וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פי 2.5 יותר חולים ביום: הזמן האבוד של הסגר המדומה

6.1.2021 / 6:30

בעשרת הימים שחלפו בין הסגר המרוכך שהוטל לבין החלטת הממשלה אמש, זינק מספר החולים הממוצע ביום מ-3,500 לכ-8,000. בתי החולים מודים כי בשבועיים האחרונים חלה קפיצה של פי ארבעה במאושפזים, ולפי ההשוואה לגלים הקודמים, ישראל צפויה ל-325 קורבנות שהיו יכולים להימנע

בווידאו: אדלשטיין קורא ללכת לסגר מלא/צילום: לע"מ

ב-27 בדצמבר ישראל נכנסה לסגר נוסף עם ממוצע של 3,500 מאומתים ביום, אך בעשרה ימים האחרונים הוטלו הגבלות בעיקר על המסחר, בזמן שמערכת החינוך ומקומות העבודה נותרו פתוחים ובמקביל יתר ההגבלות לא נאכפו. במהלך הימים האחרונים התחלואה הכפילה את עצמה והגיעה ל-8,000 מאומתים ביום אחד. המשמעות של הסגר החלקי השפיעה רבות על התחלואה ועל התמותה וגרמה להפסדים רבים בחיי אדם.

בתי החולים מודים כי בשבועיים האחרונים היתה קפיצה של פי ארבעה במספר החולים המאושפזים, 20% מתוכם הפכו לחולים קשים ומונשמים ואחוז דומה של חולים מתו. במכון ויצמן הדגישו בפני הקבינט כי חוסר ההחלטיות, דווקא בשעה של עלייה תלולה בתחלואה והשפעת המוטציה, יצר תחלואה ותמותה עודפת, אבל רק בעוד כמה ימים יהיה ניתן למצוא את המספר המדויק.

מחלקת קורנה בית חולים רמבם חיפה, 23 בספטמבר 2020 קורונה. ראובן קסטרו
מספר המאושפזים ריבע את עצמו. מחלקת קורונה בבי"ח רמב"ם בחיפה. בספטמבר/ראובן קסטרו

על פי עודפי התחלואה שנמדדו בסגר השני, קיים פער של 325 מתים שייתכן ונבע מעומס אשפוזים, כלומר ייתכן כי 1 מכל 5 מתים יכול היה לשרוד.

לשם השוואה, לסגר השני ישראל נכנסה עם 5,340 חולים בקורונה ביממה, ובשיא התחלואה נרשמו כ-9,000 מאומתים ביום. בגל הנוכחי, על פי התרחישים של מכון ויצמן, ישראל עלולה להגיע ליותר מעשרת אלפים מאומתים ביום. אם מקבילים את מספר המאומתים לסגר הנוכחי, יש קפיצה של פי 2.5 מאומתים מפתיחת הסגר ולכן ישראל צפויה ל-325 קורבנות, שהיו יכולים להימנע.

התקנות שאישרה הממשלה

  • פעילות מערכת החינוך תופסק לחלוטין, למעט החינוך המיוחד
  • פעילות המשק תצומצם למקומות עבודה חיוניים בלבד
  • הסגר ייכנס לתוקף בחמישי בחצות
  • ההתקהלויות יצומצמו ל-5 אנשים במקום סגור בלבד ו-10 אנשים בשטח פתוח
  • מגבלת אלף המטרים תישאר על כנה
  • הפגנות יוחרגו ממגבלת המרחק ויותרו לפי התקנות
  • איסור שהייה בבבית מגורים של אדם אחר
  • מי שרכש כרטיסים לפני הסגר יורשה לטוס לחו"ל במהלכו
  • הנכנסים לישראל ממדינות מסוכנות יועברו לבידוד במלוניות
בדיקות קורונה. ביה"ס יגאל אלון, ראשון לציון 10 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
ישראל עלולה להגיע לעשרת אלפים מאומתים ביום. בדיקות קורונה בבי"ס בראשל"צ/ראובן קסטרו

לפי הנתונים שהוצגו לקבינט, ייתכן שבשבועיים הקרובים נראה בלימה בזכות הסגר והשפעת החיסונים. התרחישים תלויים בהתפשטות המוטציה הבריטית.

אם הזן הבריטי הוא מופיע בכ-2% מהמאומתים היום שהם כ-100 מאומתים ליום, הוא ישתלט באמצע פברואר. אם המוטציה הבריטית אובחנה בכ-5% מהמאומתים שהם כ-250 ליום, הוא ישתלט כבר בתחילת פברואר. למרות שהבדיקות מראות שההתפשטות היא של 2%, הערכות סוברות כי ההתפשטות היא ב-5%. הערכה עדכנית גורסת שהזן הבריטי נמצא בכ-20% מהחרדים ובכ-15%-10% מכל המאומתים.

עומס בנתב"ג, 13 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
תלויים במוטציה הבריטית. בדיקות קורונה בנתב"ג, דצמבר 2020/ראובן קסטרו

סגר הרמטי בתוספת של השפעת החיסונים יעזור מאוד בהתמודדות עם המוטציה הבריטית ועשוי להוריד בתחלואה, אולם הזגזוג של השבועיים האחרונים יוביל לעומס רב בבתי החולים ובקופות החולים, בתקופה שבה הם צריכים להפנות חלק מהמשאבים גם למתן החיסונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully