וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיומים היו בכל מקום, המשטרה לא נערכה: מחדל האבטחה ההיסטורי בקונגרס

8.1.2021 / 12:10

גורמים בכירים תיארו את הפריצה לסמל הדמוקרטיה האמריקנית כאחד המחדלים החמורים בהיסטוריה של ארה"ב. תומכי טראמפ אותתו על כוונותיהם ברשתות, אך משטרת הקפיטול לא ביקשה תגבור מראש ונכנעה להמון הזועם. הסיוע הגיע כשהבירה הייתה בעוצר ובכירי השלטון במסתור. "זה טרור"

בווידאו: תומכי טראמפ פשטו על בניין הקונגרס בניסיון לעצור את מינוי ביידן/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

הכאוס המדמם בגבעת הקפיטול ביום רביעי החל אחרי שהשוטרים שהגנו על המתחם היו מעטים מדי מול המון של תומכי הנשיא היוצא דונלד טראמפ. בכירים ברשויות אכיפת החוק כינו את כישלון ההיערכות לכך קטסטרופה.

גורמים בעבר ובהווה במערכת אכיפת החוק האמריקנית אמרו כי המצור על הקפיטול, הבית של הסנאט ובית הנבחרים, הוא אחד ממחדלי האבטחה החמורים ביותר בהיסטוריה האמריקנית המודרנית אחרי שאחד מהסמלים הבולטים ביותר לכוחה של אמריקה הפך מוקד לאלימות פוליטית.

הגורמים אמרו כי לעומת ההכנות המפורטות לקראת טקסי השבעה נשיאותיים, יש הרבה פחות היערכות לאבטחת הדיון בקונגרס שבו מאשררים את התוצאות לבחירות. זאת למרות הסימנים המדאיגים מפני אלימות פוליטית מצד תומכיו הקיצוניים של טראמפ, שהוסתו על ידי טענותיו חסרות הבסיס לכך שהבחירות נגנבו ממנו ותקוותו שיצליח למנוע את השבעת הנשיא הנבחר ג'ו ביידן.

שוטר מפזר גז פלפל לעבר מפגין המנסה להיכנס לגבעת הקפיטול בוושינגטון, 6 בינואר 2021. רויטרס
"ברגע שהם איבדו את המדרגות, הם איבדו את הדלתות והחלונות"/רויטרס

בתחילה, האבטחה נותרה בידיה הכמעט בלעדיות של משטרת הקפיטול, כוח המונה כ-2,000 איש בפיקוד הקונגרס ואמור להגן על שטח המתחם. מסיבות שעדיין לא ידועות, כוחות אחרים משירותי הביטחון הנרחבים של הממשל הפדרלי לא הגיעו לאזור שעות לתוך המצור. גבעת הקפיטול סמוכה למקום שבו קיים טראמפ עצרת לפני תחילת ההסתערות, שם הוא הפציר בתומכיו "לעלות על הקפיטול" ב"מצעד להצלת אמריקה".

גורם בכיר אמר כי משטרת הקפיטול לא ביקשה סיוע מראש מסוכנויות פדרליות אחרות כמו המשרד לביטחון המולדת, למרות האיומים ברשתות החברתיות לקראת ההצבעה על אשרור קולות האלקטורים בקונגרס, שלרוב היא הליך רשמי בלבד. בנוסף לכך, תגבורות של המשמר הלאומי, שאותם זימנה ראש העיר, לא נפרסו זה יותר משעה מהרגע שבו פרצו המפגינים את המחסומים.

בניגוד גמור לכך, הסוכנויות הללו נפרסו בתוקפנות על ידי ממשל טראמפ בזמן המחאות בשנה שעברה נגד אלימות המשטרה כלפי שחורים, שהתקיימו בוושינגטון הבירה ובמקומות אחרים בארצות הברית.

השוטרים של גבעת הקפיטול מאומנים להרחקת מפגינים ממדרגות השיש החיצוניות של המתחם, על מנת להגן על המתחם כמו מבצר. עם זאת, טרנס גיינר, שהיה ראש המשטרה של הקפיטול ובהמשך גם קצין הביטחון של הסנאט, אמר כי המספר הגדול של חלונות ודלתות במתחם שנבנה במאה ה-19 מקשה להגן על כולם.

"ברגע שהם איבדו את המדרגות, הם איבדו את הדלתות והחלונות", אמר גיינר.

מפקד משטרת הקפיטול, סטיבן סאנד, שיבח אתמול תגובת השוטרים למצב. לדבריו, למשטרה הייתה "תכנית חסונה" להתמודדות עם ההפגנות. סאנד, שהסכים להתפטר בהמשך היום, תיאר את "ההתפרעות ההמונית" כמעשה פלילי ואמר כי השוטרים הפגינו "הירואיות מול הסיטואציה".

שוטרים עם אקדחים שלופים מול מפגינים המנסים לפרוץ לאולם בית הנבחרים בגבעת הקפיטול, וושינגטון, 6 בינואר 2021. AP
"צריכים לעשות בדיקה מעמיקה כדי לגלות מה השתבש". שוטרים מול מפגינים בקפיטול/AP

כשעדרי המתפרעים זרמו אל לב לבה של הממשלה האמריקנית, הם נצפו במצלמות כשהם משוטטים בחופשיות בין הקירות ההיסטורים - הם נתלו ממרפסת, בזזו את משרדיה של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ואפילו ישבו על הכיסא השמור לנשיא הסנאט, תפקיד שאותו ממלא סגן הנשיא. מתפרע אחד תועד על ידי צלם של רויטרס צועד כשעל כתפו דגל גדול של הקונפדרציה - תזכורת צורבת להתקוממות הכושלת של מדינות הדרום נגד הרפובליקה במלחמת האזרחים של 1865-1861 על מנת להנציח את מוסד העבדות.

"לא האמנתי משום שחשבתי שאי אפשר לפרוץ לקפיטול", אמר גיינר, מפקד המשטרה לשעבר. "יש לי אמון רב בגברים ובנשים שמגנים על הקונגרס, אבל צריך להיות דין וחשבון מלא. אנחנו צריכים לעשות בדיקה מעמיקה כדי לגלות מה השתבש".

חברי קונגרס שהיו במתחם בזמן ההסתערות אמרו כי היעדר ההיערכות הוביל לפריצת האבטחה ההיסטורית. "אני חושב שהמשטרה עשתה עבודה טובה בהתאם לנסיבות, אבל ברוב שלא היה מספיק תכנון", אמר ויסנטה גונזלס, נציג דמוקרטי של טקסס בבית הנבחרים.

לדבריו, ההפגנה שתוכננה זמן רב מראש, דרשה "מפגן כוח עוצמתי" של המשטרה.

כמה חברי קונגרס דמוקרטים, שחששו מהאפשרות לאלימות, ניסו במשך יותר משבוע לבדוק מול סוכנויות הביטחון הפדרליות לגבי איומים או האמצעים המתוכננים נגדם, אמר גורם בקונגרס. עם זאת, הוא אמר כי לא נראה שמישהו אסף מודיעין משמעותי לגבי האפשרות לשיבושים או תכנן להתמודד עמם.

תומכי טראמפ מסתערים על הקונגרס בוושינגטון, 6 בינואר 2021. רויטרס
"זה לעולם לא היה צריך לקרות". תומכי טראמפ בגבעת הקפיטול/רויטרס

גורם לשעבר במשרד המשפטים אמר כי בדרך כלל, סוכנויות אכיפת החוק בבירה משקיעות שבועות או חודשים בהיערכות להפגנות גדולות ונציגיהן נפגשים בדרך כלל בלשכת ה-FBI, סוכנות אכיפת החוק הבכירה ביותר, בוושינגטון. לא ברור עד כמה היה תכנון כזה לקראת האירועים ביום רביעי.

גורם בכיר ברשות אכיפת החוק, המעורה בתכניות להגנת אתרים פדרלים אחרים באותו היום, כולל בשטח שבו דיבר טראמפ, אמר כי הוא נדהם מכך שמשטרת הקפיטול לא הייתה ערוכה טוב יותר.

"זה נראה כאילו ששוטרי קיסטון היו שם", אמר הגורם, שדיבר בעילום שם, בהתייחסו לסרט ישן שתיאר שוטרים כושלים. "זה לעולם לא היה צריך לקרות. כולנו ידענו מראש שהם מגיעים, והשלב הראשון בשיטור הוא נוכחות. משטרת הקפיטול היא למעשה כוח שמירה, כך שקשה להבין מדוע הם לא היו מוכנים טוב יותר".

האתגרים באבטחת הקפיטול כבר נידונו בשימועים ובדוחות במשך שנים. ב-2013, גיינר אמר כי הוא הציע להקים גדר שנועדה למנוע מתקפה גדולה כזו, אך זו מעולם לא נבנה. לדבריו, חברי הקונגרס רצו לשמור על הגישה של הציבור למקום, ולא רצו שהמתחם ייראה כמו מבצר.

ההסתה של טראמפ

טראמפ הבטיח אירוע "פרוע" שנועד להפוך את ההפסד שלו בבחירות, ונראה שעודד את תומכיו לפעול. "המדינה שלנו עברה מספיק, ואנחנו לא נסבול זאת יותר", אמר טראמפ בעצרת ברביעי. "עליכם להראות עוצמה, ועליכם להיות חזקים". עם שובו לבית הלבן, הקהל התקדם למבנה הקפיטול.

לפי עדי ראיה ותיעודים מהמקום, אחרי שקו ההגנה הראשון נפרץ במהירות, שוטרי הקפיטול נראו נאבקים לבדם בפורעים על מדרגות המבנה. הם לא הצליחו להגן על כל הדלתות והחלונות במתחם הגדול. המפגינים נהרו לתוך המבנה, וההמון גדל לאלפים שהיו רבים יותר מהשוטרים.

שני גורמים בממשל אמרו כי הרשויות בעיריית וושינגטון קיוו להימנע מתגובה צבאית ימים לפני ההפגנה. החשש היה מחזרה על המראות של התגובה הפדרלית הקשה בעת ההפגנות בקיץ בסמוך לבית הלבן. הם אמרו כי לא ברור מדוע לקח זמן רב כל כך עד שמשטרת העיר הגיעה לקפיטול.

הם הוסיפו כי בכל מקרה, העיכוב היה ארוך מדי. גורם במשרד ההגנה אמר כי ראש העיר, מיוריאל באוזר, ביקשה סיוע של המשמר הלאומי בסביבות השעה 14:00, כ-45 דקות אחרי פריצת המתרסים הראשונים. הגורם הוסיף כי שר ההגנה בפועל, כריסטופר מילר, הפעיל את המשמר הלאומי של וושינגטון הבירה בסביבות השעה 14:30.

תומכי טראמפ מסתערים על הקונגרס בוושינגטון, 6 בינואר 2021. רויטרס
"זאת כבר לא הייתה הפגנה. הם חצו את הקו"/רויטרס

באותה השעה, בירת ארצות הברית כבר הייתה תחת עוצר. ברוטונדה, החדר העגול המפורסם שמתחת לכיפת הקפיטול, חילקו מסיכות נגד גז מדמיע. המשטרה פינתה את סגן הנשיא מייק פנס - שהיה שם כדי לנהל את ההצבעה על אישור קולות האלקטורים שהניבו לו ולטראמפ הפסד - ואת חברי בית הנבחרים והסנאט. המשטרה השתמשה בגז פלפל ובגז מדמיע נגד המפגינים. הם ניסו לפרוץ את הדלתות עם רהיטים, אך נהדפו במהירות.

אחת המפגינות, אשלי באביט, נהרגה מירי של שוטר בתוך המבנה, ושני מטענים אותרו במטות המפלגה הדמוקרטית והרפובליקנית בוושינגטון.

ניל טרוגמן, לשעבר קצין מודיעין במשטרת הקפיטול, אמר כי הפלישה למתחם היא משהו שלא ניתן היה לשער. הוא אמר כי הכוח נערך בדרך כלל להפגנות קטנות בהרבה, בהתאם לחוקים שנועדו לאפשר את מימוש חופש הביטוי בצורה המקסימלית.

"כולנו היינו עדים למשהו שמעולם לא דמיינו", אמר טרוגמן, שלאחרונה פרש מתפקידו כמפקד משטרת חברת הרכבות הלאומית. "אני לא בטוח שמפקד משטרה אחר היה מתמודד עם זה בצורה שונה". הוא האשים את טראמפ במהומות. "זאת כבר לא הייתה הפגנה. הם חצו את הקו. זה טרור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully