וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה על מות אהוביה סנדק יצאה משליטה, והמפגינים מבטיחים שזו רק ההתחלה

בכל יום שעבר ממותו של הנער המחאה בירושלים הסלימה, עם השלכת אבנים על שוטרים, עקירת גדרות ולינץ' בערבים. למרות האלימות היא רק הולכת ומתרחבת, ולנוער הגבעות הצטרפו גם חרדים ותלמידות אולפנה. לכולם קריאה משותפת: חשפו את האמת וחדלו את התעמרות המשטרה

בווידאו: עימותים במחאה על מותו של אהוביה סנדק בירושלים/צילום: רוני כנפו

מאז מותו של הנער אהוביה סנדק לפני כשבועיים, מדי ערב נערכות מחאות ברחבי הארץ, שחלקן מלוות בתקריות אלימות הן מצד המשטרה והן מצד המוחים. המפגינים מעידים כי הם לא מתכוונים להרפות, ועל אף שהמטרה המרכזית שלהם - סגירת ימ"ר ש"י - לא ניתנת להגשמה, הם מתעקשים שימשיכו לנסות, גם הערב (ראשון).

שעה ארוכה לפני תחילת ההפגנה אמש על מותו של סנדק שנהרג בתום מרדף משטרתי בבנימין, כוחות גדולים היו ערוכים בהר חוצבים, ליד היעד שנבחר הפעם למוקד ההפגנה המרכזי: משרדי המחלקה לחקירות שוטרים, הממוקמים באזור משרדי שלרוב נטוש בשבת.

למרות הייחוס הבולט של ההפגנות לנוער הגבעות, המוחים נמנים עם כמה זרמים שונים. ראשונים הגיעו לאזור דווקא צעירים חרדים, שהחלו להתאסף במתחם שסגרה המשטרה. המראה שלהם בהפגנה אמש לא מפתיע, שכן את נוכחותם היה ניתן לראות ברבות מן הפגנות שנערכו בעיר בימים האחרונים. "אנחנו מפגינים נגד המשטרה, נגד האלימות הקשה שלה נגד דתיים וחרדים", הסבירו.

מפגין מניף את דגל ישראל במחאה על מות אהוביה סנדק בירושלים. 2 בינואר 2021. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"נמאס לנוער להיות כבשה שחורה". מפגין בירושלים, אתמול/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

זמן קצר לאחר צאת השבת, יוסף פריסמן, אחד ממארגני ההפגנות, כבר מסדר את הבמה. על הדרך הוא מבקש מהגברים והנשים לשמור על ההפרדה ועל הנחיות המשטרה, אך זה פחות מצליח.

את הטון באירוע מכתיבות בנות האולפנה. רעות, בת 12, הגיעה עם אמה יעל להפגנה. "ראינו הפגנה של שמאל בדרך, ואין כוחות גדולים כאלה עם סוסים", תיארה רעות. יעל, האימא, מסבירה שאהוביה היה יכול להיות גם הילד שלה ולכן היה חשוב לה לבוא. "יש הרבה יידוי אבנים מצד ערבים ולא תראו שוטרים זורקים אותם. הילדים לא תמיד צודקים אבל כמה הם יכולים לסבול ועוד יבואו אליהם בטענות. נמאס לנוער הזה להיות כבשה שחורה".

עוד בוואלה!

ניסיון לינץ' בירושלים: צעירים תועדו תוקפים ערבים באלות ובפחים

לכתבה המלאה
מפגינה במחאה על מות אהוביה סנדק בירושלים. 2 בינואר 2021. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
הפגנה מפוצלת. צעירים בירושלים, אתמול/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

כבר בתחילת ההפגנה נראה היה שהיא מפוצלת, ולא בגלל הבקשה של המארגנים לשמור על צניעות והפרדה בין נשים וגברים. הצעירים עזבו את הבמה והחלו מתעמתים עם השוטרים בניסיון לחסום את הצומת המרכזי הסמוך. "כדאי שתכתבו את האמת", אומר אחד מהם, ליאור: "בהפגנות בבלפור רק דוחפים מישהו - וכל הארץ סוערת, פה האלימות של השוטרים הרבה יותר קשה. אבל פה זה בסדר כי יש לנו כיפה וחלק עם פאות וקל להגיד על כולנו נוער גבעות, ופה קצת יותר קל להפעיל כוח נגד המפגינים".

המכתזיות של המשטרה עבדו אתמול שעות נוספות, וגם חרדים שצפו מגבעה סמוכה על ההפגנה ספגו מטחי מים. "נוער הגבעות זה כולנו", אומרת צעירה מירושלים לחברתה תוך כדי מנוסה בריצת אמוק מזרם המים של המכתזיות. על אף גילם הצעיר, נראה שלפחות עבור חלקם לא מדובר במפגש ראשון עם שוטרים. "שמעתי שעצרו אותך", אמרה ילדה שנראתה בקושי בת 14 לנער שנראה אף צעיר יותר. "מה קרה, איך היה?", שאלה בטבעיות.

מחאה על מות אהוביה סנדק. מול משרדי מח״ש, ירושלים 2 בינואר 2021. ראובן קסטרו
מעצרים נוספים צפויים בקרוב. המחאה בירושלים, אתמול/ראובן קסטרו

במקביל, במרחק של עשרות מטרים בלבד, נאם אביו של אהוביה, אברהם סנדק. הוא האשים את הרשויות במות בנו, ואמר: "קברניטי המדינה הם אלה ששלחו את שוטרי ובלשי ימ"ר ש"י, על תקציביו הענקיים והשיטור האכזרי שלעתים נוגד את החוק, להילחם בנוער הנפלא זה". לדבריו, "הכאב וההרס שהסבו לא פעם לא פגעו ברוחם של הנערים, אך הביאו למותו של אהוביה". הוא קרא לסגור את ימ"ר ש"י, קריאה שחזרה על עצמה לאורך ההפגנה.

על הבמה ניסו המארגנים קצת להרגיע, אבל כשעלה אביו של אחד הקטינים שהיה ברכב עם אהוביה ונעצר, ובפתח דבריו הסתייג מהקריאה לאירוע שבו נהרג סנדק, רצח - הוא חטף קריאות בוז וגנאי ממספר צעירים שליד הבמה, כשמבחינתם מדובר ברצח שבוצע על ידי השוטרים.

מחאה על מות אהוביה סנדק. מול משרדי מח״ש, ירושלים 2 בינואר 2021. ראובן קסטרו
"קברניטי המדינה הם ששלחו את השוטרים להילחם בנוער". המחאה בירושלים, אתמול/ראובן קסטרו

בעוד בסביבות השעה 22:30 החלק המאורגן של ההפגנה הסתיים, מאות בני נוער נותרו עוד בשטח, חסמו את הצומת וחלקם התעמתו עם השוטרים. את המים במכת"זיות החליף נוזל הבואש והפרשים שלבסוף הצליחו לפנות את המפגינים האחרונים.

התוצאות אחריכן נראו היטב - גדרות נעקרו, אבנים וחפצים שהושלכו על שוטרים ועל המכתזיות נותרו על הכבישים והמדרכות וכן ניידות ניזוקו. 20 מפגינים נעצרו באותו ערב, ולפי המשטרה שמונה שוטרים נפצעו. יום קודם לכן, תקפו צעירים בעיר נוסעי רכב ערבים עם פחים ומוטות, בעודם מנסים להימלט מהמקום. "זה הפך ממחאה להתפרעות אלימה משולחת כל חסרת רסן", אמר ראש ענף מבצעים של מחוז ירושלים אלון כלפון, בשיחה עם וואלה! NEWS.

לדבריו של כלפון, מפגינים נוספים שהתפרעו ותועדו על ידי השוטרים מיידים אבנים צפויים להיעצר בקרוב. "אנחנו עושים עבודת מטה מקיפה ונשענים על הערכות מודיעין. אנחנו נערכים בשטח עם ציוד מתאים, פריסה רחבה, כוחות סדר וכוחות צוות מיוחדים", הוסיף. "זה קו אדום שלא נעבור עליו לסדר היום, נמצה את הדין עם כל הפורעים".

מחאה על מות אהוביה סנדק. מול משרדי מח״ש, ירושלים 2 בינואר 2021. ראובן קסטרו
המוחים נמנו עם זרמים שונים. חרדים במחאה, אתמול/ראובן קסטרו

שעה לאחר ההפגנה עוד נשארו כמה מפגינים ברחובות סמוכים. "בושה איך שהשוטרים התנהגו אלינו, דוחפים ומרביצים כאילו אנחנו מחבלים. למפגיני בלפור הם עדינים ונחמדים, מנסים לצייר אותנו כאלימים, אנחנו לא, השוטרים התנהגו אלינו היום ביד קשה מאוד ומיותרת", הם אומרים.

המארגנים ניסו ליצור תחושה של תמיכה נרחבת שתביא להפגנת ענק, ולבסוף הגיעו כאלפיים מפגינים, רובם בני נוער וצעירים חרדים מההתנחלויות ומירושלים. "יוצאים אלפים בכל הארץ מאז שהחלו ההפגנות", אמרו בתחילת הערב, והבהירו: "אנחנו נגד אלימות, שיהיה לכולם ברור". לדבריהם, "בשנים האחרונות, אפילו מאז ההתנתקות, לא יצא הציבור הימני לרחובות, הסיפור הזה הוציא ויוציא אלפים לרחובות".

יוסף פריסמן במהלך מחאה על מות אהוביה סנדק. מול משרדי מח״ש, ירושלים 2 בינואר 2021. ראובן קסטרו
יוסף פריסמן המחאה על מות אהוביה סנדק/ראובן קסטרו

גם פוליטיקאים וראשי המועצות ביהודה ושומרון שכבר אינם מתנערים מנערי הגבעות נעדרו מההפגנה. עם זאת, הם גם לא גינו אותן או את האלימות שאפיינה אותן. "היחסים בין נוער הגבעות לבין ראשי מועצת יש"ע טובים הרבה יותר עכשיו, אולי הם לא תומכים בהפגנות אבל הם לא יצאו נגד הציבור בהתיישבות שרובו מבין את הכעס של הצעירים", הסביר אחד ממארגני ההפגנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully