וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: הבחירות בג'ורג'יה לסנאט שיעצבו את שלטון ביידן

עודכן לאחרונה: 5.1.2021 / 17:05

העיתונאי היהודי ג'ון אוסוף והכומר השחור רפאל וורנוק ינסו לגבור על הסנאטורים דייוויד פרדיו וקלי לופלר: "נעשה היסטוריה". פרדיו ולופלר, נאמני טראמפ, מזהירים מפני "סוציאליזם". ללא ניצחון של הדמוקרטים בשני המרוצים, ביידן יהיה כבול לרפובליקנים בסנאט

בווידאו: טראמפ וביידן בהצהרות לקראת הבחירות לסנאט בג'ורג'יה/צילום: רויטרס

הקלפיות בג'ורג'יה נפתחו היום (שלישי) והתושבים יכריעו את זהות המנצחים בשני המרוצים לסנאט בוושינגטון, שבהם מנסים שני מועמדים דמוקרטים להחליף את הסנאטורים הרפובליקנים המכהנים. הסיבוב השני בבחירות יעצב במידה רבה את ממשלו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שיושבע לתפקיד בעוד שבועיים.

הקלפיות ייסגרו אחרי כ-12 שעות, בשעה 19:00 לפי שעון החוף המזרחי (2:00 שעון ישראל), ולאחר מכן יתפרסמו מדגמים, אם כי ייתכן שתוצאות ברורות יתקבלו רק בתוך כמה ימים בשל ההצבעה בדואר. הבחירות מתקיימות יומיים אחרי שנחשפה הקלטה דרמטית שבה ניסה הנשיא המכהן דונלד טראמפ לשכנע את מזכיר המדינה של ג'ורג'יה להטות את הניצחון של ביידן במדינה לטובתו.

הנשיא הנבחר והנשיא היוצא השתתפו הלילה בעצרות של המועמדים בג'ורג'יה. ביידן היה על הבמה לצדם של ג'ון אוסוף ורפאל וורנוק, וטראמפ הגיע לתמוך בקלי לופלר, בעוד שדייוויד פרדיו נשא דברים מרחוק, ואלו שודרו על מסך.

תור לקלפי במריאטה, ג'ורג'יה, ארה"ב, 5 בינואר 2021. רויטרס
שלושה מיליון הצביעו עוד לפני יום הבחירות. תור לקלפי במריאטה, היום/רויטרס

יותר משלושה מיליון איש כבר הצביעו בבחירות המוקדמות, הן בקלפי או דרך הדואר - יותר מ-60% מחמישה מיליון הבוחרים בנובמבר.

"בבחירה בוורנוק ואוסוף, אתם תביאו למדינות את המשאבים הנחוצים כדי להפיץ את החיסונים", אמר הלילה ביידן לצד המועמדים. "מה שקורה עכשיו הוא בושה. אמרתי זאת בעבר, לחסן את אמריקה יהיה אחד מהאתגרים התפעוליים הגדולים שהאומה הזאת עמדה בפניהם, אבל ידענו זאת בחודש האחרון. הממשל הנוכחי התחיל בצורה איומה ונוראה. הנשיא משקיע יותר זמן בלהתבכיין ולהתלונן מלעשות משהו בנוגע לבעיה".

בהמשך, ביידן התייחס לניסיון טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות בארצות הברית, ובג'ורג'יה בפרט, באופן מרומז. "אני לא מבין למה הוא עדיין רוצה את התפקיד, הוא לא רוצה לבצע את העבודה. הפוליטיקאים לא יכולים להכריז, לקחת או להיאחז בשלטון. השלטון ניתן על ידי העם האמריקני בלבד".

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן לצד המועמדים לסנאט רפאל וורנוק, ג'ון אוסוף בעצרת באטלנטה, ג'ורג'יה, 4 בינואר 2020. רויטרס
ינסו להמשיך את הצלחת ביידן. וורנוק ואוסוף לצד הנשיא הנבחר, אתמול/רויטרס

ג'ורג'יה הייתה מעוז רפובליקני בעשרות השנים האחרונות, אך ביידן, שייכנס לבית הלבן ב-20 בינואר, גבר על טראמפ והיה למועמד הדמוקרטי הראשון שעושה זאת מאז 1992. לרפובליקנים יש 50 מושבים בסנאט, וניצחון באחד משני המרוצים ישאיר בידיהם את הרוב שיאפשר להם לבלום את האג'נדה של הנשיא הדמוקרטי הנבחר. אם הדמוקרטים ינצחו בשני המרוצים הצמודים, יהיו להם 50 מושבים בסנאט, כמו לרפובליקנים. בתרחיש כזה, סגנית הנשיאה הנכנסת קמלה האריס תהיה שוברת השוויון.

המפיק היהודי נגד המנכ"ל

אוסוף, מפיק סרטים דוקומנטריים יהודי בן 33 שהיה בעבר עוזר של חבר קונגרס דמוקרטי, יתמודד מול פרדיו בן ה-71, אחד מהסנאטורים העשירים ביותר שלמשפחתו יש אימפריית מזון והוא בעבר שימש מנכ"ל של חברות גדולות.

פרדיו, המתמודד לכהונה שנייה, זכה ב-49.7% מהקולות בנובמבר, מרחק נגיעה מהרוב הדרוש להימנע מסיבוב שני לפי החוק בג'ורג'יה. אוסוף קיבל 47.9%.

במרוץ השני, המועמד הדמוקרטי וורנוק, כומר בן 51 מכנסייה באטלנטה שבה הטיף בעבר מנהיג זכויות האזרח מרטין לותר קינג, יתמודד מול הסנאטורית לופלר בת ה-50, שמכהנת מאז דצמבר 2019 לאחר שהסנאטור הקודם התפטר מסיבות בריאותיות.

בסיבוב הראשון קיבל וורנוק 32.9% מהקולות, לעומת 25.9% שקיבלה לופלר. המנצח יכהן עד 2022, תום הכהונה המקורית של הסנאטור הפורש ג'וני אייזקסון.

הסנאטור הרפובליקני דייוויד פרדיו מופיע בווידאו בעצרת בהשתתפות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ והסנאטורית קלי לופלר בדלטון, ג'ורג'יה, 4 בינואר 2021. רויטרס
מכחיש שניצל את הגורונה לגריפת רווחיו. פרדיו על מסך בעצרת, הלילה/רויטרס

הארבעה לא היו מוכרים במיוחד מחוץ לג'ורג'יה עד לפני כמה חודשים, אבל שמם הולך לפניהם לאחר הגעתם לסיבוב שני. המרוצים שלהם הם היקרים ביותר בהיסטוריה של הסנאט, והם זכו לסיקור תקשורתי בלתי-פוסק. שתי המפלגות השתמשו במספר חסר תקדים של אנשי צוות, מתנדבים ומשאבים אחרים לאור המשקל הרב של הבחירות האלו.

"אנחנו נעשה היסטוריה ביום שלישי", אמר אוסוף בעצרת בשבוע שעבר. הוא הדגיש את הסמליות שבמועמדות שלו ושל וורנוק. "חשבו כמה רחוק הגענו, שאתם עדים לרגע ההיסטורי הזה עם יהודי צעיר ובן למהגרים וכומר שחור שעמד בדוכן של ד"ר קינג", אמר המועמד הצעיר. הוא אף מאשים את יריבו בשימוש במידע מוקדם על מגיפת הקורונה שקיבל במהלך תדרוך חשאי בסנאט על מנת להגדיל את רווחיו.

פרדיו דחה את הטענות הללו, והצוות שלו אמר כי אוסוף "מעולם לא עבד בעבודה אמיתית בחייו", ככל הנראה בהתייחסות לירושה המשפחתית שקיבל ושאותה השקיעה בחברה בריטית להפקות סרטים דוקומנטריים. לפי הקמפיין של פרדיו, הוא לעומת אוסוף, " יוצר משרות לאמריקנים במשך 40 שנה".

הסנאטור נאלץ להישאר בבידוד בביתו בסוף הקמפיין, אחרי שאחד מעוזריו אובחן חיובי לנגיף הקורונה. עם זאת, הוא הופיע הלילה על המסך בעצרת של טראמפ ולופלר בג'ורג'יה.

ביום ראשון הוא אמר לפוקס ניוז כי ההצבעה תקבע אם ארצות הברית תיפול לשליטת "ממשלה סוציאליסטית דכאנית או שהיא תמשיך ליהנות מהחירויות שכולנו מוקירים".

הסנאטורית הרפובליקנית קלי לופלר ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בדלטון, ג'ורג'יה, 4 בינואר 2021. רויטרס
"הולכים להראות לכולם שג'ורג'יה היא מדינה אדומה". לופלר וטראמפ, הלילה/רויטרס

לופלר, גם היא מחברי הקונגרס העשירים ביותר, השמיעה טון דומה. "יחד אנחנו הולכים לעצור את הסוציאליזם, יחד אנחנו הולכים להראות לכולם שג'ורג'יה היא מדינה אדומה, ויחד אנחנו הולכים להציל את אמריקה".

אף שהיא השתמשה במטוס הפרטי שלה כדי להגיע מנקודה לנקודה במהלך הקמפיין, היא ציינה את שורשיה הצנועים, במיוחד את ילדותה בחווה לפני שעשתה את הונה בשירותים הפיננסיים. היא מתארת את עצמה ואת פרדיו כמי שנאבקים ב"ביצה" של וושינגטון, ותיארה את וורנוק כ"ליברלי רדיקלי" שמאיים על ערכיה של ארצות הברית.

וורנוק, שנולד בשכונה ענייה בעיר סוואנה, האשים את לופלר כי היא, כמו פרדיו, ניסתה "לגרוף רווחים מהמגיפה" כשמכרה מניות על בסיס מידע חשאי שקיבלה. היא מכחישה זאת.

הוא הילד ה-11 מתוך 12, ואמר כי אמו עבדה בשדות כותנה. הוא אמר לבוחרים כי מסעו מהעוני, לכנסייה של מרטין לותר קינג ומשם למועמדות לתפקיד בכיר אפשרי "רק באמריקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully