וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל מחלוקת על צפון אירלנד: ההסכם בין בריטניה לאיחוד בסכנה

8.9.2020 / 20:59

ג'ונסון רוצה שינויים בהסכם העזיבה, וממשלתו מודה כי תהיה זו "הפרה מוגבלת" של החוק הבינלאומי. בבריסל מזהירים כי לא יאפשרו ללונדון לנהוג כרצונה, והצדדים רחוקים מהבנות על יחסי המסחר לקראת תאריך היעד בחודש הבא. ביקורת גם במפלגה השמרנית: "ניתפס כרמאים"

צילום: רויטרס

בריטניה אמרה היום (שלישי) כי היא עשויה להפר את החוק הבינלאומי "בצורה מוגבלת" אחרי דיווחים שלפיהם היא עשויה לשנות את הסכם העזיבה שלה עם האיחוד האירופי. שער הלירה צנח בחדשות מחשש ששני הצדדים לא יגיעו להסכם סחר, וראש המחלקה המשפטית של הממשלה התפטר במחאה על התכנית לשינוי ההסכם שנחתם בינואר.

הממלכה אמנם עזבה את האיחוד האירופי ב-31 בינואר, אבל שיחות הסחר בין הצדדים רשמו התקדמות מועטה לקראת הדד-ליין בחודש הבא. ללא הסכם, הסדר הביניים הנוכחי יפוג בדצמבר. בעוד שדיפלומטים באירופה תוהים אם ראש הממשלה בוריס ג'ונסון רק מותח את החבל או רציני לגבי סיום דרמטי של הסאגה בת ארבע השנים, בריטניה מתעקשת כי היא מחויבת להסכם.

כשנשאל בנושא בפרלמנט, השיב השר לצפון אירלנד, ברנדון לואיס, כי השינויים האפשריים "אכן יפרו את החוק הבינלאומי בצורה ספציפית ומוגבלת מאוד".

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון בסיום ישיבת הממשלה בדואינג 10
8 בספטמבר 2020. רויטרס
מבלף או הולך עד הסוף? ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון/רויטרס

דבריו עוררו ביקורת של האופוזיציה וכן של חברים במפלגה השמרנית השלטת, שבה השר חבר. "ניסיון לפתוח מחדש את הפרוטוקול של צפון אירלנד ייראה בעולם כמעשה רמאות", צייץ חבר המפלגה רוג'ר גייל.

לואיס הדגיש כי הממשלה תומכת בנספח העוסק בצפון אירלנד בהסכם הפרישה, וכי יש "קדימות ברורה" למה שבריטניה מתכננת.

צפון אירלנד היא השטח היחיד בבריטניה הגובל באיחוד, כך שהיא מהווה נקודת מחלוקת לכמה מהבעיות הקשות ביותר במשא ומתן, בעיקר סביב התקנות הנוגעות להעברת סחורות מהגוש אל הממלכה.

לקשיים הללו נוסף החשש שכל הקמת גבול פיזי עלולה להפר את האיזון העדין שהביא הסכם השלום מ-1998, ששם קץ לסכוך בין הלאומנים הקתולים לבין הפרוטסטנטים הפרו-בריטים באי האירי.

עוד בוואלה!

הקורונה וברקזיט יפרקו את הממלכה? רוב הסקוטים בעד עצמאות

לכתבה המלאה
שיחות המשא ומתן על הברקזיט בבריסל, בלגיה, 29 ביוני 2020. רויטרס
סבב השיחות הקרוב צפוי להיות קשה. שיחות המשא ומתן בבריסל, ביוני/רויטרס

אחרי שהאיחוד הזהיר כי כל סטיה מהסכם העזיבה ימנע הסכם שיסדיר את הסחר השנתי בין בריטניה לאיחוד, הנאמד בכטריליון דולר בשנה, ראשת ממשלת בריטניה לשעבר תרזה מיי אמרה כי הממשלה עלולה לגרום לפגיעה חמורה בתדמיתה הבינלאומית.

"הממשלה משנה עכשיו את אופן הפעולה של ההסכם הזה", אמרה מיי, שהתפטרה אחרי שההסכם שהיא גיבשה נדחה שוב ושוב, בפני הפרלמנט. "לאור זאת, איך הממשלה תוכל להבטיח לשותפים בינלאומיים בעתיד שאפשר לסמוך על בריטניה בקיום התחייבויותיה החוקיות בהסכמים שעליהם היא חתומה?".

בריטניה: האיחוד לא מבין שאנחנו עצמאים

על רקע האפשרות לגירושים מכוערים בין הצדדים, הדגיש דייוויד פרוסט, הנציג הבכיר ביותר של בריטניה במשא ומתן, אמר כי הממלכה מגבירה את הכנותיה לאפשרות של אי-חתימה על הסכם. סבב השיחות הקרוב בלונדון צפוי להיות קשה: בריטניה טוענת שהאיחוד האירופי לא מבין שהיא מדינה עצמאית עכשיו, במיוחד בנוגע לדיג ולסיוע ממשלתי.

באיחוד אמרו כי הם זקוקים להבהרות מלונדון וכי בריטניה לא יכולה לקבוע חוקים משל עצמה ולקבל יחס מועדף בגישה לשווקים האירופיים. "ברקזיט לא מוסדר לא יהיה טוב לאירופה, והיה אסון של ממש לבריטניה ולאזרחיה", אמר שר האוצר של גרמניה, אולף שולץ, לרויטרס.

גורמים בבריטניה אמרו כי לונדון תוכל להסתדר עם הסדר כמו זה של אוסטרליה. אוסטרליה מנהלת משא ומתן עם האיחוד האירופי על הסכם סחר חופשי, אך בשלב זה הסחר ביניהם מתנהל ברובו בהתאם לתנאי ארגון הסחר העולמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully