וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הלחץ של טראמפ: פנס לא יתערב באשרור ניצחון ביידן

6.1.2021 / 11:56

הנשיא הרפובליקני היוצא טוען כי לסגנו יש סמכות להתערב בדיון שיתקיים היום בקונגרס, אף שהחוקה ובית המשפט מבהירים אחרת. "זה טקסי, לפתוח מעטפות", הבהיר יועץ של פנס, שדחה את בקשותיו של טראמפ. הנשיא כבר הזהיר ש"יחבב אותו פחות" אם לא יעזור לו להישאר בבית הלבן

בוווידאו: הבחירות בג'ורג'יה/צילום: רויטרס

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס לא ימנע את אשרור תוצאות הבחירות לנשיאות, חרף הלחץ של הנשיא דונלד טראמפ - כך אמרו יועציו, לקראת ההצבעה שתתקיים היום (רביעי) בהליך שבשנים רגילות הוא פורמלי בלבד.

הנשיא היוצא הגביר את הלחץ על סגנו הנאמן בימים האחרונים בניסיון להישאר בשלטון, אחרי שעשרות עתירות נגד הניצחון של ג'ו ביידן נדחו על הסף מאז הבחירות ב-3 בנובמבר. פנס הבהיר כי אין לו כוונה להתערב ואמר לטראמפ כי אין זה בסמכותו לעשות זאת. זאת על אף שהוא מנסה להראות תמיכה במאמצי טראמפ לשנות את גורלו.

פנס ינהל את הדיון המשותף של שני בתי הקונגרס, שיתחיל בשעות הערב, ובו יצביעו המחוקקים על אישור תוצאות האלקטורים. ביידן קיבל 306 אלקטורים, לעומת 232 שהלכו לטראמפ, נוסף ליותר משבעה מיליון קולות בהצבעה הכללית. טראמפ מסרב להכיר בהפסדו.

כל המדינות בארצות הברית כבר אשררו את התוצאות בבחירות. לפי החוקה, תפקידו של פנס הוא בסך הכול לפתוח את כל המעטפות בפני נציגי בית הנבחרים והסנאט. עם זאת, טראמפ טוען שהוא יכול לעשות יותר מזה.

"לסגן הנשיא יש סמכות לדחות את האלקטורים שנבחרו בהונאה", צייץ טראמפ, עם המשך טענותיו הלא מבוססות לזיופים נרחבים בבחירות.

סגן הנשיא מייק פנס לצד הנשיא דונלד טראמפ בתדרוך בבית הלבן, 24 בנובמבר 2020. AP
הסגן הנאמן נקרע. פנס לצד טראמפ, נובמבר/AP

לפי מקור המעורה בנושא, פנס אמר אתמול לטראמפ כי הוא לא סבור שיש לו סמכות לבלום את אשרור התוצאות. תוכן השיחה פורסם לראשונה בניו יורק טיימס. טראמפ הכחיש את הדיווח.

"סגן הנשיא ואני מסכימים לחלוטין לסגן הנשיא יש סמכות לפעול", מסר הנשיא הרפובליקני. "לסגן הנשיא שלנו יש כמה אפשרויות תחת החוקה האמריקנית הוא יכול לבטל את אשרור התוצאות או לשלוח אותן בחזרה למדינות שישנו אותן ויאשררו אותן".

דבריו האחרונים של הנשיא היוצא מגבירים את הלחץ על פנס, שעתידו הפוליטי נקשר משמעותית ליכולתו לרצות את בסיס תומכיו של טראמפ. עם זאת, יועציו אמרו הלילה כי סגן הנשיא לא שינה את דעתו בנוגע לתפקידו.

קמפיין הלחץ של טראמפ החל בעצרת שקיים בג'ורג'יה ביום שני, לקראת הבחירות לסנאט, והביע תקווה שפנס יפעל. "אם לא, אני אחבב אותו פחות", אמר.

לפחות 12 סנאטורים רפובליקנים, לצד עשרות מחוקקים רפובליקנים בבית הנבחרים, מתכננים להתנגד לאשרור תוצאות האלקטורים. למהלך שלהם אין סיכוי להפוך את הניצחון של ביידן, בשל השליטה של הדמוקרטים בבית הנבחרים והתנגדותם של סנאטורים רפובליקנים רבים לצעד הזה.

"הוא יהיה מאוד תומך בנשיא, אבל הוא ייצמד לחוקה", אמר גורם לשעבר בבית הלבן שנמצא בקשר קבוע עם הצוות של פנס. "זה תפקיד טקסי. זה לפתוח מעטפות ולקרוא את התוכן שלהן. זה הכול". דברים דומים אמר ראש הסגל של פנס, מארק שורט.

תומכת של הנשיא דונלד טראמפ בוושינגטון, 5 בינואר 2021. רויטרס
ארה"ב מפולגת. תומכת של טראמפ בוושינגטון, אתמול/רויטרס

ביום שישי דחה שופט שמינה טראפ עתירה שהגישו חברי קונגרס רפובליקנים למען הסמכת טראמפ לביטול תוצאות הבחירות, ואמר כי אין להם שום עילה לכך.

אחד מיועציו של טראמפ אמר כי הנשיא אמר לאחרים כי הוא היה רוצה לראות את פנס נלחם קשה יותר למענו. עד כה, סגן הנשיא נמנע מלחזור על טענותיו של טראמפ לגבי זיופים, בעוד שאמר כי הוא נכון לשמוע את החששות לגבי "אי-סדרים" בבחירות, שאותם הוא חולק עם "מיליוני אמריקנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully