וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן: תומך בחזרה להסכם הגרעין עם איראן - בתנאי שיוארך ויורחב

2.12.2020 / 9:30

בריאיון לניו יורק טיימס, חזר הנשיא הנבחר חזר על עמדתו לפיה אם טהראן תשוב לקיים את מחויבויותיה, ארה"ב תחזור להסכם, אולם זה יהווה בסיס להארכת תוקף ההגבלות ויכלול גם את תכנית הטילים והמעורבות האזורית שלה "זה הולך להיות קשה", הודה

בווידאו: נתניהו קורא שלא לחזור להסכם הגרעין הקודם עם איראן/צילום: לע"מ

נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן שב על עמדתו כי אם איראן תשוב לקיים את מחויבויותיה בהסכם הגרעין, ארצות הברית תצטרף אליו מחדש כעמדת פתיחה להמשך המשא ומתן, ותסיר את הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ מאז שפרש מהעסקה ב-2018.

"זה הולך להיות קשה, אבל כן", אמר בריאיון שהתפרסם היום (רביעי) לתומס פרידמן מניו יורק טיימס, כשנשאל אם הוא עדיין מחזיק בעמדה שהציג במאמר שפרסם ב-CNN בספטמבר. הנשיא הנבחר אמר כי למרות תכנית הטילים ופעולות אחרות של איראן, "הדרך הטובה ביותר להשיג יציבות מסוימת באזור" היא דרך הסכם הגרעין, שנחתם ב-2015, כשהיה סגנו של ברק אובמה.

נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן במהלך נאומו במסגרת הצגת המועמדים לתפקידים הבכירים בביטחון הלאומי ובמדיניות החוץ בוילמינגטון, דלאוור, ארה"ב 24 בנובמבר 2020. רויטרס
מציב תנאים חדשים לאיראן. ביידן/רויטרס

בממשל של ביידן סבורים כי לאחר ששני הצדדים ישובו למלא את תנאי ההסכם, יהיה צורך לקיים בתוך זמן קצר משא ומתן על הארכת ההגבלות המוטלות על איראן - שבמקור הן ל-15 שנים - וכן על תכנית הטילים שלה ומעורבותה בלבנון, בעיראק, בסוריה ובתימן. בטהראן דוחים את העמדה הזו, אך שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי ניתן לשוב ולמלא את הסכם הגרעין המקורי במלואו, ללא משא ומתן.

עוד נכתב כי הצוות של ביידן רוצה לכלול בשיחות ההמשך עם איראן לא רק את המדינות המקוריות שחתמו על הסכם הגרעין - איראן, ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה - אלא גם את שכנותיה הערביות של איראן, בראשן ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות.

פגישת הבכירים האיראנים והאירופים בוינה - 28 יוני 2019. רויטרס
הפעם ביידן מעוניין לכלול גם נציגים מהאזור. פגישה בין נציגי המעצמות ואיראן בוינה, 2019/רויטרס

ביידן אמר כי אם איראן תצליח להשיג נשק גרעיני, זה יוביל ללחץ אדיר על ערב הסעודית, טורקיה ומצרים לפתח כזה משלהן. "הדבר האחרון שאנחנו צריכים בחלק הזה של העולם הוא מרוץ חימוש גרעיני", אמר הנשיא הנבחר. "נתייעץ עם בעלות בריתנו ושותפותינו וניכנס למשא ומתן ולשיחות המשך להידוק והארכת ההגבלות על הגרעין של איראן, וכן לטפל בתכנית הטילים". לדבריו, לארצות הברית יש תמיד את האפשרות להשית מחדש את הסנקציות אם היא תידרש לכן, ואיראן יודעת זאת.

בישראל ובערב הסעודית חוששים מחזרה להסכם

בישראל חוששים מחזרה של הממשל הבא להסכם הגרעין, וחלק מהדמוקרטים סבורים כי ממשל טראמפ מנסה לסכל זאת בשבועות האחרונים שנותרו לו בתפקיד. ביידן לא התייחס לחיסולו של מוחסן פחריזאדה, שנחשב לאבי תכנית הגרעין הצבאית של איראן, בפעולה שלטענת טהראן בוצעה בידי ישראל.

הריאיון עם סגן הנשיא מתפרסם עשרה ימים בלבד לאחר קריאתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לממשל ביידן שלא לשוב להסכם הגרעין הקודם עם איראן. "צריך להתמיד במדיניות בלתי מתפשרת כדי להבטיח שאיראן לא תפתח נשק גרעיני, כדי שהיא תחדל מהתנהגותה התוקפנית, כולל תמיכתה בטרור", אמר נתניהו באזכרה לבן גוריון במדרשת שדה בוקר.

גם בערב הסעודית, יריבתה של איראן השיעית, קראו למעצמות לנקוט "עמדה תקיפה" נגד איראן, לאור הצפי לחידוש המגעים הדיפלומטיים עם טהראן. "הממלכה קוראת לקהילה הבינלאומית לנקוט עמדה תקיפה ביחס למשטר האיראני כדי למנוע ממנו להשיג נשק להשמדה המונית, לפתח טילים בליסטיים ולאיים על השלום והביטחון", אמר המלך סלמאן בנאומו השנתי בפני מועצת השורא בחודש שעבר, ימים ספורים לאחר ניצחון ביידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully