וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מצמצמת את נוכחותה בבגדאד בשל המתיחות מול איראן

2.12.2020 / 23:17

בוושינגטון פוסט דווח כי החזרת אנשי הסגל מהשגרירות בבירת עיראק תימשך עד תום כהונת טראמפ. זאת כהיערכות לתגובה איראנית לחיסולים של פחריזאדה ושל סולימאני, שיום השנה הראשון להריגתו יצוין בחודש הבא

בווידאו: ארונו של מוחסן פחריזאדה הגיע לבירה טהראן/צילום: רויטרס

ארצות הברית מצמצמת את נוכחותה בשגרירות שלה בעיראק בשל המתיחות הגוברת עם איראן - כך אמרו הערב (רביעי) גורמים רשמיים לוושינגטון פוסט. גורם המעורה בנושא אמר כי המהלך הזמני נועד להפחית סיכונים, ויימשך עד לאחר יום השנה לחיסולו של גנרל קאסם סולימאני ב-3 בינואר. מספר אנשי הסגל שיוחזרו מבגדאד לא ברור.

מחלקת המדינה לא מסרה אישור רשמי למהלך, אבל אמרה כי שמירה על ביטחונם של אנשי ממשל ונציגויות של ארצות הברית היא "בעדיפות עליונה", וכי באופן קבוע נעשים שינויים בנוכחות הדיפלומטית ברחבי העולם, בהתאם למצב בשטח. השגריר האמריקני, מת'יו טולר, יישאר בעיראק והשגרירות תמשיך לפעול.

ההחלטה מגיעה בעת שממשל טראמפ ממשיך להגביר את הלחץ על איראן ובעלות בריתה בעיראק, לפני חילופי השלטון וכניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן. ביידן רוצה לחזור להסכם הגרעין עם איראן תוך הרחבתו והארכתו, אך החיסול של המדען הבכיר מוחסן פחריזאדה מאיים לסכל את שאיפותיו הדיפלומטיות.

כוחות מצבא ארצות הברית מתגברים את האזור בבגדאד, עיראק. 03 בינואר 2020.. רויטרס
כוחות אמריקניים בשגרירות ארה"ב בבגדאד, ינואר/רויטרס

איראן הטילה את האחריות על ישראל, והחשש הוא שהיא או שלוחותיה באזור ינסו לפגוע במטרות ישראליות, אמריקניות או אחרות בתגובה להתנקשות במי שנחשב לאבי תכנית הגרעין הצבאית שלה.

לאחרונה איים שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו כי וושינגטון תסגור את השגרירות בבגדאד, על מנת ללחוץ על ראש ממשלת עיראק, מוסטפא אל-כאזימי, להפעיל לחץ על המיליציות השיעיות הפרו-איראניות. וושינגטון כבר החלה בצמצום הנוכחות שלה בבגדאד במאי אשתקד, ועובדים "לא חיוניים" נדרשו לעזוב את המדינה בשל מתקפות הרקטות הבלתי-פוסקות.

עוד בוואלה!

ביידן: תומך בחזרה להסכם הגרעין עם איראן - בתנאי שיוארך ויורחב

לכתבה המלאה

הירי הגובר בשנה שעברה הוביל למתיחות בין המיליציות השיעיות לבין ארצות הברית, שתקפה יעדים שלהן, ובתגובה צרו חמושים על השגרירות האמריקנית בבגדאד במשך יומיים בחודש דצמבר שעבר. זמן קצר לאחר מכן, טראמפ אישר את הפגיעה בסולימאני, שנהרג על ידי מל"ט אמריקני שתקף שיירה שלו בסמוך לנמל התעופה בבגדאד. יחד עמו נהרגו בכיר המיליציות העיראקיות אבו מהדי אל-מוהנדס ואחרים.

גורם בכיר אמר לוושינגטון פוסט כי בחודש שעבר אמר טראמפ ליועציו כי הוא מוכן להורות על תגובה כואבת, אם אזרחים אמריקנים ייהרגו במתקפות הקשורות לאיראן. מאז השנה שעברה, נהרגו שלושה אמריקנים במתקפות רקטות על בסיסים ומתקנים ברחבי עיראק. בנוסף לכך, גם אזרחים רבים נקלעו למטחי הרקטות, שמהם נהרגו או נפצעו.

ארצות הברית גם מצמצמת את כוחותיה הצבאיים בעיראק, לכ-2,500 עד 3,000 חיילים עד 15 בינואר, בהמשך להוראה של טראמפ מהחודש שעבר. הגורם אמר כי החלטות נוספות יהיו של "הממשל הבא". עיראק מתמודדת כבר כמעט לבדה מול שרידי דאעש, שש שנים אחרים שארצות הברית חזרה למדינה כדי להוביל את הקואליציה הבינלאומית נגד הארגון הקיצוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully