וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בג'ורג'יה: המועמד הדמוקרטי ניצח באחד המרוצים, קרב צמוד בשני

עודכן לאחרונה: 6.1.2021 / 14:26

אחרי ספירת 98% מהקולות, הכומר וורנוק ניצח את הסנאטורית המכהנת לופלר. במרוץ השני, העיתונאי היהודי אוסוף מוביל על הסנאטור הרפובליקני פרדיו. הקרב יכריע איזו מפלגה תשלוט בסנאט, וכיצד יראה ממשל ביידן. טראמפ שוב טוען לזיופים, ללא ביסוס

בוווידאו: הבחירות בג'ורג'יה/צילום: רויטרס

המועמד הדמוקרטי רפאל וורנוק ניצח את הסנאטורית המכהנת קלי לופלר בבחירות בג'ורג'יה - כך קבעו הבוקר (רביעי) מדגמים בארצות הברית, אחרי ספירת 98% מהקולות. במרוץ השני, העיתונאי היהודי ג'ון אוסוף מוביל בפער קטן על הסנאטור הרפובליקני דייוויד פרדיו, אחרי שצמצם את היתרון ההתחלתי שלו ככל שהתקדמה הספירה.

אם שני המועמדים הדמוקרטים ינצחו בבחירות, הסנאט יחולק באופן שוויוני בין המפלגות. בתרחיש כזה, סגנית הנשיאה הנבחרת קמלה האריס תהיה שוברת השוויון בתור היותה גם נשיאת הסנאט הבאה, והשליטה בבית העליון של הקונגרס תעבור לידי המפלגה הדמוקרטית. הסיבוב השני בג'ורג'יה מתקיים לאחר שבראשון, ב-3 בנובמבר, אף אחד מהמועמדים לא השיג יותר מ-50% הדרושים לפי החוק המקומי.

וורנוק, כומר בפטיסטי מכנסייה שבה הטיף בעבר מנהיג תנועת זכויות האזרח מרטין לותר קינג, מוביל על לופלר עם 50.5% מהקולות. "אני הולך לסנאט כדי לעבוד למען כל ג'ורג'יה, לא משנה למי הצבעתם בבחירות האלו", אמר בהצהרה ששידר ברשת. וורנוק יהיה הסנאטור השחור הראשון של ג'ורג'יה, שלה מורשת גזענית קשה.

אם אוסוף ינצח הוא יהיה הסנאטור הצעיר ביותר מאז שנות ה-70, והדמוקרטים ישלטו על הבית הלבן, הסנאט ובית הנבחרים לראשונה מאז שברק אובמה נכנס לתפקיד ב-2009.

מצביעים בקלפי באטלנטה, ג'ורג'יה, ארה"ב, 5 בינואר 2021. AP
המעוז הרפובליקני נסדק. מצביעים באטלנטה, אתמול/AP

לפני ההכרזה של הרשתות, אמרה לופלר כי היא אופטימית. "אנחנו הולכים לנצח בבחירות האלו", אמר הסנאטורית שמונתה לתפקיד בדצמבר 2019, אחרי שהסנאטור המכהן פרש מסיבות בריאותיות. "יש לנו דרך לניצחון ואנחנו נישאר בה".

המגמה החלה להשתנות לטובת הדמוקרטים עם ספירת הקולות מאזור אטלנטה, הנוטה לטובת הדמוקרטים. בכיר במערך הבחירות במדינה, גבריאל סטרלינג, אמר לרשת CNN כי ספירת הקולות צפויה להסתיים הלילה.

יותר משלושה מיליון השתתפו בההצבעה המוקדמת במדינה - כ-40% מבעלי זכות הבחירה, ובסך הכול כארבעה וחצי מיליון קולות, שיא לסיבוב שני, וקרוב לחצי מיליארד דולר שהושקעו בפרסומות במדינה מאז 3 בנובמבר. בבחירות לנשיאות בנובמבר, ההצבעה מוקדמת הייתה יתרון מרכזי בניצחונו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן.

אם הדמוקרטים יהנו מרוב בשני בתי הקונגרס, ביידן יוכל להעביר את האג'נדה שלו, במיוחד בסוגיות מרכזיות כמו מערכת הבריאות והסביבה. הסנאט הוא גם זה שמאשר את המינויים של הנשיא לממשל ולבתי המשפט. עם זאת, גם אם יצליחו להשיג רוב, לביידן והדמוקרטים יהיה קשה להעביר חלקים מהמדיניות שלהם משום שחוקים רבים עדיין דורשים רוב של 60 סנאטורים מתוך מאה.

ג'ורג'יה הייתה מעוז רפובליקני, אך ביידן הצליח להיות המועמד הדמוקרטי הראשון לנשיאות שמנצח בה מאז 1992. הוא גבר על טראמפ בפער של 12 אלף קולות מתוך חמישה מיליון.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן עם המועמד לסנאט, רפאל וורנוק, 4 בינואר 2021. AP
בדרך למהפך בסנאט? ביידן לצד אוסוף וורנוק, שני/AP
הסנאטורים הרפובליקנים של ג'ורג'יה, קלי לופלר עם דייוויד פרדו, בדרכם לנמל התעופה באטלנטה, 15 ביולי 2020. רויטרס
בדרך החוצה מהסנאט. פרדיו ולופלר/רויטרס

בינתיים, הנשיא דונלד טראמפ, שטענותיו הבלתי מבוססות לפיהן הוא נפל קורבן להונאת בחירות הדאיגו אסטרטגים במפלגה הרפובליקנית מפני תוצאות הבחירות לסנאט, המשיך בניסיונותיו להשפיע על תוצאות הבחירות בג'ורג'יה. יומיים לפני ההצבעה, נחשפה הקלטה דרמטית שבה ניסה הנשיא לשכנע את מזכיר המדינה להטות את הניצחון של ביידן בג'ורג'יה לטובתו.

היום אמור להתכנס הקונגרס כדי לאשרר את הניצחון של ביידן בנובמבר, וטראמפ ממשיך להפעיל לחץ על חברי מפלגתו כדי שינסו להפוך את תוצאות הבחירות. לפי דיווחים, סגן הנשיא מייק פנס דחה את קריאתו של טראמפ שיתערב היום בהליך, ואמר כי אין זה בסמכותו.

תומכיו של טראמפ מתאספים בוושינגטון הבירה, והנשיא היוצא צפוי לשאת דברים בעצרת "להצלת אמריקה" בזמן הדיונים בקונגרס. הרשויות בעיר ביקשו מהמשמר הלאומי להתפרס בעיר מחשש לעימותים בין תומכי הנשיא למתנגדיו.

ביידן בן ה-78 יושבע לתפקיד הנשיא ה-46 ב-20 בינואר, למרות סירובו של טראמפ להכיר בהפסד. הוא קיבל 306 אלקטורים מול 232, ואף יותר משבעה מיליון קולות יותר ממנו.

מצביעה בקלפי בטאקר, ג'ורג'יה, ארה"ב, 5 בינואר 2021. AP
מצביעה בקלפי בטאקר, אתמול/AP

טרי דואל, בן 58, הצביע לרפובליקנים בעיר סמירנה שליד לאטלנטה, לדבריו, הוא עשה זאת כדי לרסן את כוחם של הדמוקרטים. "הם הולכים להעלות מיסים", אמר. "וביידן רוצה לתת לכולם כסף בחינם - 2,000 דולר לכל אחד, או משהו כזה עבור נזקי הקורונה? מאיפה נביא את הכסף?"

אן הנדרסון, בת 46, הצביעה באותו מקום עבור וורנוק, ואמרה כי רוצה לשבור את ה"מחסום" של וושינגטון באמצעות העברת הסנאט לידי דמוקרטים. "זה הנושאים החברתיים - זכויות אזרח, שוויון גזעי, זכויות הצבעה, הטיפול במגיפה", אמרה. "אם ננצח, אולי נוכל לעשות משהו לשם שינוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully