וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרי ההגנה לשעבר קראו לטראמפ להעביר את השלטון: "הבחירות הסתיימו"

עודכן לאחרונה: 4.1.2021 / 9:37

במכתב פומבי של כל שרי ההגנה לשעבר שעדיין בחיים, הבהירו כי "כל הספירות והביקורות נערכו, והזמן לבדיקת התוצאות חלף". עוד הזהירו כי אם הצבא ייגרר למאבק הפוליטי, "זה עלול לקחת אותנו לשטח מסוכן". בין השרים שחתמו על המכתב, גם מאטיס ואספר, ששירתו תחת טראמפ ופוטרו

בווידאו: הסנאט הצביע לעקוף את הווטו שהטיל טראמפ על חוק תקציב הביטחון/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

עשרת שרי ההגנה האחרונים של ארצות הברית הצהירו במכתב ציבורי שפורסם אמש (ראשון) ב"וושינגטון פוסט", כי הבחירות לנשיאות הסתיימו. זאת בעוד שהנשיא דונלד טראמפ ממשיך להכחיש את ההפסד שלו בבחירות לג'ו ביידן. על המכתב חתמו דיק צ'ייני, ג'יימס מאטיס, מארק אספר, לאון פנטה, דונלד רמספלד, וויליאם כהן, צ'אק הייגל, רוברט גייטס, וויליאם פרי ואשטון קרטר.

מדובר במפגן כוח יוצא דופן נגד מאמציו של טראמפ להיאבק בתוצאות הבחירות, ימים ספורים בלבד לפני הדיון הממושך המתוכנן בקונגרס. "הבחירות עברו, כל הספירות והביקורות נערכו, דברים לא ברורים טופלו על ידי בתי המשפט", הבהירו השרים במכתב.

"המושלים אישרו את התוצאות", הוסיפו שרי ההגנה לשעבר, שכוללים את שני שרי ההגנה לשעבר של טראמפ, מאטיס ואספר. "הזמן לבדיקת התוצאות חלף, כפי שנקבע בחוקה ובחוק".

מאז יום הבחירות, טראמפ חזר על טענות כזב לפיהן הקדנציה השנייה שלו נגנבה, למרות שלא היו טענות מהימנות לזיופי הצבעה נרחבים, ועובדה זו אף אושרה על ידי עשרות שופטים, מושלים, חבר האלקטורים, משרד המשפטים, המחלקה לביטחון הפנים ובית המשפט העליון של ארצות הברית.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עומד בהמנון במהלך טקס זיכרון לקורבנות 11 בספטמבר, בפנטגון. בשנת 2019.. אי-פי, AP
"הבחירות עברו". טראמפ עומד בהמנון במהלך טקס זיכרון בפנטגון/AP, אי-פי

בכל זאת, מספר גדול של רפובליקנים בקונגרס התייצבו לצד הנשיא, ומתכננים להמשיך להתנגד לזכייתו של ביידן במהלך ספירת האלקטורים ביום רביעי - למרות שמאמציהם רק יעכבו את האישור הבלתי נמנע של זכיית ביידן.

שרי ההגנה לשעבר, המייצגים באופן קולקטיבי עשרות שנים של כהונה בתפקיד, כתבו כי מעבר הנשיאות "הוא חלק מכריע בהעברת שלטון מוצלחת". עוד קבעו השרים, כי "לעיתים קרובות, מעברי השלטון מתרחשים בתקופות של חוסר וודאות בינלאומי ביחס למדיניות ולביטחונה הלאומי של ארצות הברית. זה יכול להיות רגע שבו האומה חשופה לפעולות של יריבים, המבקשים לנצל את המצב".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושר ההגנה מארק אספר במסיבת עיתונאים משותפת. מרץ 2020. אי-פי, AP
"הולך בדרך לא חוקתית". טראמפ מאחורי שר ההגנה לשעבר אספר במסיבת עיתונאים/AP, אי-פי

המכתב עוקב אחר פיטוריו של אספר על ידי טראמפ בנובמבר, כחלק ממערך של שינויים גורפים במבנה המנהיגות האזרחית של משרד הביטחון, שכלל מינוי נאמנים לנשיא לתפקידים בכירים בו. העניין עורר דאגה בקרב בכירים בפנטגון. בעוד הקצין הצבאי הבכיר ביותר במדינה, יו"ר המטות המשולבים מארק מילי, אמר לקונגרס באוגוסט כי הצבא לא יעזור ליישב סכסוכים פוליטיים, שרי ההגנה לשעבר חזרו על עמדה זו במכתב.

לדברי השרים, צעד כזה עלול "לקחת אותנו לשטח מסוכן, לא חוקי ולא חוקתי". עוד נכתב כי "פקידים אזרחיים וצבאיים המכוונים או מבצעים צעדים כאלה יהיו אחראים, לרבות העונשים הפליליים, על ההשלכות הקשות של מעשיהם על הרפובליקה שלנו".

כהן, רפובליקני שכיהן כשר ההגנה תחת הנשיא ביל קלינטון, אמר בריאיון לרשת CNN, זמן קצר לאחר פרסום המכתב, כי הצעד החריג מוצדק "לאור הדרך הלא חוקתית שטראמפ נוקט בה במדינה".

שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס, 7 בפברואר 2018. רויטרס
"להימנע מכל פעולה פוליטית". מאטיס בימיו כשר ההגנה/רויטרס

"זה באמת הניסיון שלנו לקרוא לעם האמריקני, שאנחנו מאמינים שכולם פטריוטים. הם הובלו בדרך בלתי חוקתית על ידי הנשיא טראמפ, ולכן הרגשנו שזה מוטל עלינו לאחר ששירתנו במשרד הביטחון", הסביר כהן.

שרי ההגנה לשעבר סיימו את מכתבם בקריאה למשרד הביטחון "להימנע מכל פעולה פוליטית" העלולה לערער את תוצאות הבחירות או לפגוע במעבר לממשל חדש. "אנו קוראים לכם לעשות כפי שעשו דורות כה רבים של אמריקנים לפניכם", נכתב. "פעולה סופית זו תואמת את המסורות ואת המקצועיות הגבוהות ביותר של הכוחות המזוינים של ארצות הברית, ואת ההיסטוריה של העברת השלטון הדמוקרטי בארצנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully