וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות בוושינגטון: תומכי טראמפ פרצו לקונגרס בזמן ההצבעה על ניצחון ביידן

אלפים מפגינים מחוץ לבניין ומתעמתים עם כוחות הביטחון. הדיון הופסק, ועוצר לילי הוכרז בוושינגטון. פנס ומחוקקים נוספים פונו למקום מסתור. לפי דיווחים, אישה נורתה ונהרגה. הנשיא היוצא הורה למשמר הלאומי להתערב וקרא להרגעת הרוחות. ביידן: "הדמוקרטיה תחת מתקפה"

בווידאו: ליל ההסתערות על הקונגרס האמריקני/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

עימותים בוושינגטון - עדכונים שוטפים

  • הדיון בקונגרס הופסק
  • אלפי תומכי טראמפ פרצו לקונגרס
  • עוצר הוכרז בגבעת הקפיטול ובעיר וושינגטון
  • טראמפ קרא למשמר הלאומי להתערב בפיזור העימותים
  • סגן הנשיא פנס ומחוקקים נוספים פונו למקום בטוח
  • דיווח: פצועים בעימותים, בהם אישה שנורתה ומצבה אנוש
  • דיווח: גז מדמיע חדר למבנה

הקונגרס בארצות הברית התכנס הערב (רביעי) כדי לאשר את הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות ארצות הברית, אך הדיון הופסק בעיצומו. תומכי הנשיא דונלד טראמפ פרצו לקונגרס ומתעמתים עם כוחות הביטחון, אחרי שבעצרת מול הבית הלבן, הנשיא היוצא שלהב את הקהל לסרב להכיר בתוצאות וקרא לסגנו מייק פנס למנוע את האישור. פנס, מצדו, הבהיר כי אין בכוונתו לעשות זאת.

לאחר נאומו של טראמפ, אלפים מתומכיו עברו את מעגלי האבטחה, הפגינו מחוץ לאולם ואף ניסו לפרוץ פנימה, תוך שהם מתעמתים עם כוחות הביטחון. חלק מהמפגינים נשאו את דגלי הקונפדרציה. כתוצאה מכך, הופסק הדיון ועוצר הוכרז בגבעת הקפיטול, כשלאחר מכן הודיעה ראש העיר וושינגטון, מיוריאל באוזר, על עוצר לילי ברחבי מחוז קולומביה. 13 מתפרעים נעצרו עד כה במהלך המהומות, וכמה כלי נשק הוחרמו על ידי המשטרה.

המשטרה קראה לתגבורת ופינתה את המחוקקים, ובהם סגן הנשיא פנס ויו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי. לפי דובר של שירותי הכבאות ורפואת החירום בוושינגטון, היו כמה פצועים בעימותים, ובדיווח נוסף נאמר כי אישה נורתה ונהרגה. גורמים רשמיים מסרו בהמשך כי הבניין פונה מאנשים לחלוטין וכי הוא מאובטח.

המהומות בוושינגטון | הפגנות תומכי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מחוץ לגבעת הקפיטול 6 בינואר 2021. AP
עימותים אלימים. וושינגטון, הערב/AP
המהומות בוושינגטון | מעצר מפגינים תומכי הנשיא טראמפ בתוך מבנה גבעת הקפיטול לאחר פריצתם 6 בינואר 2021. GettyImages
עימותים בקונגרס, הערב/GettyImages

לפי דיווחים בארצות הברית, גז מדמיע חדר לבניין, לאחר שמוקדם יותר המשטרה הורתה לחברי בית הנבחרים הנמצאים במקום להוציא את מסיכות הגז הנמצאות מתחת לכיסאותיהם, ולהיות מוכנים לעטות אותן. בתיעוד שהופץ ברשתות החברתיות, נראו שוטרים מסתובבים באולם עם אקדחים שלופים. בדיווח נוסף, נאמר כי מטען צינור אותר במטה המפלגה הרפובליקנית בוושינגטון - ונוטרל.

הנשיא הנבחר ביידן נשא דברים בעקבות העימותים, והצהיר כי "הדמוקרטיה האמריקנית נמצאת תחת מתקפה חסרת תקדים". ביידן הבהיר כי ההתרחשויות בקפיטול צריכות להיפסק באופן מידי. הוא קרא לטראמפ לעלות לשידור ולדרוש להפסיק את "המצור" על הקפיטול.

חברת הקונגרס הדמוקרטית אילהן עומאר אמרה כי היא מנסחת סעיפי הדחה נגד טראמפ בעקבות האירועים הללו. כדי להדיח נשיא, יש צורך ברוב רגיל וברוב של שני שלישים בסנאט. טראמפ שרד משפט הדחה בקונגרס בתחילת השנה שעברה במסגרת פרשת אוקראינה--גייט. במקביל, כמה חברי קונגרס דמוקרטים קוראים לפנס להפעיל את התיקון ה-25 בחוקה המאפשר להדיח את הנשיא בתמיכה של רוב חברי הממשל.

המהומות בוושינגטון | הפגנות תומכי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ  מחוץ לגבעת הקפיטול 6 בינואר 2021. -, AP
גז מדמיע חדר למבנה. מהומות בוושינגטון, הערב/AP, -
המהומות בוושינגטון | מחאות של תומכי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מחוץ לגבעת הקפיטול 6 בינואר 2021. AP
אלפי תומכים. גבעת הקפיטול, הערב/AP

פנס קרא גם הוא להפסקת העימותים. "האלימות וההרס המתרחשים בגבעת הקפיטול חייבים להיפסק, וחייבים להיפסק עכשיו. כל המעורבים חייבים לכבד את כוחות הביטחון ולעזוב את הבניין באופן מידי", כתב בטוויטר. "הפגנה בלתי אלימה היא הזכות של כל אמריקני, אך המתקפה על הקפיטול שלנו לא תעבור בשתיקה ונמצה את הדין עם המעורבים".

המהומות בוושינגטון | שוטרים עם נשקים שלופים בתוך מבנה הקפיטול 6 בינואר 2021. GettyImages
שוטרים בקונגרס, הערב/GettyImages

במקביל למהומות, טראמפ כינה את פנס "פחדן" בטוויטר. "למייק פנס לא היה את האומץ לעשות את מה שהיה צריך כדי להגן על המדינה והחוקה שלנו, ולהעניק למדיות סיכוי לאשר עובדות מתוקנות, ולא את הכוזבות והלא מדויקות שהם התבקשו לאשר קודם לכן. ארצות הברית דורשת את האמת".

כמה דקות לאחר מכן פרסם ציוץ נוסף, וקרא להרגעת המהומות. "בבקשה תתמכו במשטרה ובכוחות הביטחון. הם באמת לצדה של המדינה. הישארו רגועים".

המהומות בוושינגטון | מעצר מפגין תומך נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בתוך מבנה גבעת הקפיטול 6 בינואר 2021. -, רויטרס
המשטרה החלה לפנות את המחוקקים. שוטרים בגבעת הקפיטול, הערב/רויטרס, -

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, אמר לפני שהופסק הדיון כי סירוב קבלת תוצאות הבחירות עלולה להסב נזק רב לארצות הברית. "אנחנו לא יכולים להכריז על עצמנו כמועצת בחירות לאומית על סטרואידים. המצביעים אמרו את דברם. אם נחליט נגדם זה יפגע ברפובליקה שלנו לעד".

נשיא הפרלמנט האירופי ג'וזף בורל גינה את האלימות בארצות הברית, ומסר כי "בעיני העולם, הדמוקרטיה האמריקנית נראית במצור. זוהי מתקפה בלתי נסבלת על הדמוקרטיה האמריקנית, מוסדותיה ועל שלטון החוק". הוא כתב בטוויטר כי "זו לא אמריקה. יש לכבד את תוצאות הבחירות. אני משבח את דברי הנשיא הנבחר ג'ו ביידן. כוחה של הדמוקרטיה האמריקנית יגבר על אנשים קיצוניים".

גם מזכ"ל נאטו ינס סטולטנברג התייחס לאלימות בארצות הברית, ומסר: "מראות מזעזעים מוושינגטון. יש לכבד את תוצאת הבחירות הדמוקרטיות".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון גינה אף הוא את האירועים. "סצנות מחפירות בקונגרס האמריקני", כתב בטוויטר. "ארצות הברית מייצגת דמוקרטיה ברחבי העולם, וכעת חיוני שתהיה העברת כוח שלווה ומסודרת".

המהומות בוושינגטון | הפגנות תומכי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ  מחוץ לגבעת הקפיטול 6 בינואר 2021. רויטרס
המהומות בקפיטול, הערב/רויטרס
המהומות בוושינגטון | הפגנות תומכי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ  מחוץ לגבעת הקפיטול 6 בינואר 2021. GettyImages
מפגינים בגבעת הקפיטול, הערב/GettyImages

מוקדם יותר הערב, טראמפ הגביר את הלחץ על סגנו פנס שינהל את הישיבה של שני בתי הקונגרס, כדי שזה יתערב וימנע את אישור התוצאות. זאת על אף שהחוקה מגבילה את תפקידו לפורמלי בלבד, ולפיכך גם בית משפט דחה עתירה שהגישו מחוקקים רפובליקנים בנושא. "מייק פנס יצטרך לעבוד בשבילנו. אני מקווה שמייק יעשה את הדבר הנכון. כי אם הוא יעשה את הדבר הנכון, אנחנו ננצח בבחירות", אמר טראמפ בעצרת.

מנגד, בהצהרה דקות לפני תחילת הדיונים בקונגרס, הבהיר פנס כי "שיקול דעתי אומר ששבועתי לתמוך ולהגן על החוקה מונעת ממני לטעון לסמכות חד-צדדית לקבוע אלו קולות צריכים להיספר ואלו לא".

נשיא ארה"ב, דולנד טראמפ בעצרת תמיכה בוושיגנטון, ארה"ב 6 בינואר 2021. רויטרס
"לעולם לא נכנע". הנשיא היוצא טראמפ בעצרת תמיכה בוושיגנטון, הערב/רויטרס
המהומות בוושינגטון | מעצר מפגין תומך נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מחוץ לגבעת הקפיטול 6 בינואר 2021. -, רויטרס
עצור בוושינגטון, הערב/רויטרס, -

גם בהמשך הנאום, חזר טראמפ להפציר בסגנו שימנע את אישור תוצאות הבחירות. "מייק פנס, אני מקווה שתפעל למען ארצנו. אם לא תעשה את זה, אתאכזב ממך מאוד", אמר. בנוסף לכך, הוא חזר על תלונותיו המוכרות לגבי כלי התקשורת והילרי קלינטון, יריבתו הדמוקרטית לשעבר מבחירות 2016, ושימח את הקהל בכך שכינה את ניצחון הדמוקרטים כתוצר של מה שכינה "פיצוץ של שטויות".

המהומות בוושינגטון | הפגנות תומכי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ  מחוץ לגבעת הקפיטול 6 בינואר 2021. -, AP
מהומות בוושינגטון, הערב/AP, -
סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס עם ננסי פלוסי, בעת כינוס הקונגרס לאישר את הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות ארצות הברית. 6 בינואר 2021. רויטרס
פנס ופלוסי, היום/רויטרס

טראמפ המשיך בסירובו להכיר בהפסד בבחירות. "כולנו כאן לא רוצים לראות את הבחירות שלנו נגנבות על ידי שמאלנים רדיקלים ועל ידי תקשורת הפייק ניוז. לעולם לא נוותר, לעולם לא נכיר בהפסד", אמר. "המדינה שלנו סבלה מספיק, לא נסבול את זה יותר, נעצור את הגניבה. אף פעם לא מוותרים כשמדובר בגניבה". לדבריו, "הרפובליקנים נלחמים כל הזמן כמו מתאגרף כשידיו קשורות מאחורי גבו".

הוא כינה את הליך ספירת הקולות בבחירות "בולשיט", והקהל קרא אחריו באותו ביטוי. "המדינות רוצות להצביע מחדש, נתְנו להן מידע שקרי והונו אותן", אמר. "כשהן יספרו מחדש את הקולות, אני אהיה הנשיא".

המהומות בוושינגטון | מחאות של תומכי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מחוץ לגבעת הקפיטול 6 בינואר 2021. רויטרס
המהומות בקפיטול, הערב/רויטרס

לפחות 12 סנאטורים רפובליקנים יתנגדו לתוצאות, וכך עשרות מחוקקים רפובליקנים בבית הנבחרים. עם זאת, למהלך אין סיכוי ממשי להצליח, בשל שליטת הדמוקרטים בבית הנבחרים ומספיק סנאטורים רפובליקנים שהכירו בניצחון של ביידן ואמרו כי יצביעו בעד אישור התוצאות. ביידן יושבע לתפקידו ב-20 בינואר.

המהומות בוושינגטון | הפגנות תומכי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ  מחוץ לגבעת הקפיטול 6 בינואר 2021. AP
המהומות בקפיטול, הערב/AP

כמה מתומכי טראמפ הבולטים צפויים להשתתף באירועי מחאה נגד אישור ניצחונו של ביידן, שהחלו ביום שלישי בעצרת בכיכר החירות ליד הבית הלבן. ביניהם התובע הכללי של טקסס, קן פקסטון, ובעלת הברית הוותיקה של טראמפ, רוג'ר סטון, שקיבל חנינה מהנשיא.

ההמונים שהתאספו בעצרת, שנקראת בשם "צעדת הצילו את אמריקה", לבשו כובעי בייסבול אדומים של טראמפ והריעו כאשר הנשיא היוצא חזר על תיאוריות הקונספירציה חסרות היסוד שהחל להפיץ בימיו האחרונים בתפקיד.

עצרת תמיכה בנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בוושיגנטון 6 בינואר 2021. רויטרס
"אני מקווה שפנס יעשה את הדבר הנכון". הקהל בעצרת התמיכה בטראמפ/רויטרס
עצרת תמיכה בנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בוושיגנטון 6 בינואר 2021. רויטרס
הקהל בעצרת התמיכה בטראמפ/רויטרס

אנשי אכיפת החוק ציפו לעימותים פוטנציאליים ברחובות במהלך עצרות המחאה. עסקים רבים במרכז העיר וושינגטון כיסו את חלונותיהם, מחשש שהמחאה עלולה להתגלגל למהומות כמו אלו שנראו בחודשים מאי ויוני, כשעשרות עסקים הושחתו.

מוקדם יותר, באוזר קראה לכוחות המשמר הלאומי לסייע בחיזוק המשטרה בעיר. היא דחקה בתושבים להתרחק ממרכז העיר, ולהימנע מעימותים עם מי ש"מחפש להילחם". "לא נאפשר לאנשים להסית אלימות, לאיים את תושבינו ולא לגרום להרס בעירנו", הזהירה.

לו מארי, סוכן ביטוח מבוסטון, אמר שהוא ורבים אחרים עדיין מקווים שהקונגרס וסגן הנשיא מייק פנס לא יאשרו את ההצבעה. "אני מקווה שסגן הנשיא פנס יש אומץ, ומקווה שכל פוליטיקאי שחושב שיש לו עתיד יגלה אומץ לקום ולעשות מה שנכון", אמר מארי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully