וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גורל ארה"ב מונח על הכף": טראמפ וביידן בג'ורג'יה ערב הבחירות לסנאט

עודכן לאחרונה: 5.1.2021 / 9:15

הנשיא הרפובליקני ומחליפו הדמוקרט בתפקיד ערכו עצרות בג'ורג'יה, שעות לפני הבחירות שיכריעו איזו מהמפלגות תשלוט בסנאט בשנים הקרובות. טראמפ המשיך לטעון לזיופים, ביידן: "הוא רוצה את התפקיד - אך לא את העבודה"

בווידאו: טראמפ וביידן בהצהרות לקראת הבחירות לסנאט בג'ורג'יה/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ והנשיא הנבחר ג'ו ביידן קיימו הלילה (שלישי) עצרות בג'ורג'יה, ערב הבחירות הגורליות לסנאט שיעצבו את דרכו של הממשל הבא. באירוע באטלנטה, ביידן תקף פעם נוספת את טראמפ על התקדמות מבצע החיסונים לקורונה, בעוד טראמפ המשיך לסרב להכיר בהפסדו בנאום שנשא בדלטון.

הסקרים מבשרים על קרבות צמודים, שאחריהם ייוודע איזו מפלגה תשלוט בסנאט בשנים הקרובות. הבחירות מתקיימות יממה לפני אשרור תוצאות הבחירות לנשיאות בקונגרס, במה שבדרך כלל הוא הליך פורמלי בלבד. עם זאת, השנה, קבוצת רפובליקנים התומכת בטראמפ מתכוונת להעלות התנגדויות ובכך לגרור את המחוקקים לדיון, אם כי אין בידיהם סיכוי של ממש להפוך את הניצחון של ביידן.

"בבחירה בוורנוק ואוסוף, אתם תביאו למדינות את המשאבים הנחוצים כדי להפיץ את החיסונים", אמר ביידן על המועמדים הדמוקרטים לסנאט, רפאל וורנוק וג'ון אוסוף. "מה שקורה עכשיו הוא בושה. אמרתי זאת בעבר, לחסן את אמריקה יהיה אחד מהאתגרים התפעוליים הגדולים שהאומה הזאת עמדה בפניהם, אבל ידענו זאת בחודש האחרון. הממשל הנוכחי התחיל בצורה איומה ונוראה. הנשיא משקיע יותר זמן בלהתבכיין ולהתלונן מלעשות משהו בנוגע לבעיה".

בהמשך, ביידן התייחס לניסיון טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות בארצות הברית, ובג'ורג'יה בפרט, באופן מרומז. "אני לא מבין למה הוא עדיין רוצה את התפקיד, הוא לא רוצה לבצע את העבודה. הפוליטיקאים לא יכולים להכריז, לקחת או להיאחז בשלטון. השלטון ניתן על ידי העם האמריקני בלבד".

נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן בעצרת בג'ורג'יה לקראת הבחירות לסנאט, 4 בינואר 2021. רויטרס
"השלטון ניתן על ידי העם האמריקני". ביידן בעצרת בג'ורג'יה, הלילה/רויטרס

הנשיא הנבחר העיד על המועמדים הדמוקרטים כי "הם מוכשרים, הם ערכיים, ראויים, ישרים, הגונים והם מתכוונים למה שהם אומרים. זו שנה חדשה, ומחר יכול להיות יום חדש לאטלנטה, לג'ורג'יה ולאמריקה".

הוא הדגיש את חשיבות הניצחון במדינה, ואמר כי היא "יכולה לשנות את המסלול, לא רק לארבע השנים הקרובות אלא גם לדור הבא". עוד הוסיף כי "הסנאטורים הרפובליקנים חושבים שהם נשבעו לדונלד טראמפ, ולא לחוקת ארצות הברית".

טראמפ: "גורל המדינה על כף המאזניים"

טראמפ הופיע בעצרת לתמיכה בסנאטורים הרפובליקנים המכהנים - קלי לופלר ודיוויד פרדיו - יממה אחרי פרסום הקלטה דרמטית שבה תועד לוחץ על מזכיר המדינה של ג'ורג'יה, בראד רפנספרגר, לשנות את התוצאות בבחירות לנשיאות במדינה, שבהן ניצח יריבו הדמוקרטי. הוא לא הקדיש הרבה מזמן הנאום בשביל לקדם את המועמדים, אך קרא לפרדיו "ג'נטלמן מושלם" וללופלר "אלופה נהדרת".

נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ בעצרת בדלטון, ג'ורג'יה, 5 בינואר 2021. רויטרס
"גורל המדינה מונח על כף המאזניים". טראמפ בדלטון, הלילה/רויטרס

למרות ההקלטה, המשיך טראמפ בטענותיו לזיופים בבחירות. "אין סיכוי שהפסדנו את ג'ורג'יה, הבחירות היו מכורות", אמר בעצרת שקיים בצפון המדינה מול אלפי תומכים. "הדמוקרטים מנסים לגנוב את הבית הלבן, אתם לא יכולים לתת להם. אתם לא יכולים פשוט לאפשר להם לגנוב את הסנאט האמריקני".

בניסיון אחרון להפוך את הפסדו, הוא קרא לסגן הנשיא מייק פנס לנצל את תפקידו באישור תוצאות הבחירות. "אני מקווה שהוא יסייע לנו", הודה. "אני מקווה שסגן הנשיא הנהדר שלנו יסייע. הוא בחור טוב. כמובן שאם לא יעשה זאת, אני לא אחבב אותו באותה מידה".

"גורל המדינה מונח על כף המאזניים. החשיבות לא הייתה יכולה להיות גבוהה יותר", הצהיר הנשיא היוצא. "המושבים האלה בסנאט הם באמת קו ההגנה האחרון. זה קרב עבור המדינה שלנו, לא קרב בשביל טראמפ".

רפנספרגר אמר היום כי לא סביר שהמשרד שלו יפתח בחקירה בעקבות שיחת הטלפון עם טראמפ, שבה אמר לו "למצוא 11,870" קולות - אחד יותר מהפער של ביידן בג'ורג'יה. עם זאת, הוא אמר כי ייתכן שהתביעה במחוז באטלנטה תעשה זאת.

הבחירות לסאנט | איוונקה טראמפ (מימין) עם הסנטורית קלי לופלר והרפובליקני דייוויד פרדו. AP
איוונקה טראמפ עם הסנאטורים קלי לופלר ודיוויד פרדו/AP

המועמד הדמוקרטי וורנוק, כומר בן 51 מכנסייה באטלנטה שבה הטיף בעבר מנהיג זכויות האזרח מרטין לותר קינג, יתמודד מול לופלר בת ה-50, שמכהנת מאז דצמבר 2019 לאחר שהסנאטור הקודם התפטר מסיבות בריאותיות. אוסוף, מנהל חברת הפקה בן 33, ינסה להדיח את פרדיו בן ה-71, שהיה בעבר מנכ"ל של חברת קמעונאות גדולה.

ג'ורג'יה הייתה מעוז רפובליקני בעשרות השנים האחרונות, אך ביידן, שייכנס לבית הלבן ב-20 בינואר, גבר על טראמפ והיה למועמד הדמוקרטי הראשון שעושה זאת מאז 1992. לרפובליקנים יש 50 מושבים בסנאט, וניצחון באחד משני המרוצים ישאיר בידיהם את הרוב שיאפשר להם לבלום את האג'נדה של הנשיא הדמוקרטי הנבחר.

אם הדמוקרטים ינצחו בשני המרוצים הצמודים, יהיו להם 50 מושבים בסנאט, כמו לרפובליקנים. בתרחיש כזה, סגנית הנשיאה הנכנסת קמלה האריס תהיה שוברת השוויון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully