וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמריקנים התלהבו, עכשיו כוכבי צריך להטמיע את הסטארט-אפ שלו בצה"ל

9.1.2021 / 13:25

בראשית השנה השלישית לכהונתו החליט הרמטכ"ל לשכפל את יכולות היחידה הרב-ממדית לכלל היחידות הלוחמות. לדוגמה, לכבוש רחוב רווי באיומים שונים באמצעות רובוטים בלבד. כעת נותר לראות כמה זמן יקח ליישם את התהליך בצה"ל כולו ואיך תבוא לידי ביטוי התפיסה החדשה בשדה הקרב

בווידאו: תראו״ג 162/צילום: אמיר בוחבוט

לוחמי יחידת הרפאים בפיקודו של אל"מ ע' פשטו בחודש אוקטובר השנה על הכפר כאבול במסגרת התרגיל "חץ קטלני". הכפר ממוקם על שלוחה צרה במערב הגליל התחתון המערבי, צפונית לעיר שפרעם. מקום המדמה אחד לאחד את התרחישים במלחמה אפשרית מול חיזבאללה בדרום לבנון. בתוך הסבך, המבנים החמולתיים הצפופים והסמטאות הצרות, הסתתרו לוחמים מאומנים מחטיבת כפיר כמדמי אויב, שפרט למדים ונשק קיבלו אמצעים לאתגר מערכות את יחידת רפאים. התוצאות לטובת רפאים היו מידיות.

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי שליווה את אל"מ ע' בשטח התמוגג למראה הנתונים. הטכנולוגיות המתקדמות, שיטות הלחימה והמפקדה העורפית של היחידה המיוחדת בפיקוד קצין בדרגת סא"ל, הביאו לקצב תקיפה וחשיפת מחבלים גבוה באופן קיצוני ובפער מהותי בהשוואה לשאר היחידות בתרגיל.

זה היה הרגע שבו הבין כוכבי כי נסגר מעגל הפיתוח והניסוי ונפתח מעגל חדש: ההפצה של יכולות יחידת רפאים (היחידה הרב-ממדית) בצה"ל וההטמעה בשאר היחידות. בזמן שצבאות זרים כמו ארה"ב, בריטניה וספרד רק החלו לקדם את רעיון הרב-ממדיות, בצה"ל שועטים קדימה אל תהליך שכולו סטארט-אפ אחד גדול.

הרמטכ"ל, אביב כוכבי ומפקד יחידת רפאים אל"מ ע'  בכפר כאבול. דובר צה"ל
התמוגג למראה הנתונים. כוכבי ואל"מ ע', אוקטובר 2020/דובר צה"ל

כדי להבין את הרמטכ"ל צריך לחזור אחורה בזמן. כמעט 20 שנה. הסטארט-אפ הראשון של אביב כוכבי נבט בשנת 2002 במהלך מבצע חומת מגן. לוחמי חטיבת הצנחנים בפיקודו צעדו בקסבה של שכם עם מודיעין דליל, מנסים לחשוף מעבדות חבלה ולפגוע במחבלים שהסתתרו בבתים בחסות האוכלוסייה. אז היה אל"מ ע' מפקד מחלקה שהוביל את לוחמיו בקרבות הרואיים מול המחבלים מטווח אפס.

שמונה שנים לאחר מכן, כראש אמ"ן, קידם כוכבי את הלוחמ"מ (לוחמה מבוססת רשת). מדובר במודיעין טקטי שיגיע מהמפקדות הראשיות של אמ"ן, ללא בירוקרטיה והפרעות אחרות אל הפלוגות ויסייעו באיתור האויב, התשתיות שלו והשמדתם.

הלוחמ"מ התבסס על הצי"ד (צבא יבשה דיגיטלי) שקידם והטמיע האלוף יפתח רון-טל בכל כוחו, חרף הביקורת החריפה והמתנגדים הרבים במטה הכללי שחששו משינויים, קידמה וטכנולוגיה. בחודשים האחרונים נחנך שלב מתקדם מאוד של הלוחמ"מ שמקבלים שבחים ממפקדי גדודים והמכלולים שנחשפו לטכנולוגיה.

עצמאות לצד עוצמה קטלנית

הסטארט-אפ השני המשמעותי של כוכבי צמח בשנת 2009, אז היה ראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים במטה הכללי. צה"ל היה שקוע במבצע עופרת יצוקה ברצועת עזה. אז היה אל"מ מ' קצין בחפ"ק הקדמי של מח"ט הצנחנים האלוף הרצי הלוי. הצבא נקרע בין הרצון של האלוף יואב גלנט להעמיק את התמרון ולהגיע לכיכר השוהאדה בלב עזה, כדי להטיל אימה על החמאס, לבין רצון הרמטכ"ל גבי אשכנזי שהנחה לדרוך במקום בפאתי העיר ולסיים את המבצע. העקשנות של אשכנזי הכריעה.

אך מקרה אחד עורר את תשומת הלב של כוכבי והפך עבורו להשראה. גדודי צה"ל נכנסו לשכונת 'הסביבון' מזרחית לעיירה בית חנון שבצפון הרצועה, כדי לשתק את שיגורי הרקטות ולפגוע במחבלים. הכוחות נאלצו להתפצל עם הכניסה לשטחים הבנויים הצפופים למחלקות עצמאיות. בכך איבד הגדוד את כוחו כמסגרת אחת חזקה.

חשיפת מנהרות על ידי לוחמי חטיבת הנח"ל בשיתוף עם כוחות שריון והנדסה באזור בית חנון. יולי 2014. דובר צה"ל
כוחות צה"ל באזור בית חנון, 2014/דובר צה"ל

כדי להמחיש את הרעיון שהתפתח בראשו תיאר כוכבי לפקודיו את כריכת אלבום המופת The Dark Side of the Moon (הצד האפל של הירח) של להקת פינק פלויד - אבן דרך בתולדות הרוק. הכריכה כוללת תמונה של קרן אור לבנה שפוגעת במנסרה משולשת והופכת לקרניים דקות בשלל צבעי הקשת.

"זה מה שקורה לגדוד. הוא מגיע ככוח חזק ואגרסיבי ונאלץ להתפצל לכוחות קטנים ומאבד את הכושר ההתקפי שלו", הסביר כוכבי לפקודיו כשהחל לשווק את הרעיון והוסיף, "לכן צריך לחזק את הפלוגה והמחלקה. להפוך את הקצה המבצעי לחזק וקטלני יותר. גם אחרי שהגדוד מתפצל בשטח בנוי".

עשר שנים אחרי עופרת יצוקה החל כוכבי לקדם את הרעיון כרמטכ"ל. הוא קבע תו תקן, הגדיר כוחות מתמרנים כ"גדודי אתרוג" ודאג להעביר אליהם שפע של אמצעי לחימה, אמצעי ראיית לילה, אופטיקה, כוח אדם וכלי רכב, כדי לפתח עצמאות לצד עוצמה קטלנית. בתחילת 2021 יתבצע מסדר מטכ"לי בראשות אלופי צה"ל לכלל הגדודים המתמרנים, כדי לבחון האם הם עומדים ביעד שהציב כוכבי או שיש פערים בין התוכניות של כוכבי למצוי בשטח.

הקמת כנף כוחות אוויר מיוחדים (כנף 7), 12 ביולי 2020. דובר צה"ל
"הצד האפל של הירח". אמצעי ראיית לילה בשימוש הכוחות המיוחדים של חיל האוויר/דובר צה"ל

השלב הבא בסטארט-אפ של כוכבי היה יצירת בעלי תפקידים חדשים, ביניהם מש"קי תקיפה. עד כה הוכשרו 100 מש"קים שיודעים לדייק את המודיעין לרגע שבו רחפן, טיל, פצצה, ארטילריה או קליע, פוגעים בראשו של המחבל. על חלק גדול מיישום הרעיונות של כוכבי אחראי מפקד זרוע היבשה האלוף יואל סטריק. השבוע השמיע המכשיר הסלולרי של האלוף צלצול הודעה. על הצג הופיעה תמונה של ארגזי קרטון קשיחים ואטומים היטב ומסומנים במילות קוד. סטריק חייך כשהבין שמדובר במשלוח רחפנים ראשון לחטיבת כפיר מאוגדה 99. הרעיון הפך מטקסט על מצגות למעשה בשטח: כל מ"מ יקבל רחפן איסוף ובטווח הנראה לעין רחפן לתקיפה.

השלב המקביל כלל הקמת מסגרות כמו מנהלת מטרות שמוגדרת כמפעל לייצור מטרות בזמן אמת, ומרכזי אש שמחברים בין המטרות לאמצעי התקיפה באוויר וביבשה בפיקודים המרחביים וכדי להתניע תרבות ופיתוח כלים ושפה הוחלט על מינוי ראש חטיבת תקיפה. בתפקידים אלו שובצו טייסי קרב מהמנוסים והחשובים של צה"ל. כל אלו נועדו לשכלל את התמרון היבשתי בסיוע חיל האוויר עם חימושים מדויקים.

התרגיל הצבאי חץ קטלני, 29 באוקטובר 2020. דובר צה"ל
כל מ"מ יקבל אחד. שימוש ברחפן במהלך תרגיל "חץ קטלני"/דובר צה"ל

המטה הכללי של צה"ל קיבל השבוע מספר החלטות דרמטיות. ההחלטה הראשונה היא הכפלת היקף הפצצות הכבדות המדויקות של צה"ל תוך ארבע שנים. כשיחשוף צוות בקרקע את המחבלים במבנה, לא יידרשו הטייסים לשגר מספר טילים בזה אחר זה, אלא פצצה אחת כבדה ומדויקת, שתסיים את ההתקפה במהירות לפני שהמחבל יימלט. לדוגמה, ההימלטות של מוחמד דף מביתו במבצע צוק איתן.

ההחלטה השנייה מתחלקת לשני חלקים. המטה הכללי אישר שני צעדים: הקמת "פלגה כבדה" ביחידה הרב-ממדית (הרבמ"ד) לשיפור דיגיטלי וקטלני של הנגמ"שים והטנקים. הצעד השני: להעביר את יכולות היחידה הרב-ממדית לחטיבות המתמרנות של צה"ל. הראשונה שבהן היא חטיבת גולני. החזון מתממש בשטח.

קצינים בכירים בצה"ל הסבירו השבוע כי יכולות יחידת הרפאים בפיקודו של אל"מ ע' השתלבו לאחרונה באירועים מבצעיים בגבול סוריה, ובהתקפה הרחבה של צה"ל על יעדי חיזבאללה אחרי הירי בגבול הלבנוני על חיילנו. "הרבמ"ד הוא כתם דיו בכוס מים", הסביר רא"ל כוכבי למפקדי חטיבות וגדודים, כדי לדייק את החשיבה על אופי המהפכה שהוא מנסה להוביל, מתוך ציפייה שהכתם הקטן הזה ישנה את הצבע של כל הכוס. של כל פני צה"ל.

בהתאם לכך, ההחלטה השלישית היא ביטול הפלוגה המסייעת המיתולוגית בגדודים והגדרתן מחדש כ'פלוגות חשיפה'. פלוגות שיידעו על בסיס טכנולוגיה מתקדמת מהאוויר, הקרקע, והמודיעין, שפותחו ביחידת הרפאים, לאתר את האויב המסתתר במבנים, בסבך ובמנהרות. ההחלטה השלישית היא למעשה שכפול של יחידת רפאים (היחידה הרב-ממדית) - מיחידת פיתוח וניסוי של שיטות ואמצעי לחימה לכדי יחידות שפועלות בשטח.

אימון  יחידת ״רפאים״ - היחידה הרב-ממדית, 
 בפיקוד מפקד היחידה, סגן-אלוף ע׳, בהובלת ״עוצבת האש״ בפיקודו של תת-אלוף ירון פינקלמן וזרוע היבשה בפיקודו של אלוף יואל סטריק.. דובר צה"ל
פצצה אחת כבדה ומדויקת והקמת פלגה כבדה. אימון הרבמ"ד ביולי 2020/דובר צה"ל

ברעיונות הגרנדיוזיים של כוכבי יש סממנים נוספים לסטארט-אפ כמו בירוקרטיה, חסמים, אילוצים תכופים. לא כולם קשורים לכסף אלא לרוח המפקדים, תרבות, וזמן. שנת 2020 היוותה מכה קשה בכל מה שקשור להיקף האימונים במסגרות גדולות בשל החשש מהתפשטות הקורונה. פער בין מה שתכננו למה שהתחולל בפועל. כדי לגשר על פערי הזמן והתקציב קידמו בצה"ל את התרגיל החטיבתי הסימולטיבי, הדמיות מחשב וסימולטורים. סוג תרגיל שמקבל שבחים גם מהמבקרים הכי גדולים של כוכבי בצה"ל ויש כאלה.

במהפכה של כוכבי, כמו בסטארט-אפ רגיל, יש גם מתח מתמיד בין הוגי הרעיון, המפתחים, המשקיעים והלקוחות בקצה. לכן שנת 2021 הולכת להיות מבחן אמיתי לכהונתו של רא"ל כוכבי. על פניו הוא מקבל תמיכה לרעיונות שלו מראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, ואפילו במובנים רבים משר האוצר ישראל כץ, רק נערי האוצר התגלו כמתנגדים עקשניים לכל חריגה תקציבית או תוספת מעבר למה שסוכם. שלושה מיליארד שקלים הועברו לרשות צה"ל וכעת נותר לראות מה יהיה קצב רכש אמצעי הלחימה וההטמעה של הרעיונות והאמצעים. האם האוגדות, החטיבות, הגדודים, והפלוגות בסדיר יקלטו את השינויים במהירות או יגררו רגליים.

התרגיל הצבאי חץ קטלני, 29 באוקטובר 2020. דובר צה"ל
כמו בסטארט-אפ, גם במהפכה של כוכבי יש מתח מתמיד. תרגיל "חץ קטלני", אוקטובר 2020/דובר צה"ל

למשל מח"ט הצנחנים אל"מ יובל גז הפנים את התהליך ורץ קדימה להשיג שינויים נוספים, אך יש מח"טים שממתינים שינגישו להם את המידע. המצב הזה משקף את הלך הרוח עמו יצאו מפקדי גדודי ומפקדי חטיבות בכנס הראשון של רא"ל כוכבי לפני כשנתיים, בימים בהם אפשר היה לרכז מאות אנשים באולם אחד. כוכבי הפתיע אותם עם מצגת מתוחכמת, מילים גבוהות, רעיונות חדשניים ותנועות מתוזמנות. יריית הפתיחה במאמץ לספר את הסיפור בדרך מיוחדת ובאופן המהיר ביותר, כדי להטמיע את הרעיון בצבא שחושש משינויים.

אך דיבורים לחוד ומעשים לחוד. גם אם הסטארט-אפ נראה ייחודי ופורץ דרך וגורם לכל המשקיעים ללכת אחריו נותר שלב אחד קריטי: הלקוח בקצה. והוא, יש אומרים, תמיד צודק. אם הלקוחות במקרה הזה - מג"דים, מ"פים, מפקדי צוותים ולוחמים - לא ירתמו לתהליך או יתקשו להשתלב בו התוצאות יראו במהירות.

בתצוגת היכולות שערכה לפני כששלושה שבועות יחידת רפאים ליו"ר המטות המשולבים הגנרל מארק א. מילי בחוף פלמחים הכול עבד כמו שעון שוויצרי ובהתאם לציפיות בזרוע היבשה. קציני הצבא האמריקאי נותרו פעור פה. במיוחד שנחשפה היכולת לכבוש רחוב רווי באיומים שונים באמצעות רובוטים בלבד. אחר כך כבר דיברו כוכבי ומילי על שיתופי פעולה בפיתוח ואימונים. כוכבי הרגיש שיחידת ה"בייבי" שלו התגלתה כמוצלחת ומסקרנת.

הגנרל מארק מילי, יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, במהלך ביקור ביחידה הרב מימדית ביום שישי. 18 בדצמבר 2020.. דובר צה"ל
כמו שעון שוויצרי. הגנרל מילי והרמטכ"ל כוכבי בביקור ביחידה הרב ממדית בדצמבר 2020/דובר צה"ל

עכשיו נותר לראות כמה זמן יוכל רא"ל כוכבי להטמיע את התהליך בצה"ל כולו. איך תבוא לידי ביטוי בשטח התפיסה החדשה והשימוש באמצעי הלחימה ומערכות התקשוב בשנת האימונים המתקרבת. בתרגילים הגדודיים, החטיבתיים והאוגדתיים.

במהלך תקופות הסגר בצה"ל בערבי שישי ביקר כוכבי בגדודי הצבא וקיים שיחות עם מפקדי פלוגות ולוחמים, כדי להריח את השטח ולהבין מה מהחלומות שלו מיושם בשטח.

זו נקודת תורפה בכל התהליך שצה"ל עובר בימים אלו. השאלה היא כמה באמת צה"ל משקיע בפרסום והטמעת התהליכים השונים וכיצד הוא מודד את האפקטיביות. במיוחד שכולם יודעים שכדי שהרעיון של יחידת רפאים יצליח צריך קודם תרבות מתחדשת, רוח, מפקדים רתומים והרבה אימונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully