וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן תפצה ב-150 אלף דולר את משפחות הרוגי המטוס האוקראיני

30.12.2020 / 14:04

הממשלה אישרה את הפיצויים למשפחות 176 הנוסעים ואנשי הצוות, רבים מהם אזרחים ותושבים קנדים, שנהרגו בעת הפלת המטוס לפני כשנה. משמרות המהפכה סברו כי מדובר במתקפה אמריקנית, ושיגרו שני טילים לעברו. המשפחות מתנגדות: "הרוצחים לא יכולים לשחק את תפקיד האבלים"

קלטת מרשת הקשר חשפה: איראן ידעה מיד על הפלת המטוס האוקראיני/עריכה: עמית שמחה

ממשלת איראן אישרה היום (רביעי) פיצויים בגובה 150 אלף דולר למשפחות 176 קורבנות המטוס האוקראיני שהופל בתחילת השנה בשמי המדינה. לפי הודעת הממשלה, שהוקראה על ידי סוכנות הידיעות איסנ"א, 150 אלף הדולרים, או סכום שוורה ערך באירו, יועברו בהקדם האפשרי.

משמרות המהפכה הודו כי הם הפילו בשוגג את המטוס של חברת התעופה הלאומית של אוקראינה זמן קצר לאחר המראתו ושיגרו לעברו שני טילים. הם זיהו אותו בטעות כטיל לאור המתיחות הגבוהה עם ארצות הברית. שעות קודם לכן שיגרה איראן טילים לעבר כוחות אמריקניים בעיראק, בתגובה לחיסול של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני ימים קודם לכן.

השר לפיתוח הכבישים והעיר, מוחמד אסלאמי, אמר לטלוויזיה הרשמית כי הדוח הסופי של התאונה נשלח למדינות המשתתפות בחקירה. רבים מהקורבנות היו אזרחים קנדים או תושבי קבע.

לקראת יום השנה להפלת המטוס, ב-8 בינואר, דיפלומטים ממדינות שאיבדו את אזרחיהן באסון קראו לטהראן להגביר את שיתוף הפעולה בחקירה ובנוגע לפיצויים. חמש המדינות שניהלו שיחות עם איראן על הפיצויים טרם הגיבו על ההכרזה.

בולדוזר בזירת התרסקות מטוס הנוסעים של אוקראינה בטהראן, 8 בינואר 2020. AP
זוהה בטעות כטיל. אתר התרסקות המטוס האיראני ליד טהראן. בינואר/AP

איראן הכחישה במשך ימים שהצבא אחראי להפלת המטוס, אולם היא נאלצה להודות בכך בעקבות ראיות שהלכו והצטברו מדיווחי שירותי הביון המערביים שהובילו ללחץ עליה.

גורמי מודיעין מערביים ומומחים מעריכים שאיראן הפילה את המטוס עם מערכת הנ"מ הרוסית "טור", המוכרת בנאט"ו בתור SA-15. בטהראן אמרו כי אלו ששיגרו את הטילים לא קיבלו אישור מהממונים הבכירים.

בקנדה אמרו כי איראן לא חשפה את כל המידע והתשובות בנוגע לכמה שאלות חשובות, כולל זהותם של מי שהפילו את מטוס הבואינג 737 ומדוע היא הותירה את המרחב האווירי שלה פתוח לטיסות אזרחיות בזמן המתקפה על עיראק.

על המטוס, שהיה בדרכו לקייב, היו 82 אזרחים איראנים, 57 קנדים, 17 שבדים, 11 אוקראינים, ארבעה אפגנים וארבעה בריטים. הקו היה פופולרי בין אלו שהגיעו מקנדה לאיראן וממנה לשם.

מתאבלים בקייב על קורבנות מטוס האוקראיני שהתרסק באיראן 9 בינואר 2019. רויטרס
משפחות הקורבנות מתנגדות לפיצויים. אבלים בקייב לאחר האסון/רויטרס

ממשלות חמש המדינות דרשו מאיראן במשך חודשים לקבל "אחריות מלאה, לתאונה ולשלם פיצויים בהתאם להסכם בינלאומיים. מאיראן יצאו תגובות מעורבות ביחס לפיצויים. בסוכנות הביטוח המרכזית במדינה טענו שהמטוס היה מבוטח על ידי חברות אירופיות, בעוד שבכירים אחרים הבטיחו לנהל משא ומתן עם אותן מדינות שאזרחיהן נהרגו באסון האווירי.

הארגון המייצג את משפחות הקורבנות פרסם בשבוע שעבר הצהרה שתקפה את הצעת הפיצויים של איראן ודרשה חקירה עצמאית ושקופה."המשפחות נחושות ולא יחתמו על שום הסכם", נאמר. "הרוצים לא יכולים לשחק את תפקיד האבלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully