וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב שוקלת תגובה נגד איראן אחרי מטח רקטות על השגרירות בבגדאד

עודכן לאחרונה: 24.12.2020 / 12:15

גורמים בממשל אמרו כי שרי ההגנה והחוץ והיועץ לביטחון לאומי נועדו בבית הלבן כדי לגבש כמה הצעות שיונחו בפני נשיא ארה"ב, אך בשלב זה לא צפויה תגובה צבאית. במתקפה נגרם נזק קל לשגרירות. טראמפ הזהיר את איראן מפגיעה באמריקנים: "הרקטות הגיעו משם". בטהראן מכחישים

בווידאו: תיעוד חיסול קאסם סולימאני במתקפה אווירית אמריקנית/מתוך טוויטר

בכירים בממשל האמריקני הסכימו היום (רביעי) להציג שורת אפשרויות בפני הנשיא דונלד טראמפ במטרה להרתיע מפני פגיעה באנשי צבא או דיפלומטים אמריקנים בעיראק - כך אמר גורם בכיר בממשל לרויטרס. הפגישה נערכה לאחר שלפחות שמונה רקטות נחתו ביום ראשון ב"אזור הירוק" המבוצר בבגדאד, וגרמו נזקים קלים לשגרירות ארצות הברית, לפי צבא עיראק והשגרירות האמריקנית.

הגורם הבכיר אמר כי בפגישת הגורמים הבכירים שכונסה בבית הלבן השתתפו ממלא מקום שר ההגנה כריס מילר, שר החוץ מייק פומפאו והיועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן. הגורם לא תיאר את האפשרויות שגובשו או אם הן כוללות אפשרויות צבאיות. "כל אחת מהן נועדה למנוע הסלמה ולהרתיע מפני התקפות נוספות", אמר הבכיר.

לאחר הפגישה, טראמפ טען כי הרקטות נורו מאיראן, מבלי לפרט. "אנחנו שומעים דיבורים על התקפות אפשריות נוספות נגד אמריקנים" במדינה", צייץ הנשיא, שהזהיר את טהראן: "כמה עצות ידידותיות לבריאות באיראן: אם אמריקני אחד יהרג (בעיראק), אני אראה באיראן אחראית, תחשבו על זה".

באיראן הכחישו את הטענות ודובר משרד החוץ, סעיד חאטיבזדה, אמר כי "אנחנו ממליצים לשר החוץ האמריקני פומפאו לחזור בו מההאשמות הלא-אחראיות, שנועדו ליצור מתח. איראן מכחישה כל קשר להתקפה על הדיפלומטים". כמו כן, שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, תקף את טראמפ: "לסכן את אזרחיך בחו"ל לא יסיט את תשומת הלב מכשלונך בבית".

הפגנה נגד הנוכחות האמריקנית, בגדאד, עיראק, 24 בינואר 2020. רויטרס
מתיחות לקראת יום השנה לחיסול סולימאני. הפגנה בבגדאד נגד טראמפ/רויטרס

צבא עיראק הטיל את האחריות על המתקפה על "קבוצת פורעי חוק", ואילו הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית, האחראי על המזרח התיכון, אמר כי ההתקפה הייתה "כמעט בוודאות" של מיליציה פרו-איראנית סוררת. בהצהרה נאמר כי על אף שלא היו נפגעים או הרוגים אחרי המתקפה - שבה שוגרו 21 רקטות - נגרם נזק למבנים במתחם השגרירות האמריקנית, "וברור שלא הייתה כוונה להימנע מנפגעים".

גורם בכיר אחר, שדיבר אף הוא בעילום שם, אמר אחרי הפגישה של בכירי הממשל כי האסטרטגיה היא להתבטא בתקיפות נגד המתקפה, אך לא להפעיל כוח צבאי. הגורם הוסיף כי זה עשוי להשתנות אם יהיו התקפות נוספות בעתיד, במיוחד אם יהיו נפגעים אמריקנים.

הוא הוסיף כי בימים האחרונים גברו החשש והדריכות לקראת יום השנה לחיסול מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, שנהרג בתקיפת מל"ט אמריקנית בבגדאד ב-3 בינואר.

בכירים אמריקניים מאשימים את המיליציות השיעיות הנתמכות על ידי איראן בשיגורים תכופים של רקטות לעבר יעדיה בעיראק, כולל באזור השגרירות בבגדאד. שם ארגון פרו-איראני לא קיבל אחריות.

הגורם הבכיר בממשל אמר כי מטרת הפגישה בבית הלבן הייתה "לפתח את מערך האפשרויות ההולם שנוכל להציג בפני הנשיא, כדי לוודא שאנו מרתיעים את האיראנים והמיליציות השיעיות בעיראק מלתקוף את אנשינו".

כמה מיליציות שיעיות הודיעו ​​באוקטובר על השעיית שיגורי הרקטות על כוחות ארצות הברית, בתנאי שממשלת עיראק תציג לוח זמנים לנסיגת הכוחות האמריקניים. עם זאת, על פי גורמי ביטחון עיראקים, מתקפת רקטות על שגרירות ארצות הברית ב-18 בנובמבר הייתה סימן ברור לכך שהמיליציות הנתמכות על ידי איראן החליטו לחדש את ההתקפות על בסיסים אמריקניים.

וושינגטון, שמצמצמת בהדרגה את הכוח המונה 5,000 חיילים בעיראק, איימה לסגור את שגרירותה בבגדאד אלא אם ממשלת עיראק תשתלט על המיליציות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully