וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע לברקזיט: בריטניה והאיחוד האירופי הגיעו להסכם סחר

עודכן לאחרונה: 24.12.2020 / 20:58

ארבע שנים וחצי אחרי משאל העם, ושבעה ימים לפני הדד-ליין, הצדדים גיבשו הסכם סחר אחרי תקופת מעבר בת שנה. "החזרנו את השליטה", אמר ג'ונסון, שהוביל את מחנה העזיבה. האיחוד: "הגיע זמן לפתוח דף חדש". בריטניה הצטרפה לאיחוד ב-1973, והיא הראשונה שעוזבת את הגוש

בווידאון: ג'ונסון מכריז שבריטניה והאיחוד האירופי הגיעו להסכם סחר/צילום: רויטרס

בריטניה והאיחוד האירופי הגיעו היום (חמישי) להסכם סחר, שבוע בלבד לפני שהממלכה עוזבת סופית את אחד מגושי הסחר הגדולים ביותר בעולם, שאליו הצטרפה ב-1973. הממלכה עזבה למעשה את האיחוד בתחילת ינואר, אך נותרה כבולה לתקנות ולחוקים שלו למשך תקופת מעבר בת שנה שנועדה לגבש את יחסי הסחר העתידיים ביניהם. היא המדינה הראשונה שעוזבת את האיחוד האירופי.

הצדדים גישרו על הפערים ביניהם לאחר ימים של שיחות קדחתניות, שעסקו בין היתר במחלוקות סביב זכויות הדיג. "יש הסכם", צייץ ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, עם תמונה שלו מחייך ומרים את אגודליו לאות ניצחון. ראש הממשלה השמרני היה מראשי המחנה שתמך בעזיבת האיחוד האירופי לפני משאל העם ב-2016. במסיבת עיתונאים שכינס במעונו, אמר ג'ונסון: "החזרנו את השליטה על החוקים ועל הגורל שלנו". הוא הוסיף כי חרף הוויכוחים "החריפים", זהו "הסכם טוב לכל אירופה", שיצור משרות חדשות ושגשוג.

ג'ונסון אמר כי הפרלמנט של בריטניה צפוי להצביע על אשרור ההסכם ב-30 בדצמבר, והוא צפוי לעבור לאור הרוב הנוח של השמרנים. הוא הוסיף כי ההסכם הסחר, שאמר להגיע ל-668 מיליארד ליש"ט בשנה, "יגן על מקומות העבודה במדינה" ויאפשר "מכירת סחורות בריטיות ללא מכסים וללא מסות בשוק האיחוד האירופי". גם הלייבור שבאופוזיציה צפויה לתמוך בהסכם, על אף שמנהיגה קיר סטארמר הביע הסתייגויות ממנו.

הוא הודה כי הוא נאלץ להתפשר ביחס לתעשיית הדיג. "האיחוד האירופי החל אני חושב עם רצון לתקופת מעבר של 14 שנה, ואנחנו רצינו שלוש שנים, וסיימנו עם חמש שנים", אמר ג'ונסון. לדבריו, בריטניה גם לא קיבלה את כל מה שרצתה בתחום הפיננסיים, חלק מרכזי מכלכלת בריטניה, אולם הוא התעקש שההסכם "יאפשר, למרות זאת, לעיר לונדון הדינמית שלנו לשגשג כפי שמעולם לא שגשגה".

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון במהלך הצהרה לתקשורת לאחר הסכם אישור הסחר עם האיחוד האריופאי 24 באפריל 2020. רויטרס
השלים את המשימה. ג'ונסון מוסר הצהרה על ההסכם, הערב/רויטרס

במסיבת עיתונאים בבריסל, נציבת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, אמרה: "זאת הייתה דרך ארוכה ומפותלת, אבל השגנו הסכם טוב. זה הסכם הוגן ומאוזן, וזה הדבר הנכון והאחראי לעשות עבור שני הצדדים". בדומה לפרלמנט הבריטי, גם הפרלמנט האירופי צריך לאשרר את ההסכם.

הנציבה הוסיפה כי "הגיע הזמן לפתוח דף חדש ולהסתכל על העתיד" והדגישה כי בריטניה "נותרה שותפה נאמנה". לדבריה, "האיחוד האירופי ובריטניה יעמדו כתף אל כתף כדי לממש את המטרות הגלובליות המשותפות שלנו".

עוד אמרה כי תהיה תקופת מעבר של חמש שנים בתעשיית הדיג, ושיתוף הפעולה בין האיחוד לבריטניה יימשך בתחום שינויי האקלים, האנרגיה, הביטחון והתחבורה. פון דר ליין אמרה כי היא שבעת רצון וחשה "הקלה" מהשגת ההסכם. "זה הזמן להשאיר את הברקזיט מאחור, העתיד שלנו באירופה", הוסיפה הנציבה.

במהלך דבריה היא ציטטה את שייקספיר, ואמרה: "פרידה היא צער כה מתוק".

עם עזיבת בריטניה, האיחוד יאבד את הכוח הצבאי והמודיעיני העיקרי שלו, 15% מהתמ"ג שלו, את אחת משתי הבירות הפיננסיות המובילות בעולם שקידמה את השוק החופשי. בריטניה אף שימשה גורם מאזן הכרחי לשאיפותיהן של גרמניה ושל צרפת.

הממלכה, מצדה, תישאר ללא הכוח הצבאי הקולקטיבי של האיחוד. היא תישאר ברובה לבדה - עם הסתמכות גדולה בהרבה על ארצות הברית - כשתישא ותתן עם סין, רוסיה והודו. היא תהיה עצמאית יותר, אבל ענייה יותר, לפחות בטווח הקצר.

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין במהלך הצהרה לתקשורת על תוצאות המו"מ בנושא הברקזיט בבריסל, בלגיה, 24 בדצמבר 2020. רויטרס
"הגיע הזמן לפתוח דף חדש". נשיאת הנציבות האירופית, היום/רויטרס

מנהיגי מדינות האיחוד האירופי, שנשחקו משנים של שיחות ומשברים עם בריטניה, בירכו לאחר ההצהרות מלונדון ומבריסל.

"האחדות והכוח של אירופה השתלמו", צייץ נשיא צרפת עמנואל מקרון. "ההסכם עם הממלכה המאוחדת הוא חיוני להגנה על אזרחינו, הדייגים שלנו, היצרנים שלנו. נבטיח שזה יקרה". מקרון הוסיף: "אירופה מתקדמת ויכולה להסתכל על העתיד שלה, בצורה מאוחדת וריבונית, ובעוצמה".

עזיבת האיחוד האירופי היא המהלך המדיני הדרמטי ביותר של בריטניה מאז קריסת האימפריה, וההסכם מציע דרך להימנע מסיום כאוטי לגירושים שערערו את הפרויקט האירופי בן ה-70 שנה, שהוקם על חורבות היבשת לאחר מלחמת העולם השנייה. ועדיין, היבטים רבים ביחסים בין לונדון לאיחוד טרם לוטשו סופית, וזה עשוי להימשך שנים.

ג'ונסון אמר כי מאחר ש-52% הצביעו בעד הברקזיט ב-2016, הוא לא מוכן להישאר כבול לחוקי השוק המשותף או למכסים של האיחוד אחרי 1 בינואר. במקביל, האיחוד לא רצה לאפשר לבריטניה גישה חופשית ללא הגבלות לגוש, מה שעשוי היה לעודד מדינות אחרות לעזוב.

שלטים נגד הברקזיט מחוץ לדאונינג 10 בלונדון 24 בדצבמר 2020. רויטרס
הממלכה עדיין מפולגת. שלטים נגד הברקזיט בלונדון/רויטרס

ההסכם יביא לאנחת רווחה בקרב עסקים רבים בממלכה, שכבר נפגעו קשה ממגיפת הקורונה וחששו משיבושים בגבולות בתרחיש שבו יחסי הסחר בין בריטניה לאירופה היו נפסקים ללא הבנות חדשות. דוגמה לכך ניתנה בימים האחרונים בעיר הנמל דובר, שהגישה אליה וממנה צומצמה כמעט לגמרי אחרי שצרפת ומדינות אחרות באיחוד סגרו את הגבולות בשל התפשטות מוטציה של נגיף הקורונה בבריטניה.

ההערכות הכלכליות בממשלת בריטניה הזהירו כי עזיבה ללא הסכם תוביל להתכווצות של 2% בהכנסות ולאובדן רב של משרות. היה גם חשש לעליית מחירים של סחורות רבות המיובאות מאירופה לבריטניה.

השיחות עסקו עד הרגע האחרון בכמה דגים יורשו סירות ממדינות האיחוד האירופי לתפוס במים הטריטוריאליים של בריטניה. תעשיית הדיג מהווה רק 0.12% מכלכלת בריטניה.

"כל מה שהובטח לציבור הבריטי במהלך משאל העם ב-2016 ובבחירות הכלליות בשנה שעברה הושג בהסכם הזה", אמרו בדאונינג 10 בהצהרה רשמית. "לקחנו בחזרה שליטה על הכסף, הגבולות, החוקים, הסחר ומרחב הדיג שלנו". בהצהרה נאמר עוד כי ממשלת בריטניה "הביאה את ההסכם הנהדר לממלכה המאוחדת כולה בזמן שיא, ותחת תנאים מאתגרים ביותר. השלמנו את הברקזיט ועכשיו אנחנו יכולים לנצל את ההזדמנויות הנפלאות שעומדות בפנינו".

ההסכם יתקבל בברכה גם בארצות הברית. הנשיא הנבחר ג'ו ביידן הזהיר כי ללא הסכם, השלום באירלנד נמצא בסכנה. גורם במחלקת המדינה בירך על ההסכם ואמר כי וושינגטון תומכת ביחסים טובים בין בריטניה לבין האיחוד האירופי, והוסיף כי עליהם לגבש בעצמם את טיב הקשר ביניהם.

באירלנד מברכים, בסקוטלנד רוצים להיפרד

מנהיג מפלגת הברקזיט, נייג'ל פראג', ששיחק תפקיד מרכזי בקמפיין ליציאה מהאיחוד, אמר כי ההסכם "לא מושלם", אך תיאר זאת כ"רגע גדול" והוסיף כי "אין דרך חזרה".

לעומת זאת, ראש ממשלת סקטונלד, ניקולה סטרוג'ן, אמרה כי "הברקזיט קורה בניגוד לרצונה של סקוטלנד, ולכן שום הסכם לא יפצה לעולם על מה שהברקזיט לוקח מאתנו. הגיע הזמן לשרטט את עתידנו כמדינה עצמאית ואירופית".

סקוטלנד כבר קיבלה הזדמנות להיות מדינה עצמאית במשאל עם ב-2015, אך רוב התושבים דחו זאת. ואולם, כעת יש קולות הולכים וגדלים הרוצים לעזוב את הממלכה המאוחדת בטענה שהם הצביעו בעד הישארותה כחלק מהאיחוד האירופי.

ראש ממשלת אירלנד, מייקל מרטין, שיבח את ההסכם "המבורך מאוד" בין בריטניה לאיחוד. זאת לאור החשש שעזיבה חד-צדדית תוביל להפרדה מחודשת בגבול בין צפון אירלנד, שהיא חלק מהממלכה, לבין אירלנד, החברה באיחוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully