וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאחז האחרון: מנהיג הפורשים בחסידות גור איבד שליטה על הנכס ההיסטורי

6.1.2021 / 20:29

שלושה חדרים בבניין מרכזי של החסידות בירושלים, שהיו בשליטת רבי שאול אלתר והפורשים - חזרו לשליטתה, לאחר ישיבת עמותה שבה הוחלט לפנות את חפציו של הרב, שהיה בעבר ראש הישיבה בנכס. מדובר במהלך שסתם את הגולל על ניסיון הפורשים להיאחז בסממני החסידות

בווידאו: תיעוד פינוי חדריו של מנהיג הפורשים מחסידות גור מהנכס ההיסטורי/מערכת וואלה! NEWS

חסידות גור, הגדולה והחזקה בישראל, רשמה השבוע ניצחון נוסף על קבוצת הפורשים מתוכה באחד הקרבות הכי יצריים בעולם החסידות: שלושה חדרים בבניין מרכזי של החסידות בירושלים שהיו בשליטת מנהיג הפורשים, רבי שאול אלתר, עברו חזרה לשליטתה. זאת לאחר ישיבת עמותה שבה הוחלט על החלפת המנעולים, פינוי חפציו של אלתר ואיסור על כניסתו למקום.

לצופה מהצד זה עשוי להיראות כמו עוד סכסוך נדל"ני, אך בפועל מדובר במהלך שסתם את הגולל על ניסיון הפורשים להיאחז בסממני החסידות. מדובר בחדרים הממוקמים בישיבת "שפת אמת", מהבניינים החשובים ביותר לחסידות.

במבנה, הממוקם סמוך לשוק מחנה יהודה בירושלים, פועלת ישיבה עם מאות בחורים ובחצר הסמוכה נמצאים קבריהם של האדמו"רים, רבי אברהם מרדכי אלתר הידוע בכינויו ה"אמרי אמת" ורבי פנחס מנחם אלתר המכונה ה"פני מנחם".

הרב אלתר קורא את המכתב שבו הודיעו לו על פינוי  חדריו. -, אתר רשמי
הרב אלתר קורא את המכתב שבו הודיעו לו על פינוי חדריו/אתר רשמי, -

הרב שאול אלתר, מנהיג הפורשים מהחסידות היה ראש הישיבה בנכס המדובר. עם פרישתו מהחסידות, הוא הודח מהתפקיד. לאחר ההחלטה לפרוש התקיימו כמה ישיבות בעמותה, בחלקן נכח הרב אלתר, מנהיג הפורשים, ובמהלכן הובהר לו כי היות והחדרים משמשים את צוות הישיבה הוא לא יוכל להמשיך ולעשות בהם שימוש.

מהפרוטוקולים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי הרב אלתר גילה הבנה, והבהיר כי אין לו כוונה להיאחז בנכס. "אנחנו לא נתפסים בחדר הזה, אם רוצים - לא זה השאלה, לא לאחוז את השור בקרניו". חלק נוסף בפרוטוקול מגלה כי חברי העמותה דיווחו לו שמתוך החדר האמור נשמעו בשעת ליל מאוחרת קולות גבר ואשה הנמנים על חסידיו, למרות שמדובר במבנה של ישיבה. הם הציעו לו אף לצפות בסרטוני האבטחה, והבהירו שלא יוכלו להמשיך את השימוש בחדר.

בפועל, למרות כמה פניות שנעשו אליו וכללו בקשה לפינוי חפציו וספרי הלימוד שלו, אלתר בחר להתעלם ולאור זאת התכנסו חברי העמותה והחליטו כי חפציו יפונו והמנעולים יוחלפו. אבל הפינוי לא עבר מתחת לרדאר, וכמו בכל קרב בחסידות, הפורשים ניצלו את הפינוי של החדרים שהיו בשליטת מנהיגם הרוחני לניגוח של החסידות אותה נטשו.

עוד בוואלה!

לנתק ילדים מהורים: מאחורי הקלעים של המרד המטלטל בחסידות גור

לכתבה המלאה

במהלך שלב החלפת המנעולים, קבוצת פורשים הגיעה למקום ועוררה מהומה שהסתיימה רק בהגעת ניידת משטרה למקום. הפורשים הפיצו תמונות של החדרים הפתוחים, וטענו כי חלק מהחסידים התפרצו לחדר ששימש את האדמו"ר, ה"פני מנחם" המנוח, טענה שמטרתה לפגוע תדמיתית בחסידי גור, ולהציגם כמי שפגעו בכבודו של אחד האדמו"רים הנערצים.

"כמובן שאין שחר לדברים ולא נגענו בשום דבר בחדר הזה", אמרו השבוע בחסידות. "למזלנו יש מצלמות במקום וניתן לראות כיצד במהלך החלפת המנעולים הגיעו אנשי הקבוצה ההיא (הפורשים - י"א), התחילו לבזוז מכל הבא ליד, לזרוע הרס וחורבן, ואז הזמינו משטרה כמו קוזאק נגזל. לכן החליטו המפנים על דעתם לארוז את הכול ולשגר לבית ראש הפורשים, בכדי שלא יינזקו הספרים שלו ויישארו הפקר".

הפורשים פרסמו מכתב מחאה נגד חסידות גור, על הפגיעה בכבודו של האדמו"ר שנפטר ועל המכתב חתמו בניו, אלא שכעבור יום פרסם אחד הבנים מכתב הבהרה ובו הביע תרעומת על הפורשים וחזר בו מחתימתו.

המכתב שהוגש לרב אלתר לפינוי חדריו. -, אתר רשמי
המכתב שהוגש לרב אלתר לפינוי חדריו/אתר רשמי, -

באוקטובר אשתקד החסידות עברה טלטלה לאחר שבן דודו של האדמו"ר, הרב שאול אלתר, ניסה לערער באופן גלוי על מנהיגותו ולהקים חצר עצמאית. הקרע החל ב-1996, שנת פטירתו של רבי פנחס מנחם, האדמו"ר הקודם הידוע בכינויו ה"פני מנחם".

אחיינו, רבי יעקב אריה, זכה בהנהגה ולא בנו רבי שאול, זאת בשל העובדה שנחשב אז ליורש הטבעי. מאז, ובניגוד לצוואה הברורה שקבעה כי רבי יעקב אריה יכהן כאדמו"ר, הקרע נותר מתחת לפני השטח ומעולם לא עבר למישור הגלוי.

בשנה שעברה הפורשים ביקשו להציב אלטרנטיבה לחסידות גור, אך בפועל המהלך נבלם והקבוצה מונה כיום כ-300 משפחות שלטענת חסידי גור "אף פעם לא היו קשורים בלאו הכי לחצר קודם לפיצול", בעוד חסידות גור אותה נטשו מונה למעלה מ-13,000 משפחות.

בניגוד לחסידות גור, הפורשים אינם נהנים מייצוג פוליטי או תקשורתי ובשל מעמדה של חסידות גור, גם אדמו"רים של חסידויות אחרות נמנעים מקשר גלוי עם קהילת הפורשים. בגור סימנו השבוע ניצחון נוסף, כשמבחינתם ניתקו את הזיקה האחרונה של הפורשים לנכס ההיסטורי של החצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully