וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ גינה את האלימות, שרה שנייה התפטרה; חברי ממשל דנים בהדחתו

עודכן לאחרונה: 8.1.2021 / 12:34

הנשיא גינה את אלימות תומכיו והודה כי "ממשל חדש יושבע ב-20 בינואר". בהצהרה, שמגיעה ברקע ההתפטרות של שרות בממשלו, הוא לא הזכיר את ביידן אך התחייב ל"העברה חלקה ומסודרת של השלטון". בממשלו דנים באפשרות להדחתו, שוטר שנפצע במהומות מת מפצעיו

בווידאו: טראמפ מכיר לראשונה בהפסדו בבחירות/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ גינה הלילה (שישי) את האלימות של תומכיו בעת הסתערותם על הקונגרס ביום רביעי. בסרטון שפרסם מהבית הלבן, הנשיא הצהיר כי יעזוב את תפקידו בשלום לאחר שהקונגרס אשרר את ניצחונו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן שעות אחרי המתקפה על גבעת הקפיטול שזעזעה את אמריקה ואת העולם כולו. מניין ההרוגים במהומות ביום רביעי עלה הלילה לחמישה, אחרי ששוטר שנפצע בהן מת מפצעיו.

טראמפ הודה כי נשיאותו תסתיים בקרוב - אף על פי שהוא סירב להזכיר את הנשיא הנבחר ג'ו ביידן בשם או לציין כי הוא הפסיד. "כעת, משהקונגרס אישר את התוצאות, ממשל חדש יושבע ב-20 בינואר", אמר בנאום המוקלט שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, שחזר לפעול עם תום השעייתו. "אני מפנה את תשומת לבי כעת להבטחה של מעבר חלק, מסודר ורציף של השלטון. זהו זמן לריפוי ופיוס".

"לכהן כנשיא שלכם היה הכבוד של חיי", אמר. "ולכל התומכים הנפלאים שלי, אני יודע שאתם מאוכזבים, אבל אני גם רוצה שתדעו שהמסע המדהים שלנו רק מתחיל". דבריו של טראמפ הגיעו בתום יום בו כמעט ולא נראה בבית הלבן, קולו הושתק בכמה מכלי התקשורת האהובים עליו וכמה מעוזריו הבכירים - בהם שתי שרות - התפטרו בעקבות השתלטות תומכיו על הקפיטול. במקביל, גוברות הקריאות לסגן הנשיא מייק פנס להחליפו דרך התיקון ה-25 בחוקה או לקדם הליך הדחה בקונגרס.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בהצהרה מהבית הלבן בה הודה כי הפסיד בבחירות לנשיאות. 8 בינואר 2021. רויטרס
סירב להזכיר את שמו של ביידן. טראמפ, הלילה/רויטרס

לפני כן, טראמפ, ששילהב את המפגינים בטענות חסרות בסיס לכך שהבחירות נגנבו, בטרם פרצו לקונגרס, גינה את הפורצים וקרא למצות איתם את הדין. "אמריקה היא מקום של חוק וסדר והיא חייבת להיות כך תמיד. המפגינים שחדרו לקפיטול טימאו את מקום מושבה של הדמוקרטיה האמריקנית", אמר וקרא להרגעת הרוחות.

עוד אמר טראמפ בנאומו, כי "הקמפיין שלי ניסה בכל דרך משפטית לערער על תוצאות הבחירות". הוא טען כי "המטרה היחידה שלי הייתה להבטיח את שלמות ההצבעה", וציין כי הוא עדיין "מאמין בתוקף שעלינו לבצע שינויים בחוקי הבחירות שלנו כדי לאמת את זהותם וכשירותם של כל המצביעים וכדי להבטיח את האמון בבחירות העתידיות".

יועץ בבית הלבן אמר כי ההצהרה הגיעה בעקבות הקריאות הגוברות להדיחו עוד לפני תום כהונתו - בעוד 12 ימים. "אני חושב שהסרטון הזה נעשה רק מכיוון שכמעט כל הצוותים הבכירים שלו עמדו להתפטר, וההדחה קרובה", אמר.

לאחר נאומו של הנשיא, שרת החינוך בממשלו, בטסי דבוס, התפטרה מתפקידה בעקבות המהומות. דבוס היא השרה השנייה שעוזבת בתגובה לאירועים אחרי שרת התחבורה, איליין צ'או. עם זאת, שום אפשרות להדיח את טראמפ מתפקידו, כמו הפעלה של התיקון ה-25 לחוקה למשל, לא נראית סבירה בפרק הזמן המועט שנותר לכהונתו, אך עצם העובדה שהאופציה הדרמטית עלתה לדיון בוושינגטון, שימשה אות אזהרה לטראמפ.

לפי הדיווחים, האפשרות להדיח את טראמפ נשקלה גם על ידי שר החוץ מייק פומפאו ושר האוצר סטיב מנוצ'ין, אך העובדה שהתהליך יימשך כמה ימים ופרק הזמן הקצר שנותר על לנשיאות מדללים את היעילות שבמהלך.

תומכי דונלד טראמפ במהומות ליד בניין הקונגרס, וושינגטון, ינואר 2021. רויטרס
"אמריקה היא מקום של חוק וסדר". ההסתערות על הקפיטול, לפני יומיים/רויטרס

החשש ממה שיכול הנשיא הנואש לעשות בימים האחרונים לממשלו התפשט בבירה האמריקנית ומחוצה לה, ועורר הערכות לפיהן טראמפ יכול להסית אלימות רבה יותר, להעביר מינויי בזק, ולהעניק חנינות לאנשים שטרם הורשעו - כולל לעצמו ולמשפחתו - או אפילו לגרור לחוסר יציבות באמצעות תקרית בינלאומית.

ברקע נאומו, יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, קראה להדחתו. "נשיא ארצות הברית הסית להתקוממות מזוינת נגד אמריקה", אמרה יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, וכינתה אותו "אדם מסוכן מאוד שלא צריך להמשיך בתפקידו". היא הדגישה כי מדובר בעניין "דחוף". לדבריה, "זה מצב חירום בסדר גודל החמור ביותר".

ביידן תקף בחריפות את טראמפ אתמול, ואמר כי הוא שחרר מתקפה כוללת נגד הדמוקרטיה האמריקנית, אולם הוא לא קרא מפורשות להדחת טראמפ בימים שנותרו טרם השבעתו ב-20 בינואר.

יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, ננסי פלוסי, במסיבת עיתונאים יום לאחר ההסתערות האלימה של תומכי טראמפ על גבעת הקפיטול בוושינגטון. 7 בינואר 2021. רויטרס
"אדם מסוכן מאוד שלא צריך להמשיך בתפקידו". פלוסי, אתמול/רויטרס

הבוקר, שעות ספורות לאחר נאומו, הודיעה משטרת הקפיטול של ארצות הברית על מותו של בריאן סיקניק, שוטר שנפצע בהסתערות של תומכי טראמפ על הקונגרס בוושינגטון. הוא הקורבן החמישי במהומות. לפי ההודעה, הוא מת מפצעיו בחמישי. "השוטר סיקניק הגיב להתפרעויות ברביעי בגבעת הקפיטול ונפצע בהתנגשות עם מפגינים", נכתב בהודעה.

במקביל, התובע בוושינגטון, מייקל שרווין, אמר אמש כי החוקרים הפדרליים בוחנים את כל המעורבים באירוע בקפיטול ברביעי, כולל את חלקו של טראמפ בהסתת הקהל.

שרווין אמר את הדברים בתשובה לשאלת עיתונאי, שתהה אם החוקרים בוחנים גם את התפקיד שטראמפ מילא באירוע, "אנו מסתכלים על כל השחקנים כאן ועל כל מי שהיה לו חלק, ואם הראיות תואמות את יסודות העבירה - הם יואשמו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully