וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי זכאי ולאיזה סכום: זאת תכנית הסיוע שאושרה בממשלה

עודכן לאחרונה: 4.1.2021 / 23:45

תכנית "מבלימה לצמיחה" מאריכה חלק מההקלות שניתנו לבעלי עסקים שנפגעו ממשבר הקורונה, ומרחיבה תקנות נוספות. אלא שמדובר במענקים שלמעשה הוקדמו מתוך הנחה שהמשק צפוי להיפתח בקרוב לאור קצב החיסונים המהיר. בארגון העצמאים מחו: "ממש ישראבלוף ויריקה בפרצוף"

בווידאו: נתניהו יכנס את הממשלה כדי להדק את הסגר/עריכה: אסף דרורי

הממשלה אישרה היום (שני) את תכנית המענקים לעסקים החדשה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ. התכנית, שקיבלה את השם "מבלימה לצמיחה", מאריכה חלק מההקלות שניתנו לבעלי עסקים שנפגעו ממשבר הקורונה, ומרחיבה תקנות נוספות.

ואולם עיון בסעיפיה מעלה המימון למענקים בסך שני מיליארד שקלים יבוא על חשבון המענקים לעסקים שתוכננו בתכנית הסיוע הממשלתית בחודשי מאי-יוני 2021. כלומר, למעשה מדובר בהקדמה של כמחצית מהמענקים שתוכננו בחודשים אלה מתוך הנחה שבתקופה זו המשק כבר ייפתח לאור קצב החיסונים המהיר.

בנוסף, סכומי המענקים שונים מאלו שהובטחו בעת ההכרזה על התכנית. עם זאת, הסכום הכולל של התכנית - שני מילארד שקלים - נותר ללא שינוי. בסביבתו של השר כץ הסבירו כי הקריטריונים לקבלת המענק שונו כדי לכלול יותר עסקים ובאופן ממוקד יותר למי שנפגע בצורה קשה יותר.

חנות במתחם בילו סנטר במהלך סגר נובמבר 2020. ראובן קסטרו
המענקים קוצצו. חנות סגורה בבילו סנטר/ראובן קסטרו

מי הזכאים למענקים?

העסקים שנפגעו בכ-25% לפחות בתקופת הקורונה יהיו זכאים לקבל מענק מיוחד בגין "פגיעה ממושכת" שבמסגרתו עסקים קטנים עם מחזור שנתי של עד 300 אלף שקל יקבלו מענקים של 3,000 ,5,000 ו-9,000 שקל - לפי גובה הפגיעה. זאת, בניגוד למצוין לעיקרי התכנית כפי שהציג כץ: 6,000 ,8,000 או עשרת אלפים שקלים בהתאמה.

בנוסף, בתכנית החדשה נקבע כי עסקים גדולים שמחזור עסקאותיהם בשנת 2019 היה בין 300 אלף שקלים ל-400 מיליון שקלים, מענקיהם יעמדו על 50% מממוצע מענק ההוצאות הקבועות שניתן לעסק עד כה, בגין תקופות זכאות בשנת 2020, עד לגובה של 50 אלף שקלים.

עוד בוואלה!

באוצר מעריכים: עלות הסגר נאמדת בכשלושה מיליארד שקל בשבוע

לכתבה המלאה

גובה המענק - בהתאם לעומק הפגיעה

  • פגיעה של 40%-25% במחזור העסקים: מענק בסך 3,000 שקלים
  • פגיעה בגובה 60%-40% במחזור העסקים: מענק בסך 5,000 שקלים
  • פגיעה מעל 60% במחזור העסקים: מענק בסך 9,000 שקלים
  • לעוסק פטור תיבחן ירידת המחזורים בשנת 2020 מול שנת 2019, לצורך קביעת הזכאות לסכומי המענק

למתי הוארכה תקופת הזכאות?

לפי התכנית, יוארך רף הזכאות המקל למענקי הסיוע לעסקים בדבר הוצאות קבועות, כפי שנקבע לחודשים נובמבר-דצמבר 2020. כעת, אותו סיוע יעמוד לזכות אותם עסקים גם בחודשים ינואר-פברואר 2021. כמו כן, נקבע כי בסמכות שר האוצר להאריך הרחבה זו לשאר תקופות הזכאות.

הפגנת העצמאים בתל אביב - 29 לאוקטובר 2020. דנה ירקצי, אתר רשמי
תקופת הזכאות הוארכה. עצמאים מפגינים בדרום תל אביב, אוקטובר/אתר רשמי, דנה ירקצי

מה בנוגע להחזרי הארנונה?

סעיף נוסף בתכנית מתייחס להחזרי ארנונה. השרים קבעו כי שר הפנים יתקן תקנות שבמסגרתן יינתן החזר הוצאות ארנונה גם לעסקים שנפגעו ביותר מ-400 מיליון שקלים והזכאות תיקבע בהתאם לרף הזכאות שייקבע לעסקים במחזורים של בין 200 ל-400 מיליון ביחס לחודשים המקבילים בשנת 2019.

"סכנת הטביעה הכלכלית גדולה וממשית"

בעלי עסקים שונים בירכו על התוכנית החדשה, וחלקם מתחו ביקורת. דורון רפאלי, מייסד להקת טררם, בירך על התכנית וסיפר על המצב הקשה בו מצוי עולם התרבות. "התכנית החדשה שפרסם היום שר האוצר היא מבחינתנו עוד לבנה קטנה בקיר התומך שעוזר לנו לצוף עוד טיפה מעל המים. יש סכנת טביעה גדולה והיא ממשית", אמר.

"מאז תחילת הקורונה ועד היום, אנחנו, ביחד עם כל ענף התרבות, פשוט מושבתים. יש לנו צניחה היסטרית במחזור. בכל פעם שניסינו להרים קצת את הראש בתקופות שבין סגר לסגר, המופעים שוב בוטלו. בכדי לקבל את מה שמגיע לנו מרשות המסים, היינו חייבים את עזרתו של אביר קארה מהשולמנים, בלי המענקים האלו, לא נראה לי שהיינו שורדים. המצב של העובדים בתעשיית התרבות הוא קשה מאד. אני מכיר כמה אנשים שממש רעבים ללחם".

דורון רפאלי, מייסד להקת טררם. ראובן חיון, צילום מסך
"יש סכנת טביעה גדולה והיא ממשית". רפאלי/צילום מסך, ראובן חיון

ארז דסה, הבעלים של בר ה"פרלה" בתל אביב, אמר כי "כל סכום כסף שנכנס עדיף על כזה שלא נכנס. אבל לחלק גדול מהעצמאים המענק כבר יועיל רק עבור מצבה לעסק שלו. העניין הוא הסכום ובעיקר התזמון שלו. איבדנו מזמן ביטחון ואמונה במי שמקבל החלטות שם. הכול צריך לקרות הרבה הרבה הרבה יותר מהר".

לדבריו, "אם קורונה הוגדרה כמלחמה על ידי המנהיגים שלנו - אז שיפעלו כמו במלחמה ויתחילו להזרים מספיק כסף ובזמן. אני מאוד מקווה שעסקים יקבלו כספים בגובה של מחזור חודשי לפחות. אלו הסכומים הריאליים בכדי להתמודד עם שכירויות של עשרות אלפי שקלים בחודש, ביטוחים, חשמל ועוד הוצאות שממשיכות לרדת במשך שנה ללא הכנסה".

עו"ד רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים להב, מתח ביקורת חריפה על הממשלה. לדבריו, "מדובר בעוד תעלול ואחיזת עיניים מבית היוצר של ראש הממשלה ושר האוצר - מצד אחד נותנים מענקים עכשיו ומצד שני מקצצים במחצית המענקים בחודש מאי-יוני, ממש ישראבלוף ויריקה בפרצוף של העצמאים. במקום לתקן את מחדלי העבר ולתת פיצויים רטרואקטיביים על העיוותים של התכנית הכלכלית שהפילה עשרות אלפי עצמאים בין הכיסאות, מייצרים כותרות ופתרונות קוסמטיים ואין כאן כל בשורה מלבד ההודעה לתקשורת ועוד כותרת ריקה מתוכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully