה ואת העולם כולו. מניין ההרוגים במהומות ביום רביעי עלה לחמישה, אחרי ששוטר שנפצע בהן מת מפצעיו.

טראמפ הודה כי נשיאותו תסתיים בקרוב - אף על פי שהוא סירב להזכיר את הנשיא הנבחר בשם או לציין כי הוא הפסיד. "כעת, משהקונגרס אישר את התוצאות, ממשל חדש יושבע ב-20 בינואר", אמר בנאום המוקלט שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, שחזר לפעול עם תום השעייתו. "אני מפנה את תשומת לבי כעת להבטחה של מעבר חלק, מסודר ורציף של השלטון. זהו זמן לריפוי ופיוס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully