וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדען הבכיר שחוסל נקבר בטהראן: "נאיץ את תכנית הגרעין"

עודכן לאחרונה: 30.11.2020 / 22:44

ארונו של פחריזאדה הגיע לבירה טהראן, לטקס במשרד ההגנה. שר ההגנה הבטיח נקמה וכן להמשיך בדרכו של המדען הבכיר, שלפי המערב היה אחראי לתכנית הנשק הסודית. "האויב עשה טעות בחיסול הזה". באיראן טוענים: הנשק ששימש לחיסול המדען יוצר בישראל והופעל מרחוק

בווידאו: ארונו של מוחסן פחריזאדה הגיע לבירה טהראן/צילום: רויטרס

שר ההגנה של איראן איים היום (שני) בנקמה על חיסול המדען הבכיר מוחסן פחריזאדה, במהלך טקס קבורתו של מי שנחשב לאבי תכנית הגרעין הצבאית של טהראן. בטלוויזיה הרשמית שודר הטקס הרשמי שבו ארונו של המדען הוצג מול משמר כבוד, שבו הוקראו פסוקים קוראן. הטקס נערך באזור פתוח של משרד ההגנה בבירה טהראן ובהמשך נטמן פחריזאדה בצפון העיר.

בכירים במשטר, בהם שר ההגנה אמיר חתאמי, נכחו בטקס וישבו במרחק זה מזה כשהם עוטים מסיכות, בשל מגיפת הקורונה. "זה לא יעצור את תכנית הגרעין שלנו, אלא יאיץ אותה", הצהיר. "האויב עשה טעות בחיסול הזה". איראן מאשימה את ישראל בחיסול של פחריזאדה, שמצטרף לשורה ארוכה מדעני גרעין שחוסלו בעשור האחרון במדינה. בישראל הרשמית סירבו להגיב.


הטלוויזיה הרשמית אפילו ראיינה אדם במהלך אותו הלילה שאמר כי הוא ראה חמושים פותחים באש.
לא ברור אם המסחרית שהתפוצצה במהלך המתקפה הייתה חלק מניסיון להשמיד את מכונת הירייה שהוחבאה בה.

טקס הלווייתו של המדען מוחסן פחריזאדה בטהראן, איראן, 30 בנובמבר 2020. צילום מסך מתסנים, אתר רשמי
באיראן רוצים נקמה. קברו של פחריזאדה בטהראן, היום/אתר רשמי, צילום מסך מתסנים

עלי שמחאני, מזכ"ל המועצה העליונה לביטחון לאומי, אמר במהלך ההלוויה כי ישראל השתמשה ב"מכשירים אלקטרוניים" כדי לחסל את פחריזאדה. זאת בניגוד לדיווחים שפורסמו מיד לאחר ההתנקשות, כשנטען שחמושים פתחו באש לעבר מכוניתו של המדען הבכיר, לאחר פיצוץ מסחרית ממולכדת. הוא טען כי המוג'האדין חאלק, האופוזיציה האיראנית הגולה, שיתף פעולה בחיסול, אך לא פירט. האופוזיציה לא הגיבה לטענות הללו.

בערוץ פרס TV האיראני, המשדר בשפה האנגלית, דווח היום מפי מקור אנונימי שהנשק ששימש לחיסולו של פחריזאדה יוצר בישראל. "הנשק שנאסף מהאתר של פעולת הטרור נושא את הסמל ואת המפרט של התעשייה הצבאית הישראלית", אמר אותו מקור.

בערוץ אל-עלאם, שבשפה הערבית, נטען כי כלי הנשק הופעלו על ידי לוויין, בדומה לדיווח שפורסם אתמול בסוכנות הידיעות פארס. אף אחד מכלי התקשורת האלו לא ביסס את טענותיו.

ארונו של מוחסן פחריזאדה בהלוויה בטהראן, איראן, 30 בנובמבר 2020. רויטרס
עבר ברחבי המדינה. ארונו של פחריזאדה בטהראן, היום/רויטרס

ההלוויה לא הייתה פתוחה לציבור בשל מגיפת הקורונה, העושה שמות באיראן, והיא התקיימה אחרי שארונו של פחריזאדה עבר באתרים שיעיים בערים משהד וקום, וכן בקברו של מייסד הרפובליקה האסלאמית, רוחאללה חומייני, בטהראן.

אחד הנואמים בטקס השווה את פחריזאדה למותו של האימאם חוסיין, אבי האסלאם השיעי שנהרג במאה ה-7. כרזה גדולה הציגה את המדען לצדו של המנהיג העליון עלי חמינאי ולצדו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, שחוסל בתקיפה אווירית אמריקנית בינואר. אותו חיסול קירב את שתי המדינות לסף מלחמה.

במהלך הטקס, שר ההגנה של איראן תקף את המדינות שלא גינו את החיסול, והזהיר: "זה יחזור אליכן יום אחד". ביממה האחרונה, איחוד האמירויות הערביות, שרק לאחרונה גיבשה הסכם נורמליזציה עם ישראל, גינתה את "ההתנקשות הנפשעת". האמירויות הזהירו כי הפעולה "עלולה ללבות את הסכסוך באזור".

בשנה שעברה נקלעה האמירויות לסדרת תקריות בין איראן לבין ארצות הברית. על אף שהיא חוששת מתכנית הגרעין האיראנית, באמירויות אומרים כי הם רוצים למנוע הסלמה של המשבר. בתקופה הקרובה אמורים להגיע למדינה ישראלים רבים לחופשה, עם תחילת הטיסות הישירות בין המדינות.

במקביל, מנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז, שלח מברק לנציגויות של ישראל בעולם וקרא להן לשמור על "רמת הכוננות והעירנות הגבוהה ביותר ביחס לכל פעילות לא שגרתית" בסמוך לנציגויות ומרכזי קהילות יהודיות.

ארונו של מוחסן פחריזאדה בהלוויה בטהראן, איראן, 30 בנובמבר 2020. רויטרס
בישראל מסרבים להגיב. טקס ההלוויה של פחריזאדה, היום/רויטרס

פחריזאדה, שזכה לתיאור של "רוברט אופנהיימר האיראני", הוא המדען האיראני היחיד שהופיע בהערכת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב-2015 שהעלתה תהיות בנגוע לכוונות הפיתוח של טהראן. ארצות הברית הטילה עליו סנקציות ב-2008 בשל עיסוקו בפעילות הגרעין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בעת חשיפת ארכיון הגרעין ב-2018 "זיכרו את השם" של פחריזאדה. במערב אומרים כי הוא עמד בראש פרויקט הנשק הסודי "אמאד", אף שבטהראן מכחישים שהם אי-פעם תכננו לפתח נשק גרעיני.

החיסול הגיע בזמן רגיש, לקראת סיום כהונתו של דונלד טראמפ והדיווחים שלפיהם הוא שוקל פעולה נגד תכנית הגרעין של איראן בחודשיים שנותרו לו בתפקיד. הדמוקרטים בארצות הברית מאשימים את הממשל היוצא בניסיון לחבל בסיכויי הממשל של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לחדש את המאמצים הדיפלומטיים מול איראן. בישראל חוששים שביידן ירצה לשוב להסכם הגרעין, שנחתם כשהיה סגנו של ברק אובמה ושממנו פרש טראמפ ב-2018.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully