וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איטיות וחוסר סדר: מבצע חיסוני הקורונה בארה"ב החל ברגל שמאל

2.1.2021 / 12:39

בעולם המתינו לאישור האמריקני לחיסונים של חברות פייזר ומודרנה, אך דווקא בה המבצע לחיסון הציבור מקרטע. מדינות ובתי חולים נקטו בגישות שונות לניהול המערך, מה שהוביל לתורים ארוכים ובלבול. ההתנהלות לא עומדת בציפיות הממשל, והאזרחים מופתעים: "זה כמו בשנות ה-80"

בווידאו: אזרחים בפלורידה מתחסנים מול המצלמות בנוכחות מושל המדינה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

שלושה שבועות מתחילתו, חיסון האוכלוסייה בארצות הברית מתנהל באיטיות ובחוסר סדר, ומבצע "מהירות שיא" לא עומד בציפיות של גורמי בריאות הציבור במדינה והנשיא דונלד טראמפ. בעוד היעד שהציב טראמפ עמד על 20 מיליון מתחסנים עד סוף השנה האחרונה, בפועל התחסנו כעשירית מכך, ובמדינות מפנים אצבע מאשימה לממשל.

מחלקות בריאות הציבור במדינות השונות כורעות תחת העומס וחוסר המשאבים בניסיון לגבש תכנית סדורה לחיסונים. המחלקות המחוזיות ובתי החולים נקטו בגישות שונות, שהובילו לתורים ארוכים, בלבול, תסכול ועומסים במוקדים הטלפוניים. בעיות לוגיסטיות הפכו את ההליך למיגור המגיפה שהביאה למותם של יותר מ-340 אלף אמריקנים למסובך הרבה יותר.

מושל פלורידה, רון דסנטיס, ביקש סבלנות וציין כי אספקת החיסונים מוגבלת. "אולי לא כולם יזכו לה היום, ואולי לא בשבועות הקרובים, אבל שבועות לאחר מכן, ככל שנמשיך לקבל את האספקה, תהיה לכם הזדמנות", אמר ביום רביעי על החיסונים.

אחרי הצוותים הרפואיים ודיירי בתי האבות, פלורידה מתכננת שבני 65 ומעלה יקבלו את החיסונים. זאת בניגוד להמלצת המרכזים לשליטה ולמניעת מחלות לתת עדיפות לבני 75 ומעלה ולעובדים חיוניים כמו מורים וצוותי חירום בשלב הבא של החיסונים.

אריזת ושינוע חיסונים נגד קורונה של חברת מודרנה, מיסיסיפי, ארצות הברית, 20 דצמבר 2020. רויטרס
מערך השינוע של חיסוני מודרנה, מיסיסיפי/רויטרס

ד"ר אשיש ג'ה, דיקן המחלקה לביראות הציבור באוניברסיטת בראון, טען שהבעיה היא מחסור במימון או בתמיכה לוגיסטית מהממשל. לדבריו, לממשל טראמפ, ובמיוחד למשרד הבריאות, הייתה תרומה ניכרת לכשלון המדינות. "למדינות יש עוד הרבה עבודה לעשות", אמר, "אבל נדרשת מדיניות הרבה יותר אקטיבית מהממשל. בגדול, הם אמרו למדינות 'זאת האחריות שלכם, תבינו לבד מה לעשות".

העיכוב בדיווחים על מספר המתחסנים יכול להסביר מדוע המדינות לא מגיעות ליעד עד סוף השנה, אך הרשויות מאשימות את הכשלים הטכניים והכלכליים בקצב האיטי. למדינות רבות חסרים המשאבים לתקצוב כוח אדם, לתשלום עבור שעות נוספות או להסברה לציבור. כמו כן, הציוד הנדרש כדי לשמור את החיסונים בקירור מערימים קשיים על החלוקה, והמפיצים נדרשים לעקוב אחר נתוני ההתחסנות בשביל שיישארו מספיק מנות שניות 21 ימים לאחר מכן.

ביוסטון, בתי החולים השתמשו בכמחצית מ-30 אלף החיסונים שקיבלו, לאחר שנאלצו לבנות תכנית מאפס. בין היתר, הם היו צריכים לוודא שיתאפשר ריחוק חברתי במוקדים השונים, ולהשאיר את המתחסנים סמוך למקום למשך רבע שעה על מנת לעקוב אחר תופעות לוואי. "אנחנו לא יכולים פשוט לחלק אותם כמו סוכריות", אמר רופא באחד מבתי החולים במדינה.

בקרוליינה הדרומית, המחוקקים דרשו לדעת מדוע חולקו רק 35,158 מתוך 112,125 חיסונים של פייזר שהגיעו ברביעי. מרלון קימפסון, סנאטור במדינה, סיפר שבבתי החולים השיבו כי חלק מהצוותים הרפואיים מסרב להתחסן, בעוד אחרים נמצאים בחופשה.

מתחם חיסונים נגד קורונה בלוס אנג'לס, ארצות הברית, 18 בדצמבר  2020. AP
"אי אפשר לחלק אותם כמו סוכריות". מתחם חיסונים בלוס אנג'לס/AP

לין האמפרי, פרופסור בקולג' שגר עם אמו בת ה-81 במיאמי, טען שהתקשר 80 פעמים עד שהצליח להשיג מענה בבית חולים בעיר שהחל לחסן קשישים בשבוע שעבר. "זה הזכיר לי את שנות ה-80, כשניסית להיות העשירי שמתקשר לתחנת רדיו כדי להשיג כרטיסים להופעה", אמר. "כשסוף סוף הצלחתי, בכיתי למוקדנית בטלפון".

ראש העיר ניו יורק ביל דה בלאזיו הציב יעד שאפתני של מיליון מתחסנים בחודש הקרוב, משימה שלדבריו תצריך שיתוף פעולה חיצוני ושיפור משמעותי בנגישות החיסונים.

עוברים ליעד הבא

בשבועות האחרונים, גורמי הבריאות בממשל טראמפ דיברו על יעד של 20 מיליון מתחסנים עד סוף השנה, אך לא הצליחו לעמוד בו. הגנרל גוסטב פרנה, קצין המבצעים של מבצע "מהירות שיא", אמר ברביעי ש-14 מיליון מנות נשלחו למדינות השונות, ונתוני המרכז לבקרת מחלות ומניעתן העלו כי 2.79 מיליון אזרחים התחסנו. פרנה חזה שהקצב יעלה בשבוע הבא. "המספר אכן נמוך משקיווינו", הודה המדען הראשי של המבצע, ד"ר מונסף סלאווי.

בשלישי, הנשיא הנבחר ג'ו ביידן העביר ביקורת על ממשל טראמפ ברקע קצב ההתקדמות של המבצע, ואמר כי הוא "נותר הרחק מאחור". הוא התחייב להעלות את הקצב כשייכנס לתפקיד ב-20 לחודש, אחרי שבחודש שעבר הבטיח לחסן מאה מיליון איש במאה הימים הראשונים לכהונתו.

ג'ה אמר שהמטרה של ביידן שאפנית, אך ברת-השגה. "זה לא הולך להיות פשוט אם מה שנקבל ב-20 בינואר יהיו תשתיות שאינן מוכנות להפעלה מידית", הבהיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully