וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של מרוקו לוואלה! NEWS: "היחסים יהיו נורמליים - לא נלך חצי דרך"

23.12.2020 / 11:41

נאסר בוריטה הדגיש כי ההסכמים עם ישראל נשענים על מסורת ארוכה של יחסים בין העמים, ואמר כי ארצו מוכנה לסייע למו"מ עם הפלסטינים אם תתבקש לכך. הוא קרא לממשל ביידן לשמר את החלטת קודמו השנויה במחלוקת להכיר בסהרה המערבית כחלק ממרוקו: "זו עסקת חבילה למען השלום"

שר החוץ של מרוקו: "עידן חדש ביחסים, הנציגויות ייפתחו תוך שבועיים"/צילום: שגרירות ארצות הברית בירושלים

שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה אמר בריאיון בלעדי לוואלה! NEWS כי ארצו מחויבת להסכם עם ישראל וכי היחסים בין המדינות יהיו נורמליים ויכללו ביקורים ופגישות בכל הרמות, כולל בדרג המדיני הבכיר. "הכל נורמלי ואנחנו לא מתכוונים ללכת חצי דרך", הוא הבהיר.

הריאיון עם שר החוץ המרוקני נערך אתמול במעון ההארחה הרשמי של ממשלת מרוקו בבירה רבאט, שעה קלה אחרי החתימה על ארבעה הסכמים בין ישראל לבין מרוקו ואחרי ההצהרה כי בתוך שבועיים ייפתחו מחדש משרדי הייצוג הדיפלומטיים בתל-אביב וברבאט.

בוריטה ציין כי המגעים בין המדינות נמשכו שנתיים אך חידוש היחסים הבשיל בזמן המתאים. "המלך חסן ה-2 המנוח היה אומר שדיפלומטיה היא כמו חקלאות", הוא אמר. "אם אתה קוטף פרי מהעץ לפני הזמן הוא עוד לא בשל, ואם אתה קוטף אותו אחרי הזמן אתה כבר לא יכול לאכול אותו. לעיתוי יש חשיבות".

שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה. רויטרס
בוריטה במעמד חתימת ההסכמים ברבאט, אתמול/רויטרס

המרוקאים מבדלים את עצמם מאיחוד האמירויות, בחריין וסודאן שהודיעו על נירמול יחסים עם ישראל בחודשים האחרונים. מבחינתם - הם היו שם הרבה קודם לכן. לכן הם גם הדגישו בפני הבית הלבן כי אינם רוצים לחסות תחת המטרייה של הסכמי אברהם.

"אמרנו לידידנו האמריקנים - אל תתנו את אותה טי-שירט לכולם", סיפר בוריטה. "אנחנו היינו חלוצים בכל הנוגע לקשרים עם ישראל. עבורנו זה אירוע גדול אבל אנחנו לא מתחילים מאפס. לכן מבחינתנו לא מדובר בכינון של יחסים אלא בהרבה מעבר לכך. אנחנו מחדשים את המסורת של היחסים עם ישראל ורוצים לבנות משהו שיחזיק מעמד לטווח ארוך".

"מרוקו רוצה לבנות גשרים"

שר החוץ המרוקני מזכיר כי ארצו הכירה בישראל כבר בתחילת שנות ה-90, וסיפר כיצד כבר עשור קודם לכן המלך חסן השני הביא לרעידת אדמה בעולם הערבי כשאמר בפסגת הליגה הערבית כי על מדינות ערב להכיר בקיומה של ישראל.

"יש לנו הקשר ייחודי והיסטוריה מיוחדת משלנו", אמר בוריטה. "לאף מדינה ערבית אין סעיף בחוקה שמדבר על המרכיב היהודי בזהותה של המדינה. מעולם לא ראינו בקהילה היהודית כאויבת. היהודים חיו בינינו ועדיין חיים בינינו היום. המלך מוחמד ה-6 מרגיש מחויבות לאזרחים היהודים כמו שהוא מרגיש מחויבות לאזרחים המוסלמים".

קהילת יוצאי מרוקו בישראל חשובה מאוד עבור הממשלה ברבאט אבל בוריטה מדגיש כי כאשר יתחילו טיסות ישירות ויהיה קל יותר לישראלים לקבל ויזה - הוא היה רוצה לראות במרוקו תיירים מכל קצוות החברה הישראלית. "בשנה שעברה ביקרו במרוקו 70 אלף ישראלים. כעת יבקרו הרבה יותר", אמר בוריטה.

שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה. רויטרס
בוריטה במעמד חתימת ההסכמים ברבאט, אתמול/רויטרס

שר החוץ של מרוקו ציין כי ארצו רוצה להציג לכל העולם הערבי את המודל המרוקני לדו-קיום בין יהודים לערבים. "מרוקו היא מדינה שרוצה לבנות גשרים", אמר בוריטה. "מרוקו גם מוכנה לעזור בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. המלך חסן ה-2 עזר לתהליך השלום והמלך מוחמד ה-6 מוכן לעשות זאת גם כן כאשר התנאים יהיו מתאימים ואם הוא יתבקש לעשות זאת".

הראיון עם בוריטה התקיים זמן קצר לפני ארוחת הערב החגיגית שסיכמה את יום השיחות ברבאט. הוא ישב לשולחן יחד עם היועץ לביטחון לאומי מאיר בן-שבת ושליחו של ראש הממשלה לעולם הערבי והמוסלמי "מעוז". לשניים היה תפקיד מרכזי ביותר בחידוש היחסים עם מרוקו.

שני שחקני מפתח אחרים שהשתתפו בארוחת הערב היו ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ושליח הבית הלבן אבי ברקוביץ'. האחרון, שקשר קשרים הדוקים ביותר עם בוריטה, הוא זה שגיבש מאחורי הקלעים במשך למעלה משנה את העסקה במסגרתה הכירה וושינגטון בסהרה המערבית כחלק ממרוקו בתמורה לנכונות רבאט לחדש את היחסים עם ישראל. משתתף נוסף בארוחת הערב היה פואד אל-הימה, יועצו הבכיר של מלך מרוקו.

פחות מחודש לפני כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן - לא ברור מה תהיה עמדתו של הנשיא הנבחר לגבי ההסכם בין ממשל טראמפ, מרוקו וישראל - ובמיוחד לגבי ההחלטה השנויה במחלוקת של טראמפ להכיר בסהרה המערבית כחלק ממרוקו. המסר של בוריטה לנשיא האמריקני הבא הוא לשמר את ההסכם ולא לסגת ממנו.

"ההסכם עליו חתמנו עוסק בסכסוכים שנמשכים יותר מדי זמן - הסכסוך בסהרה והסכסוך הישראלי-פלסטיני", אמר בוריטה. "אנחנו צריכים להתמקד בתוצאות ולא בתהליך. אנחנו מקווים שהממשל החדש ימשיך את הדינמיקה החיובית ויטפח את מה שבנינו, מפני שעשינו זאת למען השלום. מה שיש לנו כאן זו חבילה. המחויבות הראשונה של שלוש המדינות שחתמו על החבילה הזו הייתה להגן עליה ולטפח אותה. אנחנו באמת מאמינים שממשל ביידן ימצא סיבה טובה לשמר את עסקת החבילה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully