וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא טיפס מעוני עד לראשות העיר עפולה. אחרי 20 שנה, החזון שלו מתממש עכשיו

9.1.2021 / 10:00

משפחתו של צדוק נאווי התקשתה לממן את לימודיו בתיכון, אז הוא עבד כשליח בבנק. כשעבר לעפולה לפני כיובל, הוא כבר הגיע כמנהל סניף, ומצא ייעוד בפוליטיקה המקומית. בזמן כהונתו השקיע רבות בתשתיות ובקליטת אלפי עולים, ולפני שבועיים מת בגיל 76 בעיר שהייתה לפרויקט חייו

בווידאו: ראש עיריית עפולה לשעבר, צדוק נאווי, הלך לעולמו/צילום: עיריית עפולה

לפני כשלושה חודשים, נועד ראש עיריית עפולה הנוכחי, אבי אלקבץ, עם צדוק נאווי, שעמד בראשות העיר לאורך כמעט כל שנות ה-90. האווירה הייתה עגומה.

"הוא דפק על דלת הלשכה שלי, אמר שבא להגיד שלום אחרון כי הוא חולה", מספר אלקבץ. "הוא אמר לי משפט שלא אשכח: 'אבי, לכל ראש עיר יש את ההתמודדות הקשה שלו. אצלי זה היה אלפי העולים החדשים מחבר העמים שהיה צורך לדאוג להם, ואצלך זאת הקורונה'. אמרתי לו שעוד ניפגש באירועי עצמאות אבל לפי החיוך שלו, הבנתי שזאת באמת הייתה הפגישה האחרונה שלנו".

לפני כשבועיים הלך נאווי לעולמו בעיר בה חי כמעט 50 שנה, שהייתה עבורו "פרויקט חייו" - כפי שאמרה אלמנתו, יפה.

צדוק נאווי. באדיבות עיריית עפולה, סריקה
מת בעיר שאהב. צדוק נאווי/סריקה, באדיבות עיריית עפולה

צדוק נולד בחיפה בשנת 1944 לאליהו ואלגרה נאווי, אחד מתוך חמישה ילדים. אביו הגיע מעיראק לישראל לבדו כשהיה בן 16, ואילו אמו עלתה עם משפחתה ממצרים.

הוא עצמו למד בבית הספר "אליאנס" בחיפה, וכשהגיע לגיל בית ספר תיכון השתוקק להמשיך בלימודים - אך נוכח המצב הכלכלי הקשה בבית, התקשו הוריו לממן את שכר הלימוד הנדרש.

עם זאת, הוא החליט שלא יוותר על החלום שלו. בשעות היום עבד הנער כשליח בבנק - כך מימן את לימודיו וגם סייע להוריו - וכשסיים את יום העבודה הצטרף ללימודי ערב. הוא בחר ללמוד במסלול בנקאות ב"בית הפקיד" בחיפה. מוסד זה היה חלק מרשת של בתי ספר להכשרה מקצועית, שהשתייכה להסתדרות הפקידים.

עוד בוואלה!

מפועל חרדי בתנובה עד לסגן ראש העיר: הדרך המופלאה של המנהיג מבית שאן

לכתבה המלאה

עם תום לימודיו התגייס לחיל הקשר, ובהמשך עבר לחיל השיריון. לאחר קורס קצינים ושירות בצבא קבע השתחרר לבסוף בדרגת סרן, ומיד לאחר שהשתחרר השתלב בעבודה בבנק "עין חי" בחיפה - בנק של תנועת המושבים, שבהמשך נקנה על ידי בנק הפועלים ונטמע בתוכו. בבנק הוא התמחה בתחום מטבע חוץ וניירות ערך, והגיע מהר מאוד לתפקיד סגן מנהל הסניף.

במקביל לעבודתו, באותן שנים החל לדבוק בו החיידק הפוליטי. נאווי היה פעיל במפלגת רפ"י של דוד בן-גוריון, ואחר כך במפלגת העבודה שבה השתלבה רפ"י. במסגרת זו הוא ריכז עבור המפלגות את סניף תלפיות בחיפה.

לחבר את שתי העפולות

בשנת 1972 נישא ליפה, ולזוג נולדו במשך השנים שלושה ילדים. באותה השנה, כשהיה רק בן 28, הוצע לו לנהל את סניף בנק "עין חי" בעפולה, ובני הזוג עברו אליה מחיפה. יפה החלה לעבוד כאחות בבית חולים "העמק" בעיר, והמשפחה התגוררה במגורי המשפחות שבמתחם בית החולים.

המשפחה התערתה במהרה בחיי העיר. בבחירות המקומיות שנערכו בשנת 1978 הצטרף נאווי לתנועת הליכוד וסייע לעובדיה עלי, מועמד המפלגה, להיבחר לראשות העיר. נאווי עצמו נבחר כנציג הליכוד למליאת מועצת העיר ובמקביל המשיך בעבודתו ב"עין חי". עלי ניצח בבחירות לראשות העיר גם בשתי מערכות הבחירות הבאות, ונאווי המשיך להיות לצידו. ב-1987 הוא אף מונה לתפקיד סגן ראש העיר וממלא מקומו של עלי, ואז גם עזב את משרתו בבנק.

עלי, שבמקביל לתפקידו כראש עיר גם כיהן כחבר כנסת מטעם הליכוד, מונה ב-1991 לתפקיד סגן שר הביטחון, ולכן פינה את כיסא ראש העיר - ונאווי הוא שנבחר על ידי מועצת העיר להחליפו. בבחירות שנערכו כעבור שנתיים ניצח, והמשיך בתפקיד עד שנת 1998.

צדוק נאווי. באדיבות עיריית עפולה, סריקה
נדבק בחיידק הפוליטי. צדוק נאווי עם נשיא המדינה עזר ויצמן/סריקה, באדיבות עיריית עפולה

במהלך כהונתו, נאווי הציב כיעד את שיפור תשתיות העיר, וקידם תכנית-אב שתאפשר את פיתוחה עד למאה אלף תושבים. "במהלך כהונתו צדוק עשה כמה מהלכים משמעותיים מאוד להמשך ההתפתחות של עפולה", מסביר אלי אפללו, חברו של נאווי שהיה אז בעצמו חבר מועצת העיר מטעם הליכוד, ולימים שר מטעם מפלגת "קדימה".

"הוא החליט להשקיע בתשתיות וביצע פרויקטים חשובים ביותר. במהלך אותן שנים נעשתה השקעה אדירה במערכת המים של העיר. עד אז, לדוגמה, היו בתים בשכונת גבעת המורה שנאלצו להפעיל משאבות כדי שיגיע אליהם זרם מים", סיפר, והוסיף כי באותן שנים הוקם גם מכון טיהור חדש.

"אז גם תוכננה תכנית האב של העיר", הוסיף אפללו. "אותה תכנית מתממשת בשנים האחרונות ולפיה נעשה חיבור של שתי העפולות". בכך מתכוון אפללו לחיבור האורבני שנעשה בשטח הפתוח שבין עפולה הוותיקה לשכונות עפולה עילית וגבעת המורה ומתחם בית החולים שלידן. באותן שנים גם נסללו נתיבי נסיעה נוספים בכביש המחבר בין חלקי העיר השונים, ומעליו הוקם גשר להולכי הרגל הרבים המגיעים מדי יום לבית החולים.

עפולה. דוברות עיריית עפולה, אתר רשמי
"נאווי הניח את התשתיות למה שעפולה הפכה להיות היום"/אתר רשמי, דוברות עיריית עפולה

נאווי יכול לזקוף לזכותו עוד מהלכים רבים בשנות כהונתו. בין היתר, במישור החברתי, עפולה קלטה באותן שנים אלפי עולים שהגיעו ממדינות חבר העמים ומאתיופיה. במישור הכלכלי, נאווי נלחם כדי שעפולה תיכנס כשותפה של המועצה האזורית עמק יזרעאל באזור התעשייה "אלון תבור" שממזרח לעיר, והצליח בכך.

"הוא אהב את עפולה ועשה למענה הכל מתוך הלב", אמרה אלמנתו, יפה נאווי.

"מה שהוא תכנן אז - מתממש היום"

אפללו סבור שפעולותיו של נאווי כראש עיר היו חשובות מאוד לעתידה של עפולה, אך פחות טובות לעתידו כפוליטיקאי. "ראשי עיר לפני בחירות משקיעים בחזות העיר ובשתילת פרחים, אבל צדוק השקיע בתשתיות. בהשקעה בתשתיות רואים את התוצאות אחרי זמן רב. מה שהוא תכנן מתממש היום. הוא חשב יותר אסטרטגיה ופחות פוליטיקה", אמר.

ואמנם, ערב הבחירות המקומיות ב-1998, הפסיד נאווי בפריימריז של הליכוד בעפולה ולא התמודד שנית על תפקיד ראש העיר.

אבי אלקבץ, ראש עירית עפולה המכהן, אומר כי נאווי "הניח את התשתיות למה שעפולה הפכה להיות היום - עיר שוקקת חיים, בירת הצפון שמתפתחת במהירות, אך יחד עם זאת שומרת על סביבה כפרית".

  • עוד באותו נושא:
  • עפולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully