וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתחסנים באופוריה, בעוד בבתי החולים זועקים על העומס: "עדיין לא ניצחנו"

עודכן לאחרונה: 5.1.2021 / 14:11

ישראל נמצאת במבצע קדחתני זה שבועיים, אך התחלואה בקורונה ממשיכה לזנק ובמחלקות מתקשים לעמוד בעומסים. מנהלי מרכזים רפואיים מזהירים כי לא נותר זמן לחכות, ויש להחמיר את הסגר בהקדם האפשרי. סגן שר הבריאות: "המגיפה מקדימה את קצב החיסון"

בווידאו: נתניהו יכנס את הממשלה כדי להדק את הסגר/עריכה: אסף דרורי

יותר משבועיים בתוך מבצע החיסונים עם יותר מ-1.3 מיליון אזרחים שקיבלו את המנה הראשונה, התחלואה בישראל ממשיכה לעלות. רק הבוקר (שלישי) נשבר שיא יומי מאז סוף חודש ספטמבר, עם 8,308 מאובחנים ביממה האחרונה בקורונה, ויותר מ-700 חולים קשה ברחבי הארץ. ההנחיות שהוטלו בסגר השלישי מתרופפות, ובבתי החולים טוענים לעומסים וקוראים - סגר קצר וקשוח, לצד החיסונים, יאפשר חזרה איטית לשגרה.

בבית החולים וולפסון בחולון ביקשו הבוקר ממשרד הבריאות לווסת את חולי הקורונה בעקבות התפוסה הגבוהה במחלקות הקורונה והעומסים הכבדים על חדרי המיון. במרכז הרפואי לגליל בנהריה שוקלים לפתוח מחלקת קורונה נוספת, והתריעו מפני הגעה אל קצה גבול היכולת של העובדים. המצב דומה גם בבית החולים בני ציון בחיפה, לשם יישלח צה"ל יחידת מילואים לטובת תגבור המערך הלוגיסטי.

"כשראינו את העלייה בתחלואה הכללית, צפינו שתגדל העלייה גם בתחלואה הקשה. תוך שבועיים קפצנו פי ארבעה בתחלואה הקשה והמונשמים", הסבירה מנהלת בית החולים וולפסון ד"ר ענת אנגל, בשיחה עם וואלה! NEWS. "אנחנו נמצאים בתקופה אחרת מהסגר הראשון והשני, בגלל החיסונים. יש יותר ממיליון איש שהתחסנו וזה יוביל לירידה בתחלואה ונוכל להקל, אבל זה גם גורם לרפיון ועייפות בציבור".

"האתגר היום הוא יותר גדול, אבל זה ממש כמו במרתון, צריך להחזיק עוד כמה חודשים. לקראת המנה השנייה נוכל לראות את השפעת החיסון, אבל זה ייקח לפחות כמה שבועות", העריכה. "20% מהחולים הקשים מתים, אנחנו יכולים למנוע הרבה מקרי מוות מיותר".

אורית גלסקה, מקבלת חיסון לקורונה, בי"ח איכילוב, 27 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"צריך להיזהר דווקא עכשיו". חיסון בבית החולים איכילוב/ראובן קסטרו

ד"ר אנגל הבהירה כי לא קיימת אפשרות להסיר הגבלות ולחכות להשפעת החיסונים. "ישנם עומסים גדולים בבתי החולים, ובירושלים ובצפון יש עומס חריג. כרגע צריך להפחית התקהלויות ואולי גם עוד מקומות עבודה", אמרה. "לגבי מערכת החינוך זאת דילמה קשה, כי יש תחלואה אבל הם פחות מדביקים. בנוסף, ההדבקות מתרחשות כנראה דווקא בבית, ובמקביל יש השפעה קשה על ילדים שנשארים בבית ולא הולכים למסגרת החינוכית. המדיניות של הממשלה, שפותחת את מערכת החינוך ראשונה וסוגרת אותה אחרונה, היא נכונה. השאלה היא האם הגענו לרגע האחרון, והימים הקרובים יכריעו".

"הטרגדיה הגדולה היא במקרים של מתחסנים שחלו, ויש בהם אפילו מתים. חשוב לזכור כי עדיין רק ביום ה-12 יש 60-50% מתחסנים ולכן צריך דווקא עכשיו להיזהר, כדי לא להרוס את האפקט של החיסונים. צריך לגייס את כל תעצומות הנפש. החיסונים הביאו אופוריה, אבל עדיין לא ניצחנו את הקורונה", סיכמה.

מתן חיסונים לקורונה במתחם שהוקם בבכיכר רבין, ת"א 31 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
עומסים גדולים. תור לקבלת חיסונים בתל אביב/ראובן קסטרו

אתמול פורסם בוואלה! NEWS כי מנהלי בתי החולים ברחבי הארץ ומנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, ניהלו שיחה קשה ברקע העלייה בתחלואה, שאף הגיעה לטונים צורמים ולצעקות. במהלך השיחה, שהתנהלה בזום, הטיחו המנהלים בלוי כי הם נאלצים לעמוד בפני עומס בלתי אפשרי, ודרשו שיקדם את החמרת האכיפה בקבינט הקורונה. ויכוח נוסף התפתח בין בתי החולים הנמצאים במוקדי תחלואה לאלה שאינם.

ד"ר שלומי קודש, מנהל המרכז הרפואי-אוניברסיטאי סורוקה, תיאר לוואלה! NEWS את המצב הלא פשוט בבית החולים. "יש לנו 24 מיטות טיפול נמרץ, 15 מתוכן מאוישות בחולי קורונה קשים, כך שהמצב מאוד קשה, וזה למרות שהאוכלוסייה בדרום צעירה יותר. זה בהחלט מבאס, המחשבה שצריך להיכנס לסגר, אבל אין לנו את הלוקסוס לחכות. התחלואה קשה יותר מהגל השני וקצב גידול החולים מהיר יותר".

מתחם בדיקות לקורונה בכיכר רבין בתל אביב, 31 בדצמבר 2020. רויטרס
"התחלואה יותר קשה מבגל השני". מתחם בדיקות בתל אביב/רויטרס

הממשלה תתכנס היום לדיון בנושא הידוק הסגר השלישי, בעוד שר הבריאות יולי אדלשטיין המליץ לכלול במסגרת ההגבלות את סגירת כלל מערכת החינוך כדי להוריד את רמת התחלואה. לטענת ד"ר קודש, הצעד יכול היה להימנע. "אחד האתגרים זה חוסר אמון בצעדים שננקטים בממשלה. אם לפני שבועיים היינו עושים צעדים משמעותיים אולי לא היינו צריכים להגיע לכאן", אמר. "אם הציבור לא מסוגל להקשיב בצעדים קלים, צריך לעצור את גרף התחלואה בצעדים חריפים יותר. אני נוטה להסכים ששבועיים לא יספיקו, אבל ככל שנתעכב זה ייקח יותר זמן".

"אם למדנו משהו בשנה האחרונה זה צניעות, אז אני יכול להגיד שאף אחד לא יודע", השיב כשנשאל אם יהיו סגרים נוספים. "זה אמור להיות הסגר האחרון, אבל אף אחד לא יכול לחתום על זה. חשוב להגיד שאין עכשיו סגר באמת, כשבתי ספר פועלים יש הרבה מאוד יציאה מהבית והתקהלויות. הציבור מתבלבל עם מסרים סותרים וזו לא הדרך להוריד את התחלואה".

"מתן מנת חיסון אחת זה לא הגיוני"

ד"ר קודש הוסיף כי "סגר משמעותי לזמן קצר צריך לתת את האפקט של החיסון. התופעה של כן-סגר לא-סגר, גם היא גובה מחיר יקר. צריך סגר משמעותי ולא כל מיני נוסחאות מוזרות. בעוד חודש נהיה עם יותר אורך רוח, אחרי שהאוכלוסייה המבוגרת תתחסן, ואני מקווה שנראה את זה גם בשגרת היום-יום".

הוא התנגד בחריפות למתן מנה אחת של חיסון לכלל האוכלוסייה, כפי שנעשה בבריטניה. "מכל מה שאנחנו יודעים על מדע זה לא הגיוני. בעצם רוצים להתעלם מהניסוי שנעשה, נבדק וקיבל את האישור, ולא עושים ניסויים כאלה. זה לא אחראי", קבע. "אנחנו הסברנו כל הזמן שלא נעשו קיצורי דרך באישור החיסון, אי אפשר עכשיו לדלג על שלבים. אם רוצים לתת רק מנה אחת, צריך לעשות על זה ניסוי כמו שצריך ולא לחסן את האוכלוסייה בצורה הזו - זה לא למדיניות ההמונים. מעבר לזה שאנחנו לא בקטסטרופה כמו באנגליה, זה פשוט לא לגיטימי לדלג על שלבים בניסוי קליני".

מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פרופ' מסעד ברהום, תיאר כי "מחלקות הקורונה שלנו עמוסות בחולים קשים מאוד, עם כמות שמאתגרת אותנו ומגרדת את קצה גבול היכולת שלנו להעניק טיפול נשימתי וטיפול נמרץ לחולים המורכבים. אנו נמצאים כפסע מפתיחת מחלקת קורונה נוספת, וברור לכולם שהמשמעות היא לא רק הפגיעה במטופלים האחרים, אלא לצערי, גם תמותה שתהיה בהיקפים שטרם נראו בעבר".

"השפעת החיסונים - כחודש מהיום"

סגן שר הבריאות, יואב קיש, טען כי הציבור מבין שצריך לקדם הגבלות משמעותיות. "החיסונים מקטינים את מקדם ההדבקה, אבל השאלה העיקרית היא מה מכתיב ראשון את הקצב - החיסונים או המגיפה? כרגע אנחנו רואים שהמגיפה מקדימה את קצב החיסון", הזהיר.

יולי אדלשטיין ויואב קיש. הדס פרוש, פלאש90, פלאש 90
"מה מכתיב את הקצב - החיסונים או המגיפה?". קיש ואדלשטיין/פלאש 90, הדס פרוש, פלאש90

קיש הסביר כי "המספרים מאוד גדולים, אם היינו נמצאים באלף נדבקים אז אולי החיסון היה מהיר יותר. המחיר שאנחנו משלמים זה מתים שמצטברים ואנחנו רוצים להימנע מהם. ההשפעה של החיסונים תהיה מורגשת כחודש מהיום ובמספרים גדולים עוד חודשים. בתקופת הזמן הזאת צריך לפעול להקטנת התחלואה ולא להתנהג כמו באווירת סוף קורס".

"אם יהיה סגר אפקטיבי, שנאכף כמו שצריך, משם יתחיל מסלול של חזרה לשגרה", הבטיח. "כל עוד אנחנו לא פועלים, או עושים סגר בכאילו, אנחנו לא נצליח להשתלט על המגיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully